Byggtråd: Brian Taylor's Vought OS2U Kingfisher

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeno
    • maj 2006
    • 536

Byggtråd: Brian Taylor's Vought OS2U Kingfisher

Tjooho!

Då var det äntligen dags att sätta i gång och limma trä igen, och slipa o slipa o slipa

Fick ritning och laserutskurna delar för någon vecka sedan, hade tänkt att slänga upp en tråd redan då, men vart istället sittandes och studera dessa ritningar och klura.
    Så denna byggtråd kommer börja lite som matprogrammen på TV. Dvs jag har förberett en färdig lasange redan innan...

Först en liten bild på vad som kom i paketet

Viva la laser! Detta beställdes ifrån Bob Holman.
    Riiktigt snitsigt måste jag säga!
    Men precis som någon nämnde i mitt tidigare inlägg i Ritningsforumet så ska man inte helt förlita sig på dessa delar.
    Lite dumt att jag inte tagit närbilder... Men alla delar är inte perfekta.
    T.e.x sidorodret som ni ser i bild där (iallafall grunden till det). Lägger man den över ritningen så stämmer det inte till 100% :(
    Lite surt, så man får vara på sin vakt ändå. Det var lätt att fixa o slipa till.
    Sen att det skiljde någon millimeter är det nog ingen som ser. Ja ni ser ju, jag har redan börjat tumma på saker o ting. Aj aj aj

Till min stora skräck så stod allt i tum på ritningen. Jag befarade detta ifrån första början men hoppades ändå. Men med hjälp av min kära stållinjal så inhandles det ett litet lager balsa.
    Och en listskärare lånades. En helt suveränt fiffig liten sak! Ska ta lite bilder på den längre fram, enkel att använda och enkel konstruktion ifall någon skulle vilja peta ihop sin egen.

En liten historielektion, lite slött ska erkännas, men jag saxade ifrån det där intärnätt, så det fick bli engelska:

The Vought-Sikorsky OS2U Kingfisher was the US Navy's first catapult-launched monoplane observation floatplane aircraft, with a big central float and small stabilising floats. It came in both float and land-based configurations, and served as observer aircraft, anti-submarine aircraft, and rescue aircraft.

The first XOS2U-1 prototype flew on 20 July, 1938. The aircraft entered production in April 1940. The USS Colorado was the first ship to be equipped with OS2Us. The OS2U was a neat, compact mid-wing monoplane, with a big central float and small stabilising floats. Performance was modest, because of its light engine. The OS2U could also operate on fixed, wheeled landing gear.

The most famous incident involving a Kingfisher was the rescue of Captain Eddie Rickenbacker, who ditched in the Pacific in a B-17 during 1942. A Kingfisher picked up Rickenbacker and two other crew members (who still remained following a rescue the previous day) but the Kingfisher could not take off because the load was too great. The OS2U pilot taxied on the surface over 40 miles to make the nearest landfall with everyone aboard.

A total of 1519 Kingfisher were built. The OS2U not only served on the battleships and cruisers of the USN, but also with the Royal Navy and the USCG. The Kingfisher saw service with USN, FAA, armed forces of Chile, Argentina, the Netherlands, Uruguay.

Modifications:

OS2U-1 : the first production version
    OS2U-3 : armored seats and fuel tanks

När man nämner detta plan för folk så ser dom fundersamma ut och börjar tugga pipa eller masera skägg med frånvarande blick.
    Men visar man upp en bild på planet så som dom såg ut när de tjänstgjorde ombord på fartyg, så som denna, så följs det snabbt åt av ett "Jahaaaa!":

Men jag hade tänkt att bygga landvarianten med rediga hjul på:

Har inte riktigt tänkt ut vilket färgschema jag ska ge mig på, men det är en låååång lååång bit.
    Men något i denna stil hade jag tänkt mig:

Eller apa efter Mick Henderson's:

Puh!
    Jag har byggt ihop, stabbe, fena, sidoroder och höjdroder än så länge. Bilder kommer senare under dagen.
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Vad skoj det är att få se ett redigt ritningsbygge!
    Det här kommer att bli intressant att följa och se hur det kommer till liv!

Lycka till och är det något du undrar över så är det bara till att fråga!

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• zeno
      • maj 2006
      • 536

Jag går på med en fråga direkt!

På ritningen så visar det att man ska fixa till något eget linkage för höjd o sidoroder.
      Och då fattar jag det som att man ska bocka o löda ihop pianotråd.
      Har aldrig gjort detta tidigare. Vad krävs egentligen? Gassvets?
      Jag har en lödkolv av modell större (den största Biltema hade tror jag t.o.m).
      Vad ska man använda för lod?

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Det som jag skulle gjort är silverlödning. Det kräver högre temperatur än "vanlig" tennlödning, men det blir hållbarare. Tyvärr kräver det en del förberedelse och efterbearbetning av pianotråden så att du bibehåller härdningen. Men det är värt det extra arbetet anser jag.

Jag har ett arbetsschema för just att behålla härdningen under silverlödning. Men det ligger i min bygglokal, så jag skickar den till dig imorgon om du är intresserad. Jag tänkte även ta ett par bilder på de saker som du behöver för att utföra silverlödning.

Göran

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Det ska bli mycket intressant att följa din byggtråd Zeno. Visst är det något specielt med att bygga från grunden?
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Härligt att du kommit igång med bygget! Lycka till!!

Tråkigt att bitarna inte stämmer med ritningen. Men är det alla, eller bara vissa? Ev. kan det ju vara att ritningen är dåligt kopierad... Förhoppningsvis stämmer allt när du limmar ihop delarna.

Hittade denna beskrivning på lödning för ett tag sen: How-To on Soldering
            Jag tycker själv lödning är j-kligt knöligt att få bra. Great Planes "Stay-Brite" ska vara lätt att använda och "Five times stronger than ordinary solder" enligt reklamen.
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• zeno
              • maj 2006
              • 536

Tog lite bilder på listskäraren. Bör finnas i var balsaslipares hem
              För det är billigare att köpa balsaflak än en bunt lister, och det går fort o smidigt att skära ut dom själv för hand.

Kommentar

• zeno
                • maj 2006
                • 536

Ursprungligen postat av ChristerL
                Härligt att du kommit igång med bygget! Lycka till!!

Tråkigt att bitarna inte stämmer med ritningen. Men är det alla, eller bara vissa? Ev. kan det ju vara att ritningen är dåligt kopierad... Förhoppningsvis stämmer allt när du limmar ihop delarna.
                Det kan nog vara ritningen som är lite dåligt kopierad.
                Dom saker som inte har stämt har varit flaken för höjd och sidoroder. Det har skiljt någon millimeter där och någon här. Ingen katastrof alls.
                Sen var det någon sprygel till stabben som som var lite vågig på ett ställe, nästan så man får för sig att någon puttade till maskinen när den höll på och skar.

Men det är hur som helst myyycket smidigt med färdigutskurna delar PDT_Armataz_02_43

Kommentar

• zeno
                  • maj 2006
                  • 536

Lite mer bilder ifrån bygget!

Började med stabbe o fena.
                  Konstruktionen är mycket finurlig och smidig!
                  Man bygger alltså en ram av lister och CA'ar dit spryglarna, de yttre av mittenspryglarna är tjockare för att hjälpa till med skarven som blir när man sedan plankar denna.
                  Man bygger två sådana som då blir två halvor, som skal, som sedan limmas ihop.

Samma konstruktion på fenan.

Här lämnade jag lite extra längd på listerna för att kunna anpassa till kroppen sen.

Sido och hjödroder är uppbyggda av ett utskuret flak som man limmar dit lister på innerkanten (som då slipas runda) och anpassas till stabben.
                  Lite med o knep här. Men fick till en bra teknik... tror jag
                  Gjorde egentligen stabbe o sidoroder först.. Men har av någon konstig anledning inte knäppt bilder på dom. Det kommer sen.
                  Gjorde som så att jag skar ut listerna så långa som själva rundningen som går i stabben behöver vara, fixade sen till den.
                  Och först efter det byggde på med "klossarna" i ytterkanterna. Då behöver man inte krångla och försöka slipa förbi dom.
                  La sen till dessa jäääädra klossar, fanns inte med utskurna, byggdes upp av ett par lager balsa.
                  Anledningen att jag träter lite är att jag har så svårt att slipa till tjockare balsa... Får det aldrig riktigt bra.
                  Beror nog på att jag först hyvlar, tittar, slipar, tittar, hyvlar, slipar tittar och är noggrann. Men sen tröttnar jag på att det inte händer någonting och slipar o hyvlar som en tok! PDT_Armataz_02_37
                  Och tittar sen till och då har jag slipat för mycket.
                  Så det vart en del lappande, lätt att fixa med tunn balsa och CA.
                  Men efter en massa tid så vart det helt okej... Noterade att det hela inte är 100% symetriskt. Höjdrodret är tvådelat. Och det stämmer inte riktigt om man byter plats på höger och vänster.
                  Har väl också med spetsarna på själva stabben att göra också (också klosslipning! Argh!).
                  Nåja jag bestämde mig för att låta det vara som det är nu. Det ser bra ut med rätt roderyta på rätt sida :lol:

Oj, en annan sak. Jag letade som fasen bland de utskurna bitarna efter spryglar till sidoroder o höjdroder. Sökte med lupp på ritningen efter dom också. Hittade nada.
                  Visar sig att man får ta och skära ut tunna lister för hand, limma dit och sen slipa dom trekantiga själv.
                  Inget större bekymmer heller, men mer tidsdödande än man kan tro!

Båda roderytorna ska det senare skäras/borras ur ett gäng lättningshål i. Detta är inget som står på ritningen, utan som jag snor rakt av ifrån en tidningsartikel.
                  Sen hade jag tänkt klä dessa med solartex. Om inget har något annat förslag?

Kommentar

• zeno
                    • maj 2006
                    • 536

Var ute igår förresten och försökte få tag på en plastbyggsats av Kingfishern.
                    Verkar som att byggsatser verkligen är på utdöende :(
                    Tråkigt, vill kidzen idag bara ha ihopplockade och färdigmålade grejer? Slit o släng.
                    Jag hittaade en halv vägg med byggsatser på Modellex i stan. Men ingen Kingfisher, lite udda modell så det vart inte så förvånad över det.

Vart kan man egentligen köpa plastbyggsatser alá Airfix, Tamiya och Revell o allt vad dom hette idag egentligen?

Kommentar

• goblyn
                      • sep 2006
                      • 1

Testa Rebell Hobby. Dom har nästan allt när det gäller plastbyggsatser.
                      Specialbutik inom plastmodeller och tillbehör från Luftwaffe, USAF, RAF, Flygvapnet, WWI, WWII och modernt. Egen tillverkning, stort sortiment av flygmodeller och andra plastmodeller.

//Goblyn

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Jag har köpt från dessa vid ett flertal tillfällen, och det har fungerat väldigt bra.

UK stockists of a wide range of new & pre-owned model kits. Great selection of model kits, new model kit releases at great prices & exclusive model kits.

Jag hittade inte mina anteckningar om hur man jobbar med pianotråd, men jag har en artikel skriven av Duncan Hutson om just det ämnet.

Mvh

Göran

Kommentar

• zeno
                          • maj 2006
                          • 536

Suveränt, blir till att skicka efter ett litet kit.
                          Ett extra julpyssel helt enkelt!

Kommentar

• zeno
                            • maj 2006
                            • 536

Så var det dags för vingen.
                            Den är uppbyggd i tre delar. En centersektion och två vinghalvor på det.

Så där, första listen och spryglarna ditlimmade. Observera att vinkeln där inte är något fäste för landingsställ... Det är vinkeln jag använder för att kolla så spryglarna blir raka o fina PDT_Armataz_02_03

Här har ni en bit av ritningen som visar hur man ska bete sig ute på sprygeln länst ut mot vingspetsen.
                            Fattade ingenting.

Sprygel 10 har mindre "urholkning" än resterande spryglarna

Fattade fortfarande inte... stämmer ju inte :dontknow:
                            Fick ta hjälp av modellflygfränderna i #modellflyg chatten på IRC (EFNet)!
                            Fick påpekat att ritningen ju visar att listen längst ut ska halveras där den fäster i sprygel 10...
                            Självklart! Ser man ju!
                            Så nu alla barn vet ni varför ni ska ha fönstret öppet när ni limmar med CA!! argh..

Notera också på ovanstående bild tabsen på spryglarna. Gör så att sprygeln får rätt vinkel, vilket också gör att vingen får rätt washout.
                            Dessa kapas efter den laserplitade linjen när det är dags att planka undersidan. Fiffigt!

Webbad o klar för plankning!

Plankat och putsat i kanter o grejer!
                            Nu börjar det ju faktiskt likna någonting.

Mmmm... balsa
                            Fixat till fästena för gångjärnen. Kör enligt ritningen och använder Robart 3mm (medium?).
                            Har även lagt på en 0,4mm tunn plyfalist längst trailing edge (svenska?) för att skydda lite emot stötar.

Ska fixa till andra vinghalvan likadant.
                            Sen ska det börja kluras på hur jag ska fixa till flapsen.
                            Har tänkt att i princip bara dra en linje längst med infästningen för skevrodret. Sen lägga upp vingen och såga sprygel efter sprygel i samma vinkel som skeven ligger i.
                            Tricks o tips emottages gärna här, har varken monterat eller använt flaps tidigare

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Ser mycket bra ut. Fortsätt så PDT_Armataz_02_43
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              :crazy_pilot:
                              //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...