Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Kroppsspanten som jag snidade till av litoplåt limmades på plats idag.

Det krävdes lite småjusteringar, men det blev bra och var mycket lättare än vad jag trodde.

Jag limmar fast litoplåten med riktigt kontaktlim....inte den vattenbaserade versionen utan den där som man blir lite snurrig i skallen av!

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Dags att montera lite nitar. Jag förborrade hålen i spanten innan jag limmade dem på plats.

På grund av spantens form så kan jag inte komma åt för att borra hålen in i sidorna på kroppen. Men som en lösning....ett smidigt litet verktyg. Nitarna är 1 mm i diameter och cirka 5 mm långa.

Så här används det.

Därefter var det bara till att doppa spetsarna på nitarna i lite canopy glue och trycka ner dem i hålen.

Jag behöver ytterligare longeronger. Men denna gång är det två lite större sådana som jag formade till ur lite mer litoplåt.

De skall sitta precis ovanför respektive bottenfönster. Jag kommer även att behöva tillverka nedre delen på spanten eftersom de syns i detta området. Övre delen döljs bakom en plåt.

Jag har börjat experimentera lite med att skapa slitna ytor.....och jag behöver verkligen mer övning.

Den här bilden gör inte objektet rättvisa. Den är i själva verket nästan "spegelblank".

Göran

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Kapade till och provmonterade båda longerongerna.

Göran

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Vilket museum kommer den att vara utställd på?
          För du tänker väl inte flyga ett sånt mästerverk???
          Retroholic!

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av Thomas
            Vilket museum kommer den att vara utställd på?
            För du tänker väl inte flyga ett sånt mästerverk???
            Den kommer att förvaras i hangaren....mellan flygningarna....tror jag....

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Longerongerna limmades fast och försågs med några nitar.

Det här spantet...och det på andra sidan av kabinen....syns...men endast den nedre delen och det är bara baksidan av det som syns. Så fram med lite lätt balsa som sågades och slipades till rätt form.
              Där plastlisterna tar slut skall det sitta ytterligare ett spant och detta syns nästan i sin helhel...men bara baksidan....så fram med mer lätt balsa.

Det sågades och slipades lite innan jag penslade på tre lager med Zaponlack med slipningar mellan varje lager. När det är helt torrt skall jag lägga på lite Hagmans sprutspackel.

Göran

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                • 1314

Vilket tålamod du har!! Tjusigt blir det.
                Du får kanske bygga en till så att du har en och flyga med också? :-)

// Mats W
                Flygsmurfen

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av Flygsmurfen
                  Vilket tålamod du har!! Tjusigt blir det.
                  Du får kanske bygga en till så att du har en och flyga med också? :-)

// Mats W
                  Tack Mats!

Tanken har slagit mig både en och två gånger...kanske en som är aningens aning större.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

De "sista" spanten limmades fast idag.

Dags att tillsätta lite mer detaljer. Några remsor med 0,5 mm styrene plast över skarvarna mellan golvplåtarna.

Två stycken 4,2x4,2 mm U-profil lister som skall simulera glidskenorna för spanarens säte.

Mellan skenorna skall det finnas ytterligare en golvplåt som jag klippte till av lithoplåt. Denna är nitad mot de underliggande plåtarna med "några" nitar.
                    Så det var bara till att sätta igång med de små nitarna från undersidan och jag använde det blåa verktyget till detta. Det gick snabbt och smidigt...

Kollar hur det ser ut....

Tyvärr skall det inte vara enkelt hela tiden. Plåten är även nitad med grövre nitar över hela sin yta i ett rutmönster. Så det var bara till att rita upp mönstret och skrida till verket.

15 minuter senare...inklusive tillverkningen av high-tech verktyget....så provpassade jag plåten. Tyvärr är bilden en aning suddig, men det ser bra ut...även när jag har mina glasögon på mig.

High-tech verktyget. 2 mm pianotråd vars spets slipades rund och en bit av ett kvastskaft.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Glidskenorna har "några" hål i sig...så det var bara till att börja borra.

Golvplåten har försetts med ytterligare några små detaljer.

Glidskenorna och golvplåten på tillfälligt besök där det skall vistas lite senare.
                      Glidskenorna skall kapas av till samma längd som plåten.

Göran

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Hej Göran.
                        Jag lovade att jag skulle skicka någon bild på hur jag löst öppning och stängning av canopy till corsairen.

Stambytet som dom lovade att det bara skulle ta 3 veckor blev istället hela sommaren, så det har inte blivit så mycke´ gjort i bygglokalen eller flygning med något storflyg heller, men det finns fortfarande chansen till fina dagar i september.

Här kommer filmsnutten iaf.
                        Har använt 4-Kantsrör och smörjmedel så att det inte ska nypa fast. Motorn som driver canopyn är ett riktigt starkt "bamseservo" på c:a 20-25 kg och där hastigheten är nersatt till ett minimum. På servot sitter en arm som är c:a 75 mm och hela öppningslängden på canopy är c:a 150mm. Tycker hastigheten är hyggligt långsam.

(Dags för USA-resa snart?)

/Lelle

Kommentar

• Wedde63
                          • maj 2015
                          • 116

Hej Lelle,
                          Du får väldigt gärna visa mer om din konstruktion, bilder. Jag är precis i startgroparna för vinterns project, Spitfire MKXIVc skala 1/5. Kan du inte göra en egen tråd över din installation, vi ska ju inte kapa Görans otroligt intressanta byggtråd.

Mvh // Anders

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                            Hej Göran.
                            Jag lovade att jag skulle skicka någon bild på hur jag löst öppning och stängning av canopy till corsairen.

Stambytet som dom lovade att det bara skulle ta 3 veckor blev istället hela sommaren, så det har inte blivit så mycke´ gjort i bygglokalen eller flygning med något storflyg heller, men det finns fortfarande chansen till fina dagar i september.

Här kommer filmsnutten iaf.
                            Har använt 4-Kantsrör och smörjmedel så att det inte ska nypa fast. Motorn som driver canopyn är ett riktigt starkt "bamseservo" på c:a 20-25 kg och där hastigheten är nersatt till ett minimum. På servot sitter en arm som är c:a 75 mm och hela öppningslängden på canopy är c:a 150mm. Tycker hastigheten är hyggligt långsam.

(Dags för USA-resa snart?)

https://www.youtube.com/watch?v=wuAf93fhvKc
                            De där stambytena har en tendens att dra ut på tiden.

Men det viktiga är att du är i farten igen. Det där blev en väldigt snygg lösning och huven rör sig mycket elegant! Snyggt jobbat Lelle!

Jo, det blir en resa till USA igen och det är orsaken till att det inte har blivit något byggt på B-17. Jag har klurat och byggt lite delar till det nya projektet som Mike och jag skall bygga tillsammans. Det blir ett liiiite udda projekt.
                            Jag misstänker starkt att det blir en byggtråd....någonstans på nätet...

Göran

Kommentar

• Skott
                              • aug 2012
                              • 63

Snyggt byggd [emoji106]

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Göran, den byggtråden kommer jag att se fram emot. Trevlig resa om vi inte hörs på luren innan.

Anders. Jo, jag kan visa hela konstruktionen. Ska försöka att ta en film hur det ser ut. Kanske måste jag montera ut "släden" först annars blir det svårt att se hela arrangemanget. Återkommer.
                                Lägger upp det i min byggtråd på corsairen.
                                /L
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...