Hörni! LocTite är en tillverkare som gör bland annat CA-lim (Cyanoacrylat). Även LocTite gör olika limsorter (CA-sorter) som tex tunn, medium, tjock osv till en massa ändamål. Precis som tex Zap och andra cyanoacrylat-lim-tillverkare. =) LocTite och flera andra gör gänglåslim av olika sorter. Jag använder röd o blå av LocTites gänglåslim-sorter. 246 heter väl den blå? Gänglåslim är väl för metallskruv i metall. Medans självdragande skruvar skall dras tills de inte börjar riva sönder gängorna mer. Metallskruv i plast eller trä ska väl limmas dom med, som på RC-helis, limma typ allt. Jag brukar använda tunn CA till sånt. Nackdelen är att man kan förstöra gängorna den dagen man ska ha bort skruvarna. =)
Så där har jag lärt mig o använt under åren. Det finns föresten gänglåslim som ska sättas på gängorna (tex LocTite 246 blå), det har vi tex gjort på alla skruvar på ett ultralätt flyg vi byggde i fjol. Men det får inte vara för mycket, det skadar mer än gör nytta. Och så finns det en till sorts lim för att låsa skruvar, men då limmar man oftast skallen i omgivande material så den inte ska röra sig. På skruvar man inte vill att ska skruva upp sig så kan man använda andra sätt så skruven inte kan rotera.
Så där har jag lärt mig o använt under åren. Det finns föresten gänglåslim som ska sättas på gängorna (tex LocTite 246 blå), det har vi tex gjort på alla skruvar på ett ultralätt flyg vi byggde i fjol. Men det får inte vara för mycket, det skadar mer än gör nytta. Och så finns det en till sorts lim för att låsa skruvar, men då limmar man oftast skallen i omgivande material så den inte ska röra sig. På skruvar man inte vill att ska skruva upp sig så kan man använda andra sätt så skruven inte kan rotera.
Kommentar