Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Så var det dags för dröm projektet. En Saab B-17A i skala 1/5. Jag har velat bygga det här flygplanet i en större skala så länge jag kan minnas och nu är det äntligen dags. Jerry Bates har gjort de här ritningarna till mig och nu är det dags att sätta igång med byggandet.

Jag kommer att använda den flygande B-17A som förebild och modellen kommer att få en spännvidd på 274 cm. Vikten hamnar troligtvis någonstans runt 15 kg. Några kilo mer än det gör inget för vingen på den här kärran lär klara det.
    Vad det gäller motorvalet till kärran så har jag hela tiden velat ha en stjärnmotor i nosen på den. Men tyvärr så verkar det bara finnas metanol motorer som passar och som ser rätt ut. Det finns större stjärnmotorer med rätt antal cylindrar, men de passar tyvärr inte innanför motorkåpan. :(
    Zenoahs GT-80 boxer motor passar däremot perfekt innanför kåpan, men min erfarenhet av bensinmotorer är lika med noll. Visst, jag kan ju alltid lära mig.
    Men jag har tittat ganska noga på vad som skulle kunna passa när det gäller elmotorer och Magnus på MBS Rc Models håller på att leta och plocka fram förslag. Och han är väldigt duktig på att snoka fram sådana saker. Så han hittar garanterat vad jag behöver.
    Jag kommer även bara för skojs skull bygga två uppsättningar vingar. Den ena kommer att vara med landningställ och den andra kommer att få flottörställ. Jag gillar verkligen sjöflygplan så jag kan bara inte låta bli att passa på. Som tur är så kommer stabben att vara delbar så då är det väldigt enkelt att tillverka två uppsättningar av dem med. Jag vet att B-17A hade inga flottörställ, men skillnaden mellan A och B versionen var i stort sett bara motorn. Och det är ju enkelt att tillverka en motorkåpa till som passar B-versionen.

Första grejorna på plats på ritningen... Stabben.

Stabben är som sagt delbar och det kommer att bli en del klurande för att få en enkel delning och
    ihopsättning. Men det mesta är redan löst i teorin och nu skall det bara omsättas i praktiken.

Eftersom det här är ett prototypbygge så kommer jag att få tillverka allt själv såsom landningsställ, motorkåpor, kabinhuv, sporrställ och en del annat. Men vad gör det? Det är ju modellbygge!
    Här håller jag på med att kolla geometrin för landningsstället. Jag har fått till måtten så att de stämmer och nu kommer jag att börja rita ritningarna i TurboCad för att sedan tillverka ställen. Ritningen är redan klar för sporrstället.

En massa Lind trä som har limmats ihop...vad kan detta komma att bli?
    Jo, Mats Forsmark i klubben vet nog....

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

WOW!!!
    Vilket super projekt att få följa. Jag kommer vara med till slutet, för det här vare sig vill eller får man missa.
    Go Göran, go :fans:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Dick

• jan 2009
      • 323

detta blir spännande. lycka till
      Autopartner.se
      Tre aviatörer kivik
      Ripa
      Tunby Airport

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Strålande! Hasse i Söderhamn har byggt en i ca samma storlek,fin kärra att ha som förebild!
        Hur mycket utrymme har du i kåpan?
        Moki 150 är några mm mindre än Zenoah 80..
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• genland
          • maj 2006
          • 1228

Äntligen!!
          En riktig B-17 / S-17, vilken maffig
          modell detta kommer att bli!

Ja är det nån som skall göra det
          så är det naturligtvis Mästerbyggaren Sweeper...

MVH Kent

Kommentar

• bem

• apr 2009
            • 1643

Hej,
            Det här blir ett verkligt intressant bygge. En kille i modellflygklubben jag är med i byggde för nåt år sen en B17 i skala 1:6 (ca 2 m spännvidd) med fungerande infällbara ställ.
            Men en B17 i skala 1:5 är ju bara såååååå rätt i storlek, inte för stor och kan rimligen fraktas i de flesta personbilar. Rimlig storlek på motor osv som inte gör den superdyr att utrusta.

Där jag flyger modellflyg ofta var under krigsåren en hel armada med B17 stationerade från F7 flottiljen. Det roliga är att de har gjort kulturreservat av flygfältet, och alla byggnader sen kriget finns kvar och har restaurerats. När de invigde kulturreservatet 2003 fanns den flygande B17 Blå Johan i fullskala på plats och flög. Vid öppningscermonin stod B17 inne i servicehangaren och så fälldes hangardörren ner (fällportar) och ut rullades B17 Blå Johan... det fanns flygare inbjudna som flög B17 på detta fält under kriget. Kjell Nordström gjorde sen en uppvisning och landning med planet och då var nog inte ett ögat torrt bland de äldre gentlemännen skulle jag tro. Fältet heter Krigsflygfält 16 och tillhör statens försvarshistoriska museer.

Nog har man stått många gånger ute på fältet och modellflugit (vi började flyga på fältet i början på 1970-talet) och undrat hur det såg ut på fältet när det stod flera divisioner B17 här, utspridda i flygplansvärn runt fältet. Att bygga en B17 har varit en dröm men jag inser ju svårigheterna. Men nu när det finns en ritning lämplig att bygga en radiostyrd modell utifrån i skala 1:5 vore man väl dum om man inte försökte sig på ett bygga så småningom, om kopior på din ritning så småningom kanske säljs? Och kanske ritning på ställen också?

Hur som, detta bygge kommer jag att följa med stort nöje.

(kika under Bilder i menyn till vänster)

Våra tisdagsträffar/fly-in är uppskattade av både flygande och bilburna besökare. Nyfiken på flyg eller bara ta en fika, alla är välkomna.

(kika under Historia, sen en bit ner där på sidan
            länken "Flygvapenövningen 1942" och blandade bilder "här")

/Bo

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Göran, det här blir läckert!! Toppen att få följa den här tråden. På något sätt blev hösten/vintern plötsligt mindre mörk och dyster.....Lycka till!

MVH
              Kjell Nilsson

Kommentar

• Fyhren
                • nov 2006
                • 316

Stjärnmotorlista

Hej

Bifogar en excelsammanställning av förekommande stjärnmotorer med de flesta data så man kan välja ut en passande motor vad gäller såväl effekt som mått. Kan kanske vara behjälplig i motorvalet.

Hälsar
                Peder Fyhr
                flyger i
                Eslövs mfk
                Bifogade filer

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Nu förstår jag varför du var så hemlighetsfull när vi talades vid i tel. Det här ska bli riktigt, riktigt skoj att både få följa och inspektera på plats.
                  Självklart så måste du hitta en "riktig" stjärnmotor till din skapelse, så låt bli att sätta in någon el-motor i denna modell. Det måste under alla omständigheter mullra om den. :applouse:

Har Jerry Bates ritat den enkom till dej? :concern:
                  /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av Ompa
                    WOW!!!
                    Vilket super projekt att få följa. Jag kommer vara med till slutet, för det här vare sig vill eller får man missa.
                    Go Göran, go :fans:
                    Det låter verkligen trevligt att du vill följa med hela vägen fram.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av Dick
                      detta blir spännande. lycka till
                      Tack Dick!

Jag kan inte annat än hålla med!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ursprungligen postat av bokis
                        Strålande! Hasse i Söderhamn har byggt en i ca samma storlek,fin kärra att ha som förebild!
                        Hur mycket utrymme har du i kåpan?
                        Moki 150 är några mm mindre än Zenoah 80..
                        Jag har hört talas om Hasses B-17. Men jag tror inte att jag har sett några bilder på den.

Utrymmet i kåpan är cirka 275-280 mm. Det kan ökas på något om kåpan gjuts något tunnare med inslag av kolfiber för styvheten.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av genland
                          Äntligen!!
                          En riktig B-17 / S-17, vilken maffig
                          modell detta kommer att bli!

Ja är det nån som skall göra det
                          så är det naturligtvis Mästerbyggaren Sweeper...

MVH Kent
                          Jag håller helt och hållet med dig om att detta kommer att bli en maffig modell. Saab B-17 har karaktär så det räcker och blir över både när den är i luften och när den står på marken!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av bem
                            Hej,
                            Det här blir ett verkligt intressant bygge. En kille i modellflygklubben jag är med i byggde för nåt år sen en B17 i skala 1:6 (ca 2 m spännvidd) med fungerande infällbara ställ.
                            Men en B17 i skala 1:5 är ju bara såååååå rätt i storlek, inte för stor och kan rimligen fraktas i de flesta personbilar. Rimlig storlek på motor osv som inte gör den superdyr att utrusta.

Där jag flyger modellflyg ofta var under krigsåren en hel armada med B17 stationerade från F7 flottiljen. Det roliga är att de har gjort kulturreservat av flygfältet, och alla byggnader sen kriget finns kvar och har restaurerats. När de invigde kulturreservatet 2003 fanns den flygande B17 Blå Johan i fullskala på plats och flög. Vid öppningscermonin stod B17 inne i servicehangaren och så fälldes hangardörren ner (fällportar) och ut rullades B17 Blå Johan... det fanns flygare inbjudna som flög B17 på detta fält under kriget. Kjell Nordström gjorde sen en uppvisning och landning med planet och då var nog inte ett ögat torrt bland de äldre gentlemännen skulle jag tro. Fältet heter Krigsflygfält 16 och tillhör statens försvarshistoriska museer.

Nog har man stått många gånger ute på fältet och modellflugit (vi började flyga på fältet i början på 1970-talet) och undrat hur det såg ut på fältet när det stod flera divisioner B17 här, utspridda i flygplansvärn runt fältet. Att bygga en B17 har varit en dröm men jag inser ju svårigheterna. Men nu när det finns en ritning lämplig att bygga en radiostyrd modell utifrån i skala 1:5 vore man väl dum om man inte försökte sig på ett bygga så småningom, om kopior på din ritning så småningom kanske säljs? Och kanske ritning på ställen också?

Hur som, detta bygge kommer jag att följa med stort nöje.

(kika under Bilder i menyn till vänster)

Våra tisdagsträffar/fly-in är uppskattade av både flygande och bilburna besökare. Nyfiken på flyg eller bara ta en fika, alla är välkomna.

(kika under Historia, sen en bit ner där på sidan
                            länken "Flygvapenövningen 1942" och blandade bilder "här")

/Bo
                            Det var två väldigt intressanta länkar! Det är verkligen inspirerande att se bilder på kärran när det begav sig.

Jag håller på och diskuterar med Jerry om ritningarna. Så vi får se vad han säger.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Tack Kjell!

Jag har sett fram emot det här bygget så länge att vintern med dess mörker och kyla kommer bara att vara ett mindre störmoment framöver.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...