Jodel Remorqueur

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qrt
    • maj 2006
    • 237

Ursprungligen postat av Lelle
    Kurt.

Rätta mej om jag har fel, men det är relativt lite belastning på vingörat och jag tror inte du behöver ta till alltför grovt artilleri för att fästa dom. Jag tror t.o.m. att du kan skippa glasfiberremsan eftersom du kommer att bulta fast örat. Det kommer att bli görstarkt med både bultar och lim. Dessutom slipper du att spackla över remsan för att få den osynlig, för det kräver en hel del jobb att få den snygg. Kolla lite med vår gode vän Per, han kan säkert ge lite tips..
    Ett annat sätt kan vara att göra 2 st små vingbalkar av t.ex 5mm plywood eller vingrör i aluminium, som du sedan limmar in i mittsektionens mittbalk och vingörat. Detta sätt kanske kräver att du moddar lite av yttersprygeln, men det blir ruggigt starkt.

Jag håller ju själv på med en modell med knäckta vingar, men tyvärr så kan jag inte lägga ut bygget, eftersom webhotellet mobbar mej genom att inte ta emot mina bilder emellanåt, och som tack låsa ut mej från forumet i allt mellan 1 -24 timmar, så då struntar jag i det.
    Får istället med glädje följa ditt och andras byggen.
    Lelle, blev lite osäker när jag såg hur Rödel hade ordnat med kopplingen till huvudvingen, men jag håller med du och kommer att göra en balk som kopplar ihop delarna samt förstärka med en bult som kommer att sitta mitt på sprygeln.
    Ordentligt med epoxy så skall det inte vara några problem.
    Kanske dags att byta hotell, trist!

Lite har blivit gjort i dag, frontlisterna på vingöronen och vingspetsarna har limmats fast och grovt formats.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1450.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,9 KB
ID: 498278

mhv/Kurt

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Då är det bara att finslipa... Tycker faktiskt just detta moment är ganska roligt, särkilt om bitarna är väldigt grovhuggna då dom limmas på plats .Vilket trevlig bygge! Vingen ser ut att vara väldigt lätt i sin uppbyggnad.

/Mats

Kommentar

• qrt
        • maj 2006
        • 237

Ursprungligen postat av senmathal
        Då är det bara att finslipa... Tycker faktiskt just detta moment är ganska roligt, särkilt om bitarna är väldigt grovhuggna då dom limmas på plats .Vilket trevlig bygge! Vingen ser ut att vara väldigt lätt i sin uppbyggnad.

/Mats
        Håller med dig Mats, inspirerande när det börjar ta form. Har slipat lite till och nu får det ligga tills dess att det är dags att göra slutslipen.

Namn: DSCF1451.jpg
Storlek: 65,3 KB
ID: 498360

Skevrodren är på g nu. Lite mer komplicerat än vad jag är van vid. Går åt mycket smörjmedel för att klura ut hur och i vilken ordning det skall göras.

Namn: DSCF1458.jpg
Storlek: 67,9 KB
ID: 498361

/Kurt

Kommentar

• qrt
          • maj 2006
          • 237

Skevrodren fixade och inpassade. Var inte helt lätt för en nybörjare.

Namn: DSCF1463.jpg
Storlek: 76,3 KB
ID: 498392

mhv/Kurt

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7677

Himla tjusigt!
            Ska du ha "gångjärnspunkter" i spetsarna??
            Retroholic!

Kommentar

• qrt
              • maj 2006
              • 237

Ursprungligen postat av Thomas
              Himla tjusigt!
              Ska du ha "gångjärnspunkter" i spetsarna??
              Tack Thomas, hade jag inte tänkt det, men det kanske är en bra idé. Det finns inte inritat på ritningen men däremot i mtrl-listan (veschraubung querroderaxe alu), men någon sådan fanns inte med i godispåsen så jag stoppar väl i ett alu-rör.

mhv/Kurt

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Kurt, en av numera få läsbara trådar som finns kvar på RcFlyg, denna följs dock med stort intresse då det gäller riktigt flyg...
                brekdahlssnickeriab.se
                https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7677

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
                  Kurt, en av numera få läsbara trådar som finns kvar på RcFlyg, denna följs dock med stort intresse då det gäller riktigt flyg...
                  Amen!
                  Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1803

Ursprungligen postat av qrt

[ATTACH=CONFIG]41387[/ATTACH]

mhv/Kurt
                    Det ser verkligen inte ut som något nybörjarjobb det där inte. Väldigt snyggt med infällda helt täta roder.

/Mats

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av senmathal
                      Det ser verkligen inte ut som något nybörjarjobb det där inte. Väldigt snyggt med infällda helt täta roder.

/Mats
                      Instämmer helt och hållet! :applouse::applouse:

Göran
                      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

[ATTACH=CONFIG]41387[/ATTACH]

mhv/Kurt
                        Men hallå, Kurt. Du är väl ingen nybörjare.- Då skulle du inte givit dej på ett så avavncerat bygge. Nädu, här ser vi allt ett proffs bakom hörnet!! :applouse:
                        /Lelle

Kommentar

• qrt
                          • maj 2006
                          • 237

Tack för glada tillrop och det kan behövas för i mina mörka stunder funderar jag på om det inte var lite våghalsigt att ge sig på denna modell. Skulle nog ha byggt ett par till SIG byggsatser (har sig hog bipe och sig 4*120 ) liggande sen en massa år tillbaka.
                          Lite har blivit gjort, skevrodren har fått spetsar (inte mycket att visa), gångjärnen har limmats med epoxy och rotspryglarna till vingöronen skall fixas idag.

/Kurt

Kommentar

• qrt
                            • maj 2006
                            • 237

Så kan man anse att vingöronen är träfärdiga. Finslipningen kommer att göras när öronen
                            limmats fast mot mittsektionen.
                            Dags att rensa byggbordet och börja med mittsektionen. Hade först tänkt att bygga den som en
                            enhet och sedan kapa på mitten, men den kommer att uppta nästan hela bordet så den får
                            att byggas i två delar.

/Kurt

Namn: DSCF1477.jpg
Storlek: 68,8 KB
ID: 498458

Kommentar

• qrt
                              • maj 2006
                              • 237

Att avvika från ritningen kostar på, inte bara att införa de uppenbara ändringarna utan oxo konsekvenserna.
                              En tvådelad vinge kräver ett vingrör som kan överföra lasten till huvudbalken och samtidigt hjälpa huvudstället att ta upp lasterna som alltid uppkommer vid den alltför vanligen kontakten med terra firma.
                              Har tillverkat ett vingrörsfodral ( vingröret inlindat med ett lager sop-påseplast och 150 g glasfiber i två lager) som skall styra vingröret och nu är det läge att modifiera spryglarna för denna förändring samt att förbereda sprygelförstärkningarna.
                              Min Pappa varnade mig för gifta fruntimmer och begagnade bilar, men inte ett ord om modellflyg ( och datorer) :sarcastic:.

mhv/Kurt

Namn: DSCF1504.jpg
Storlek: 82,8 KB
ID: 498529

Kommentar

• Snickarjävel´n
                                • aug 2006
                                • 1927

Min Pappa varnade mig för gifta fruntimmer och begagnade bilar, men inte ett ord om modellflyg ( och datorer) :sarcastic:.

mhv/Kurt
                                [ATTACH=CONFIG]41686[/ATTACH]

Kurt, vi ska va nöjda med modellplanen...
                                brekdahlssnickeriab.se
                                https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

Arbetssätt...