Fokker D.XXI eller Sweeper i USA 2012
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jobbet med vingrotsutfyllnaderna fortsätter.
Spackling och slipning.
Medan spacklet torkade så började jag med jobbet att planka runt sporrhjulet.
Det känns som om det går undan här.
The Hangar Queen!
Jag tror nästan att hon börjar vänja sig vid mig. Hon har inte vässt åt mig en enda gång än så länge och igår så kröp hon upp och la sig sidan om mig.....helt frivilligt. Det har bara tagit 4 besök.
Klockan är cirka halv 8 på morgonen här och det börjar bli dags att ta tag i dagen.
GöranKommentar
-
Den här delen på kroppen hade jag först tänkt tillverka av blå frigolit, men insåg till slut att det skulle gå mycket snabbare och planka den med balsa. Så sakt och gjort, ett nytt spant och en del balsa senare.
Undersidan på vingen, vid framkanten, finns det ytterligare en del som behövde lite byggnationer.
Trimroderna till sid - och höjdoroderna. De kommer att stiftas och limmas fast på sina respektive platser.
Jag håller även på med vingrotsutfyllnaderna. Det behövs en del slipande på dem. Men de kommer nog att bli klara för glasning idag.
Förutom modellbyggandet så har det diskuterats nya projekt, gamla projekt, drömprojekt, andras projekt och alla möjliga sorters projekt. Vi har även pratat om annat...tror jag åtminstone att vi har lyckats klämma in vid något obetänksamt tillfälle.
Igår bjöd Mike på hemmagjord Banana pudding. Jösses vad gott det är. Och det är kompakt mat. En skål med det och sedan så är man inte hungrig igen förren efter en vecka eller så!
Annars kan jag lugnt avslöja att har jag bara gått upp fem kg i vikt efter den här resan så har jag gått upp väldigt lite. 
Jag har missat att prova på Root beer under mina tidigare resor. Men igår var det dags. Det var väldigt gott, men mättande.
Vi var även och handlade igår i en lokal mataffär. Tänk er en amerikansk mataffär som ni säkert har sett på tv. Mike och jag knatar omkring där och plockar till oss varorna som vi skall ha, kommer fram till kassan, Mike börjar lasta upp sakerna på bandet, kassörskan slår in priserna i kassan och skickar vidare varorna till en kille som står sidan om henne, han stoppar varorna i en påse (här blev jag dock lite besviken, inga papperspåsar) och ställer påsarna i slutet av bandet. Då tar jag vagnen och knallar fram till slutet av bandet och börjar lasta i påsarna i den. Men se det skulle man tydlgen inte göra. För ni skulle ha sett minen på SAMTLIGA runt omkring.
Mike förklarade för mig att det var killens jobb att göra även det. Men det var bara till att förklara för dem att hemma i Svedala så får man själv se till så att varorna hamnar i påsar som hamnar i vagnen. 
Nu är det dags att sätta igång med Fokkern igen. Den skall vara klart senast om två veckor. Det känns en aning tight, men det skall nog gå det med.
GöranKommentar
-
Hej Olov!
Jo, jag trivs som fisken i vattnet!
Jag kommer att undvika att ta egna initiativ av den sorten i fortsättningen. :sarcastic:
GöranKommentar
-
Jobbet med Fokkern går vidare. Vingrotsutfyllnad på undersidan av stabben. Första omgången består av Finishing Resin och microfibrer i syfte att stärka upp stabbens fäste mot kroppen.
Vid det här laget så hade jag så mycket på tork att jag inte kunde göra mer vad det gällde slipning/spackling. Därför bestämde jag mig för att börja med motor och batteriinstallationen. Jag kommer att göra på samma sätt på Fokkern som på B-25:an. Det här kommer att bli glidspåren.
Det här är motorn som jag skall använda. Införskaffad från Skyshark. Den skall motsvara en 50cc motor.
Batterihyllan nästan redo för inflyttning.
Batterierna består av 2 st 5cells paket på 5000mAh.
Batterihyllan med den tillhörande motorplattan inskjuten på plats.
Den rundade delen mot nosen på kroppen har också hittat hem. Den har jag inte tillverkat själv. Den blev en glad överraskning från min kompis Jason Hallmark som dök upp med den idag. Han håller också på med en Fokker D.XXI och tyckte att tillverkade han en så kunde han lika bra tillverka tre.....
...för han gjorde även en i rosa frigolit. Tyvärr blev den en aning för stor så den kunde jag inte använda. :(
Det ser ut som ett flygplan nu.
Igår blev det inget annat gjort än en massa jobb i verkstaden. Men vad gör det när det är det som jag gillar att göra?!?
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Dags att klä de sista områdena med solartex innan jag ger mig på glasningen av resten av flygplanskroppen.
Jag markerade först var gränserna skall vara mellan solartexen och glasfibern och drog tejp längs med dessa linjer.
Därefter penslade jag på det här för att öka på vidhäftningsförmågan.
Sedan var det bara till att sätta igång och klä området.
Arbetet med motor/batterisläden fortsätter. Det här är styrpinnar som skall hindra boxen från att vrida sig.
Jason hjälper mig att tillverka kabinhuven. Men först måste det tillverkas en plugg för den. Och lite sandpapper på ovansidan av flygplanskroppen hjälper till med formandet av undersidan av vindrutan.
Igår var vi och åt på en liten restaurang som ligger i anslutning till den lokala Flygbasen. Där har de en väldans massa foton som visar verksamheten från basens början fram till nutid. Det var verkligen trevligt att ta sig en titt på de här bilderna.
GöranKommentar
-
Arbetet fortsätter med motorinstallationen. Här limmas ett fäste.
Detta är fästet för motorkåpan. Det kommer att omgärda motorboxens inre del. Det kommer en bild på detta när det är klart.
Fästet är limmat mot motorkåpan med epoxy och microfibrer.
Jag har påbörjat glasningen av flygplanskroppens ovansida. Imorgon blir det en fortsättning på det hela med undersidan och lite annat som också skall glasas.
Batterihyllan... För att underlätta för kylluften att röra sig mellan batterierna och hindra dem från att röra sig har jag limmat in lite lister.
Batterierna kommer att hållas på plats med lite kardborreband.
Tillverkningen av kabinhuven fick skjutas upp en dag eftersom Jason inte hade möjlighet att komma hit idag.
8-10 timmar i verkstaden börjar ge resultat. Jag tror att jag har en möjlighet att hinna få den klar tills Ralley of Eagles om två veckor.
På lördag skall vi åka ned till Clanton för att deltaga i ett fly-in. Det skall bli skoj.
GöranKommentar
-
Riktigt snyggt. och så grymt gött att se skala byggare som använder sig av elmotorer,------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar

Kommentar