50 cc plan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

Är det en sån här?
    brekdahlssnickeriab.se
    https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Boost III
      • nov 2008
      • 83

Mt 57 ..Det var nog ett bra val!! verkar lätt för sin cc + att den förmodligen har mest pullver för sin cc och lätthet. Om man nu ska tro på vad som står skrivet om mt 50,,för den ska ju vist dra en 23/8 i 7000v!! Om det kan vara sant blir det spännande att höra hur stark 57an är. Hoppas du gör varvtalstest !!

Kommentar

• KenPro
        • feb 2007
        • 399

MT57 har tyvärr inte visat några bra siffror runt om på världens forum, de enda som fått halvskapliga siffror är en engelsk importör som känns sådär seriös, men modda den går ju alltid o vikten är ju låg så den kan nog bli ett riktigt monster

Kommentar

• Brill
          • okt 2008
          • 19

Innan jag köpte motorn så spanade jag runt på olika form i världen och fick inte den uppfattningen om denna motor snarare mycket positiva åsikter.
          Har kört ca 2 liter soppa i dag och den varvar 7200 r/m vid 22x10, tomgången är inte tillräcklig låg ca 1500 r/m samt mellanregistret 4 taktar den lite.
          Men å andra sidan vad kan man mer begära för 2900:-- inklusive frakt.

Kommentar

• KenPro
            • feb 2007
            • 399

Har sett att de har problem att motorn gärna fyrtaktar i mellanregistret, går säkert att få bort. Angående effekten så är den självklart starkare än en 50:a men det är marginellt. En MVVS 58 PS är betydligt starkare men väger också mer. Det är säkert en riktigt bra motor men den hypade effekten och fingången som skulle finnas enligt vissa importörer vid release verkar inte riktigt stämma. Jag tänkte själv köpa denna motor o letade genom allt som som gick att läsa om den men valde DA50 istället fast att den är klenare o dyrare då DA:s tändsystem o kvalite är bättre. Kasta på en propp passade ef yaken o berätta vad du har för avgassytem o märke på proppen. Skulle va kul o se lite såna siffror.

Kommentar

• Boost III
              • nov 2008
              • 83

Ursprungligen postat av Brill
              Innan jag köpte motorn så spanade jag runt på olika form i världen och fick inte den uppfattningen om denna motor snarare mycket positiva åsikter.
              Har kört ca 2 liter soppa i dag och den varvar 7200 r/m vid 22x10, tomgången är inte tillräcklig låg ca 1500 r/m samt mellanregistret 4 taktar den lite.
              Men å andra sidan vad kan man mer begära för 2900:-- inklusive frakt.
              7200 lät bra på en 22/10 (tor jag!!) Den borde väl gå lika tungt som en 23/8 Eller? För kan den dra en 23/8 i 7200 är den ju råstark!! Om du inte får till mellannregget så fixar jag det lätt genom lite portning och ev byte av reeds! Dl-50 tyckte jag var värdelös i mellanregget org,,,surade Men nu går den stenfint i hela regget:thumbup:

Kommentar

• Brill
                • okt 2008
                • 19

Plågade grannarna i går med ytterligare 2 l soppa, men fortfarande får jag inte mellanregistret att funka samt när man kör på tomgång i ca 1 min och ger fullgas så blöddrar den lite. Har försökt med lågvarvsnålen men inte fått till det.
                Reedventilerna uppfattade jag som slappa samt att inte ligga an mot sätet om det har någon betydelse (var kan man köpa styvare reedventiler)
                Angående varvtalet så skall man ta det ned en nypa salt då jag inte vet hur bra min varvräknare är, förmodligen är flertalet 50cc ganska transparanta.

Kommentar

• Boost III
                  • nov 2008
                  • 83

Ursprungligen postat av Brill
                  Plågade grannarna i går med ytterligare 2 l soppa, men fortfarande får jag inte mellanregistret att funka samt när man kör på tomgång i ca 1 min och ger fullgas så blöddrar den lite. Har försökt med lågvarvsnålen men inte fått till det.
                  Reedventilerna uppfattade jag som slappa samt att inte ligga an mot sätet om det har någon betydelse (var kan man köpa styvare reedventiler)
                  Angående varvtalet så skall man ta det ned en nypa salt då jag inte vet hur bra min varvräknare är, förmodligen är flertalet 50cc ganska transparanta.

Om reedventilerna inte ligger ann motblocket så blir det stora problem med lågvarvet och en bit upp i regget. Om det är lika dåligt gjort som dl så sitter ventilerna enbart skruvade med skallen mot reeden direkt!! Dras detta för hårt från fabrik så kan dom böjas utåt!! Prova vända på dom och montera gärna någon styvare rimsa tvärs över som bricka dvs rektangulär rimsa presis öven bägge borrhålen för skruvarna .gör man den dessutom lite bredare utöver reedsen så spänns dom någ hårdare..

Reeds till en sådan här motor finns ju inte, man måste då köpa från någon moped men dom kan kosta en förmögenhet och dessutom vara för hårda.

Därimot är ju Boosts III ventiler utvecklade för dessa motorer:thumbup: Dessvärre så är ja lite rädd om matrialet som jag kommit över av en slump. Men Jag kan naturligtvis sälja ett gäng stendyrt för 82,50 . Fördelen med dom här reedsen är att man sätter dit en hel platta istället för delade som exv dl har. på det sättet kan man porta ur korgen max,,,man behöver endast 1,3mm tätyta runt om med dessa ventiler och väldigt smal mittdelare. =====Effekt:thumbup:
                  Dessa har jag testat ett längre tag i mopeder och minimotos 50cc med bra resultat.

Kommentar

• Boost III
                    • nov 2008
                    • 83

Här kan man tydligt se skilnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds :thumbup: Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt:thumbup: På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Boost III; 2008-11-16, 11:01.

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Ursprungligen postat av Boost III
                      Här kan man tydligt se skilnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds :thumbup: Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt:thumbup: På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!
                      För oss som inte har superkoll på motorer , vart sitter denna korgen ?

Kommentar

• Tobbe O
                        • maj 2006
                        • 1431

Ursprungligen postat av Sigun
                        För oss som inte har superkoll på motorer , vart sitter denna korgen ?
                        Den sitter i insuget, men det är inget du behöver röra så länge du kör DA
                        //Tobbe

Kommentar

• Boost III
                          • nov 2008
                          • 83

Den sitter mellan förgasare och vevhus. offta inne i ett plasthus, bara att rycka isär. Man bör byta reedventiler var 20tim om man ska vara noga, i tävling på hög nivå Båt/morcross /Roadracing och nu 3D flyg her he. ,Dom tappar spännst och stänger då inte riktigt effektivt. Kab i värsta fall gå av och få motorn att tvärstanna (ej gå söder (dock) ( Plast)

Kommentar

• KenPro
                            • feb 2007
                            • 399

Efter fuggen

Kommentar

• KenPro
                              • feb 2007
                              • 399

Oj många svar samtidigt

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

säger som wesse brukar.. bilder och film på detta

Kommentar

Arbetssätt...