Servo grubblerier till 50cc YAK:en

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Servo grubblerier till 50cc YAK:en

Hej hopp
    Medan man går här och väntar på att 50cc YAK:en ska dimpa ner i brevlådan så går man ju och tänker en hel del på vad för prylar man ska stoppa i den. En av dessa saker är ju servon. Just dessa små elektroniska prylar kan ju kosta en hel del pengar :bawling::bawling: och smålänning som man är så tittar man ju vad man kan göra för att kapa kostnader utan att för den skull riskera något.

Här är en liten samanställning av de olika servon jag hittills kollat på. I samspråk med Nyroth har jag kommit fram till följande servostorlekar.

Skevroder: 1st 10kg servo i var vinghalva
    Höjdroder: 1st 10kg servo i var höjdroder halva
    Sidroder: 1st 15-25kg servo
    --------------------------------------------------------------

Futaba:
    Borstlöst och digitalt servo
    Skev och höjdroder: BLS-451 10,6kg vid 6v ca 1000kr/st i sverige.
    Höjdroder: BLS-452 16kg vid 6v ca 1000kr/st i
    sverige

Hitec:
    Skev och höjdroder: HS-7985MG G2 12,4kg vid 6v . ca 800kr/st i sverige
    Höjdroder: HS-7955TG 24kg vid 6v. ca 1100kr/st i sverige

JR:
    Skev och höjdroder: DS-8411A 13,5kg vid 6v. ca 100USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa
    Höjdroder: DS-8611A 23kg vid 6v. ca 125USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa

Power HD:
    Skev och höjdroder: HD-9110MG 10,5kg vid 6v. ca 30USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa
    Höjdroder: HD-9660MG 20kg vid 6v. ca 700kr/st i sverige
    --------------------------------------------------------------
    Som ni ser så ser priserna ganska lika ut i sverige på dessa servon. Köper man dem utomlands kan man säkert tjäna någon eller några hundralappar stycket.

Power HD:s servon sticker ju ut och verkar inte vara helt kass heller. Priserna på dessa är ju betydligt behagligare för min småländska plånbok :sarcastic::sarcastic:. har läst om dem på Flyging gigants forumet i denna tråden.

Hitec:s nya servon ska ju ha dubblet så bra upplösning mot föregående generationer av servon, vet dock inte hur bra upplösning de har mot Futaba och JR servona.

Ja de finns mycket att fundera över.. frågan är vad ni andra med 50cc plan tycker om dessa servon och om någon kör med några av dessa ?.

/Martin
  • KenPro
    • feb 2007
    • 399

Snika inte till det, köp bra servon med känt märke runt om, även om det kostar nån tusing mer så kan man använda dem till ett större projekt eller få lite mer för kärran när man säljer den. Har själv snikat in på servon i några modeller o ångrat det varje gång.

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Jag har ett par HD9110 i Min Yak, och de funkar kanon för pengarna. Ca 450:-/styck. Kontakta utopartner för info. De säljer ju PowerHD-servon =)
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
        • aug 2007
        • 3942

och 30USD från HC trots att dollarn är hög så blir de inte mer än 240kr+moms och frakt ca 300kr.

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Ingen som kör med Futaba, JR eller hitec servon här ??

Kommentar

• T5
            • jul 2006
            • 1300

Har Hitec hs-645MG @ 6volt runt om i min 2meters Cap232 och den flyger väldigt bra.
            Servona centrerar fint, har fullt tillräcklig hållkraft (2x på sidoroder), är metalldrevade och håller för fulla roderutslag i full fart.
            Min personliga åsikt är att det lätt blir servo-overkill då du läser FlyingGiants och man bildar sig en teoretisk uppfattning om att det och det 'måste' man ha för att det ska funka.
            Som sportflygare behöver jag inte 1100kr servon för att ratta runt min 2m bensinkärra på Söndageftermiddagen

För min flygstil funkar hs-645mg servona helt perfekt och jag vet inte om jag skulle känna skillnad mot ett 1100kronors "högupplöst, Digitalt, $€£-servo... Jag är iaf för snål för att spetta loss 1100kr x 6servon då 300kr servon är funkis.

Drygt 300.- spänn här:

Kolla tex på Bokis maskiner, han är ett levande exempel på att man även kommer väldigt långt på en bunt Futaba S3010'or och s3001'or i större maskiner.
            OK, nu ska du inte montera dessa i en 3D maskin för 50cc motor, MEN, principen är den att du inte behöver maxade tävlingsservon för att få fullgod prestanda.

Mitt tipps, Hitec, och gärna 645 som är billiga, starka och funkis. (Jag kommer sannolikt att köpa dem igen till nästa stora maskin)
            Senast redigerad av T5; 2008-12-02, 18:06.

Kommentar

• Tobbe O
              • maj 2006
              • 1431

Ursprungligen postat av Sigun
              Ingen som kör med Futaba, JR eller hitec servon här ??
              Jo då, både JR 8711 och hitec 5995
              //Tobbe

Kommentar

• js_
                • jul 2007
                • 666

Futaba S3305 har jag i min 2 meters GP Yak o det funkar alldeles utmärkt.
                http://www.rcaland.ax/

Kommentar

• Sigun
                  • aug 2007
                  • 3942

Tänkte nog köra lite mer än vanlig söndagsflygning så för att vara på säkra sidan tror jag nog att det kan behövas..

JR8711 är väl i värsta laget 30kg servon !..

Kommentar

• kenneth67
                    • jun 2007
                    • 2545

jag har satsat på scanner rc till min giles .. iofs mindre än din yak .... och inte heller nåra digitala . men ruskigt snabba med 7,5 kilo drag kraft . och 0,09 sec på 60 grader ..http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=13825-
                    sean hur dom håller sig kvalite å så vet jag ej .. men prisvärda och snabba
                    FM extra 300s 60size
                    black horse extra 300s 46 size asp46
                    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                    p51 pylon (modeltech) TT36pro
                    V-MAR cap 231 ex asp120
                    jamara corsair os90fs
                    ultimate elite series .40 ST51rc
                    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• KenPro
                      • feb 2007
                      • 399

Kommer köra JR 8711 runt om i min, men det lär väl vara overkill, om jag skulle köpt servon nu så skulle jag provat Hitec 5995 eller deras nya värsting 7950

Kommentar

• zymos
                        • maj 2008
                        • 48

Sigun: Har du valt servon än?
                        Funderar själv på att använda HD servon i min extra till att börja med och sedan uppgradera om jag känner behovet. Det enda man är lite orolig för är att förlora planet pga felande servon. Då lär man ångra sig att man valt billiga servon. Men vad är det som säger att inte dyra servon kan gå sönder?

Kommentar

• jaka
                          • maj 2007
                          • 1484

Hej!
                          Visst kan även JR, Futaba och Hitec servon falera. Men alla de här servofabrikaten har gjort väldigt bra servon tidigare. Att satsa på några "Kinaservon" bara för att de kostar några hundra spänn mindre än de beprövade vete f ..om man vågar men man kan ju pröva på gas och sidroder först och köra med lite mer beprövade grejer som JR ,Futaba eller Hitec servon på "viktiga" roder.

Hälsningar!
                          Jan K
                          Väsby MF
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av jaka; 2008-12-30, 21:49.

Kommentar

• Sigun
                            • aug 2007
                            • 3942

Ursprungligen postat av zymos
                            Sigun: Har du valt servon än?
                            Funderar själv på att använda HD servon i min extra till att börja med och sedan uppgradera om jag känner behovet. Det enda man är lite orolig för är att förlora planet pga felande servon. Då lär man ångra sig att man valt billiga servon. Men vad är det som säger att inte dyra servon kan gå sönder?
                            Hej Zymos ? vet inte ditt riktigt namn men iallafall. Jag kommer nog köra på Hitec kombinationen med 7985 till höjd och skev och 7955 till sida.

/Martin

Kommentar

• QatHome
                              • maj 2006
                              • 701

För min del blir det Futabaservon, BLS452 till skev/höjd och S9156 till sida på min Pilot-RC Yak54.