Miss Hyperion Hydroplane

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundqvistjohan
    • jul 2006
    • 1289

Miss Hyperion Hydroplane

Ville ha en rolig elmodell till vintern och beställde ett Hydroplane. Vet inte om ARF hör hemma här i byggdagboken, men det lär bli ett intressant projekt eftersom lådan kom med "Parts list" men utan "Assembly manual".

Här har jag alltså ett 30-tal utskurna deprondelar, stötstänger, dekaler, trädelar (motorbock, servofästen etc.) utan en aning om hur jag ska få ihop det. Har mejlat firman där jag köpte planet och hoppas få en manual snart. Hittade ingen manual på nätet.

Blir min första bekantskap med borstlös motor och reglage (flyger mest metanol och har några modeller med borstmotor).

Fotograferade delarna och satte allt tillbaka i lådan, får vänta på instruktionerna...

Vad använder man för lim till depron? Vill ju inte smälta sönder delarna det första jag gör.

Ett 30-tal deprondelar, för svårt pussel för mig utan anvisningar

Dekaler som förstärker

Reglage, motor och ett par ackar

Så här borde den se ut när den är färdig :-)
    Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
    Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Då kanske man får läsa sig igenom o se en dylik som verkligen flyger?
    Har sett ett försök med en flygbåt en gång o garv blev det men det smakade inte "mera".
    Intressant!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

Som jag berättade innan så har jag haft lite funderingar på den här modellen, så när jag forskade på nätet hittade jag en bygganvisning som jag naturligtvis sög åt mig som en annan dammsugare... :-)

Så, om du PM:ar mig din mailadress så skickar jag över den på stört.

Vad det gäller lim till Depron så brukar jag använda Uhu-por, ett "snällt" kontaktlim eller Epoxy. Om det är brådis så finns det "foam friendly" CA lim och accelerator. Till att laga skador om det inte är brått använder jag ofta vitlim (trälim).
      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• sundqvistjohan
        • jul 2006
        • 1289

Ursprungligen postat av Mr J
        Så, om du PM:ar mig din mailadress så skickar jag över den på stört.
        Tusen tack för bygganvisningen Mr J, Stefan Kula på www.fullkontroll.se var lika snabb. Han hade kontrollerat övriga lådor med modellen och där saknades också bygganvisningen. Fick snabbt en länk av honom också http://www.newheading.com/public/man...ion/misshydro/

så nu är det bara att skaffa lämpligt lim och börja bygga :-)
        Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)

Kommentar

• Mr J
          • maj 2006
          • 4130

Varsågod!
          Det är ju inte illa att man är lika snabb som en kula, det är inte så ofta... :-)
          Jag har inte lusläst den, men vid en hastig titt verkar det vara samma anvisning?
          Jag ser fram mot fortsättningen på byggtråden!
          /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• sundqvistjohan
            • jul 2006
            • 1289

"Easy build in an evening or two"... misstänker att det för min del blir ganska många kvällar. Hann bygga en timme ikväll. Det enda jag hann göra var att limma ihop "kroppshalvorna" och fästa dekalerna på dessa. Dekalerna håller också fast elevonrodrena och dessa ska man skära loss först då linkaget är färdigt detta för att de 4 elevonrodrena och de tre sidrodrena ska bli parallella. Nu vet jag i alla fall hur stor modellen blir.

Kommentar

• sundqvistjohan
              • jul 2006
              • 1289

Har jobbat med de främre pontonerna ikväll, ska försöka hinna med pontonerna efter "steget" då jag fått barnen i säng.

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Det tar sig!
                Glöm inte en filmsnutt om det går!
                // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

Filmsnutten kommer nog när det är dags att premiärflyga (eller premiärkrascha :roll: ), men du får ge dig till tåls Bokis, jag har tyvärr fullt i helgen och en jobbresa till Malta :-) nästa vecka. Modellen blir nog flygklar först mot slutet av november.

Fick i alla fall de bakre pontonerna på plats ikväll

Ytterfenorna kom på plats som bonus, och nu när jag skrivit dethär inlägget är nog limmet torrt så jag får ta bort tejpen och gå och lägga mig.

Kommentar

• sundqvistjohan
                    • jul 2006
                    • 1289

Hann bygga litet idag också, limmade ihop motorgondolen och här kollar jag hur den passar på kroppen. Prövar samtidigt passformen på mittfenan och den övre stabilisatorn.

Fanns också två kolfiberstavar som stadgar upp kroppen undertill:

Efter att jag limmat fast motorgondolen, mittfenan och övre stabilisatorn är det bara linkaget och elektroniken kvar.

Kommentar

• bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

Nu börjar jag bli sugen på o få se alstret i luften...:oops:
                      Den ser kul ut,hoppas att den flyger också!
                      Om inte film ,så räcker det med en luftburen bild på den i atmosfären..
                      // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• sundqvistjohan
                        • jul 2006
                        • 1289

Ville pröva motorn ikväll trots att jag inte ens börjat på roderlinkaget, lödde kontakterna och pluggade i alltsammans. Ingenting hände - servona brummade till litet när jag anslöt batteriet men inte ett ljud från fartreglaget och jag kunde inte ens styra servona på de andra kanalerna. Höll på och kollade kontakterna en lång stund men inget hjälpte.

Till slut kom jag mig för att kolla inställningarna i sändaren, och där var felet. Sändaren var inställd på QPCM istället för PPM.

Nytt försök och fartreglaget gav sina varningssignaler, motorn gick förstås fel väg så det var bara att byta två av sladdarna till motorn och därefter värma krympslangen vid motorkontakterna. Så har jag då äntligen fått pröva en borstlös motor - men måste ett borstlöst fartreglage tjuta med så hög volym när man kopplar i batteriet? Man riskerar ju att väcka hela familjen!

Kommentar

• Mr J
                          • maj 2006
                          • 4130

Ursprungligen postat av sundqvistjohan
                          men måste ett borstlöst fartreglage tjuta med så hög volym när man kopplar i batteriet? Man riskerar ju att väcka hela familjen!
                          Det verkar så, när jag kopplar in batteriet på min Slow stick hemma på gatan kommer alla grannarnas ungar i tron att det är Hemglassbilen... PDT_Armataz_02_29
                          /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• fLa
                            • maj 2006
                            • 101

Ursprungligen postat av Mr J
                            Ursprungligen postat av sundqvistjohan
                            men måste ett borstlöst fartreglage tjuta med så hög volym när man kopplar i batteriet? Man riskerar ju att väcka hela familjen!
                            Det verkar så, när jag kopplar in batteriet på min Slow stick hemma på gatan kommer alla grannarnas ungar i tron att det är Hemglassbilen... PDT_Armataz_02_29
                            Det är inte fartreglaget som låter utan motorn!!

Isolera motorn från ditt motorfäste som verkar vara i metall med lite gummibussningar så kommer det låta mindre...testa hålla motorn löst i handen så kommer du inte höra det alls, kanke känna 'pipen' därimot.

/fLa - som också trodde det var fartreglaget ibörjan
                            T-Rex 450XL CDE
                            Blaster DLG
                            PCM 9X II

Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
                            http://knasurf.silverskar.se

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Hej,
                              Åja, nog piper mina fartreglage vid uppstarten.
                              Beroende på hur reglaget monterats till kärran och kärrans konstruktion så kan det däremot låta mer eller mindre - mitt CC-10 i Aiton låter som en hel orkester om vi säger så..
                              Tror inte motorn har den funktionen inbyggd..
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...