Har jag allt nu?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Ja men som bokis säger så har futaba en del 4.8V servon kommer inte ihåg exakta modeller men det står på plastlådan man får till att det är för 4,8V, jag har flertalet gånger tämligen eldat upp Futaba mottagare med roliga kommentarer från Kaj som följd. Dessutom är det nog att man med powerboxar kopplar in dessa korrekt på batterianslutningen å inte i en vanlig kanalplats, har elda två 5014 mottagare på det sättet innan Kaj upplyste mig om att det var ajabaj och håller man sig till dessa tumregler så funkar det klanderfritt.

Vi har som bokis säger gått i den hårda dyra skolan men klart har man 30års erfarenhet vad har vi med våra 4år att komma med...
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Tjenixen Bullgubben och Doktorn,
      Ni är alldeles för "unga" - bara 4 år bakom spakarna gör att ni inte fått tillräcklig "spänningsrabatt" ännu...därför går era grejor sönder och inte våra...:thumbup:
      Vänta bara 25 år till så kommer prylarna att hålla...:sarcastic:
      Nåja - för att försöka vara seriös så är det ju så att "6 V" i realiteten inte är 6 V när vi talar om nyladdade celler - precis som Bullgubben påpekade. Så grundfrågan är om utrustningen klarar 5 cellers NiMh/NiCd eller 6 V - det behöver inte vara riktigt samma sak ....
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1483

Hej!
        drhanke! Vad är det Kaj säger?? säger du??
        Säger han att Futabamottagare inte klarar 6V...eller? Lite nyfiken!

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Återgen,det handlar inte om sex volt,snarare åtta om man tar bort laddningen och slår på mottagaren per omgående..Har man otur så är det *poff* och en skick till västerås..
          Anton,det ser bra ut så här långt tycker jag!:lollypop:
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Anton
            • jul 2008
            • 88

Hej.
            Min mottagare och radio är sanwa och jag tänkte koppla 2st 2200mAh accar med regulatorer på en Y kabel in i mottagaren funnkar det?
            Sen om nån skulle vara snäll och svara på mina frågor?
            Till roderskarvarna funkar det med självhäftande bokplast?
            Finns det nån firma här i Sverige som säljer kill switch och fullängds pipor?
            Sen undrar jag om 2 st(1st täning 1st strömmatning) sånna här skulle funnka?
            http://www.fullkontroll.se/futaba-he...ch-p-2129.html
            //MVH Anton

Besök!:http://www.autopartner.se , www.arud.se
            Teampilot Autopartner

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1483

Hej!
              Nej! Y-kabel innebär att om en acc "lägger av" så kommer den andra accen att "ladda" första accen ....det innebär att strömmen inte räcker till för mottagaren.
              Enklast för dig är väl att köra med bara en 2200-2700mAh NiMH acc plus en accvakt !! Det räcker gott samtidigt som du har bra kontroll på batterikapaciteten!

Roderskarvarna tätar du lättast med remsor av Oracover som du stryker fast.
              Visst går det med bokplast men den är ju lite klibbig vilket innebär att rodret kärvar lite.

Kontakten funkar bra!

Fullängdspipa innebär antagligen lite fördröjning vid gaspådrag, så är det i allafall när det gäller metanolmotorer, och det är ju inte så bra när man ska hovra. Men här kanske någon som prövat fullängdspipa till bensinmotorer kan hjälpa till. Kanisterdämpare funkar annars bra och ger ganska tyst gång, betydligt trevligare ljud än med vanlig dämpare och mer effekt.
              Har för mig att Krumscheid har fullängdspipor till 50cc motorer.

Kommentar

• Ultra Bandit
                • aug 2008
                • 373

Ursprungligen postat av bokis
                Återgen,det handlar inte om sex volt,snarare åtta om man tar bort laddningen och slår på mottagaren per omgående..Har man otur så är det *poff* och en skick till västerås..
                Anton,det ser bra ut så här långt tycker jag!:lollypop:
                Jag har flugit med 5 celler(NC) i cirka 10 år utan att jag poffat varken mottagare eller servon.
                skillnaden är att jag inte slog på mottagaren per omgående efter laddning..( vi som har lite erfarenhet vet att man bör vänta en stund innan man slår på mottagaren om man använder 5 celler) i dag använder jag powerbox eller dylikt och har inte dom problemen..

4 mottagare??? Ni måste väl ha lärt er nåt på den första ni poffade eller???

Hälsningar
                En erfaren kis!:sarcastic:
                Senast redigerad av Ultra Bandit; 2009-01-29, 09:07.

Kommentar

• Anton
                  • jul 2008
                  • 88

Hej.
                  Okej men om jag änvänder en DesirePower 2600mAh 2S 38C/80C med regullator så borde det väll funka ochså? ja menar att en NiHM kan väll lika gärna "gå sönder" som en Li-Po eller?
                  //MVH Anton
                  Senast redigerad av Anton; 2009-01-28, 23:12.
                  //MVH Anton

Besök!:http://www.autopartner.se , www.arud.se
                  Teampilot Autopartner

Kommentar

• teamfj
                    • jan 2009
                    • 254

Vad är syftet med killswitsch??

//Jörgen
                    Jörgen
                    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
                    ASG29 skala 1:2
                    DG1000 skala 1:3,5
                    KA 8 b skala 1:2,5
                    Swiss Trainer skala 1:2,8
                    http://www.scalepilots.com
                    http://www.autopartner.se

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Bryta strömmen till tändningen ifall något händer eller man av någon anledning vill stanna motorn.

/Martin

Kommentar

• DanneG
                        webmaster
                        RCFF - Administratör
                        • jun 2006
                        • 671

Ursprungligen postat av Anton
                        Hej.
                        Okej men om jag änvänder en DesirePower 2600mAh 2S 38C/80C med regullator så borde det väll funka ochså? ja menar att en NiHM kan väll lika gärna "gå sönder" som en Li-Po eller?
                        //MVH Anton
                        Jag har en 2252mAh lipo med ubec i min 27% Extra, funkar klockrent
                        /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
                        Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
                        Heli: E-sky Belt CP
                        Bil: Traxxas Slash 4x4
                        Båt: Princess med Zenoah 26cc
                        01010010010000110100011001000110

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

Allt över 2000mah måste ju fungera bra. det är ju ingen risk att man flyger upp 2000mAh på EN flygtur, tror Tobbe skrev att hans YAK drog 200-300mA var flygning så i teorin borde man kunna flyga någonstans runt 5-6 gånger innan man behöver ladda en sådan stor ack.

För i världen flög man väl med 500mAh ackar har jag för mig Jaka skrivit här på forumet.

/Martin

Kommentar

• Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

Flyger med AboveAll 2x1800 till mottagaren och 1x1500 till tändningen i min Extra 2,12m och precis som Tobbe en gång skrev så gör den av med ca 300mAh per flygning á 8-12min.
                            brekdahlssnickeriab.se
                            https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• jaka
                              • maj 2007
                              • 1483

Tjena Lasse!
                              Har faktiskt aldrig råkar ut för att mina JR mottagare skulle gå sönder bara för att man kopplar på strömmen direkt efter laddning av 6V accen.

Måste vara något annat fel! Kan det vara så att de inte flugit tillräckligt länge????
                              Senast redigerad av jaka; 2009-01-29, 16:53.

Kommentar

• Ultra Bandit
                                • aug 2008
                                • 373

Ursprungligen postat av jaka
                                Tjena Lasse!
                                Har faktiskt aldrig råkar ut för att mina JR mottagare skulle gå sönder bara för att man kopplar på strömmen direkt efter laddning av 6V accen.
                                Tja Janne!
                                Själv vågade jag aldrig prova!
                                Tog alltid en kopp kaffe tills eventuell peak lagt sig.

Vi syns!
                                Lasse P
                                Senast redigerad av Ultra Bandit; 2009-01-30, 04:37.

Kommentar

Arbetssätt...