Katana 50cc!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Hej Roger.
    Bensinare går inte att döda på det viset man måste bryta tändningen, möjligtvis om du har ett servo på choken så du kan stänga den helt men annars är det en killswitch som gäller.

Min yak drar mellan 150-250mAh per flygning.
    /Martin

Kommentar

• mageri
      • jan 2008
      • 225

Sigun - Eftersom motorn tjuvstannade vid en förbiflygning med ett tomgångsvarv på ca 1500 så trodde jag det skulle funka att stänga throttlen helt när man tagit mark för att "döda" motorn.

Men det var ju tydligen ingen bra idé, så tips mottages tacksamt var man kan köpa en sån där lämplig "killswitch"??

Roger.

Kommentar

• streem
        • apr 2009
        • 169

Ursprungligen postat av mageri
        Sigun - Eftersom motorn tjuvstannade vid en förbiflygning med ett tomgångsvarv på ca 1500 så trodde jag det skulle funka att stänga throttlen helt när man tagit mark för att "döda" motorn.

Men det var ju tydligen ingen bra idé, så tips mottages tacksamt var man kan köpa en sån där lämplig "killswitch"??

Roger.

http://www.aircpro.com/airc/homepage...nt&CartID=1468-

den har jag... funkar perfekt
        One Life! Live it..!

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Denna http://www.troybuiltmodels.com/items...NGINEKILL.html

Eller den Streem länkade till funkar ju fint.
          /Martin

Kommentar

• mageri
            • jan 2008
            • 225

Ursprungligen postat av JonnyE
            ca 300mAh per 12min flygning
            Hur länge vågar man flyga om det går åt ca 300mAH med mina 2 st 2500mAH-accar? 300mAH x7 = 2100mAH, borde väl inte vara några problem??

Då är det väl ca 400mAH kvar... eller tänker jag fel, är det egentligen 2x2500mAH=5000mAH som finns tillgängligt på accarna när de är nyladdade??

Roger.

Kommentar

• matbos
              • jul 2008
              • 1444

Ursprungligen postat av mageri
              Hur länge vågar man flyga om det går åt ca 300mAH med mina 2 st 2500mAH-accar? 300mAH x7 = 2100mAH, borde väl inte vara några problem??

Då är det väl ca 400mAH kvar... eller tänker jag fel, är det egentligen 2x2500mAH=5000mAH som finns tillgängligt på accarna när de är nyladdade??

Roger.
              Ja och nej du har 2500 två gånger. Om man tittar på ovan så blir det 1050mAH som tas ut pär ack om dom är parallel kopplade rent teoretiskt.
              Senast redigerad av matbos; 2009-07-10, 11:47.
              /Matte
              :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• mageri
                • jan 2008
                • 225

Ursprungligen postat av matbos
                Ja om dom är parallel kopplade borde det teoretiskt vara så.
                Borde det vara 5000mAh menar du?

Roger

Kommentar

• matbos
                  • jul 2008
                  • 1444

Inte riktigt du har bara 2500 fast dubblerat. Du har 5000 totalt om man ser det som en ack men det är ju två st 2500. Så dom räcker tillsammans som en 5000
                  /Matte
                  :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

Hej!
                    Du stänger av motorn genom att dra ner på gastrimmen! Precis som en vanlig glödare..!
                    500cc soppatank räcker bra!

MVVS 45cc motor med MVVS lilla kanisterdämpare trivs bäst med 24x8 snurra.
                    Har kört med både Mentz ,Graupner och Top-Flite 24x8. De första två snurrorna varvar 6600v/m och den tredje 7200v/m. Kör med Biltemas helsyntetolja (2,5%) och 95okt.
                    22x8 är alldeles för liten snurra för MVVS:n.

MVVS påstår att med 24x10 Mejzlik skulle 45kubikaren varva 5900v/m (MVVS lilla kanister dämp) resp 6200v/m (MVVS stora kanister dämp). Men jag har inte prövat med kolfibersnurra än.

Kommentar

• mageri
                      • jan 2008
                      • 225

Ursprungligen postat av jaka
                      Hej!
                      Du stänger av motorn genom att dra ner på gastrimmen! Precis som en vanlig glödare..!
                      500cc soppatank räcker bra!

MVVS 45cc motor med MVVS lilla kanisterdämpare trivs bäst med 24x8 snurra.
                      Har kört med både Mentz ,Graupner och Top-Flite 24x8. De första två snurrorna varvar 6600v/m och den tredje 7200v/m. Kör med Biltemas helsyntetolja (2,5%) och 95okt.
                      22x8 är alldeles för liten snurra för MVVS:n.

MVVS påstår att med 24x10 Mejzlik skulle 45kubikaren varva 5900v/m (MVVS lilla kanister dämp) resp 6200v/m (MVVS stora kanister dämp). Men jag har inte prövat med kolfibersnurra än.
                      Detta var ju intressant!

Så det funkar helt okej att "döda" motorn efter landning genom att dra ner throttel-trimmen:icon_lol:

Och jo, ja ska byta tanken framöver...

Jag har för mig att motorn varvade ca 6300 med mvvs pipan som är avsedd för motorn och den 22x10 träprop som sitter på nu, men den har ju iofs bara gått några liter än.

Ska bli intressant att testa att landa på asfalt med modellen på söndag och se hur det funkar att få ner farten genom att "döda" motorn med throttel-trimmen.

Roger.

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1484

Hej!
                        Det är så jag stänger av min motor!

Kommentar

• mageri
                          • jan 2008
                          • 225

Jamen, då kör vi på det!

Throttle-trimmen NER på söndag... så kanske det inte behövs köpas en killswitch??

Roger.

Kommentar

• AmRi
                            • jan 2009
                            • 223

Vissa spjäll tätar inte tillräckligt för att motorn skall stanna på tomgång och då behövs ngn form av "killswitch" som bryter tändningen. Egentligen räcker det men en vanlig strömbrytare som man har till mottagarack på mindre plan. Man borrar ett litet 1,5mm hål i själva greppet där man sätter en klicklink och en stötstång som med ett servo styrs från en extern brytare från sändaren. Då kan du stänga av motorn i luften oxå med samma brytare och även på fullgas. Det finns killswitchar för en 400-500kr men om man har en strömbrytare och ett servo liggande hemma kan detta vara ett billigt alternativ som är ganska lätt att bygga in i en stor modell.

Kommentar

• jaka
                              • maj 2007
                              • 1484

Hej!
                              Varför skulle inte alla spjäll täta? Det är ju Walbro förgasare på alla bensinare.
                              Bara att lossa skruven som håller "gaslocket" på plats och sedan stänga ...och skruva fast locket försiktigt ...så tätar det!

Kommentar

• mageri
                                • jan 2008
                                • 225

Nu har jag flyttat strömbrytaren till tändningen och satt den inne i kroppen.
                                Via radion slår jag på/av tändningen med hjälp av ett servo. Kan det funka ok tror ni??

Hur som helst, jag ska i alla fall testa den här lösningen imorgon så får jag se hur det går.

Roger.

Kommentar

Arbetssätt...