Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Den där dopen... lägger man på det först på ytan och sen på med pappret och sist penslar över? Hur applicerar man? Väldigt klen vinge så spänns det för mycket så lär den warpa och vrida sig.
Alla ytor som pappret ska fästas mot ska lackas med 2-3 lager cellulosalack. Enklaste sättet att fästa pappret är sedan att pensla fast det med en pensel doppad i aceton. Det löser upp det underliggande lackskiktet så att pappret fäster. Vissa använder utspädd lack eller cellulosaförtunning för detta ändamål men då tar det lite längre tid innan pappret fastnar.
När alla ytor är klädda är det dags att vattenspänna pappret genom att försiktigt fukta det med en sprayflaska (det behöver inte bli plaskvått). Här gäller det att vara försiktig eftersom pappret när det är blött blir väldigt ömtåligt. När pappret torkar finns det en viss risk att det uppstår skevheter. Av det skälet bör man sätta vingar och annat i spänn medan pappret torkar. Det är också en god regel att alltid väta båda sidor av en dubbelklädd yta samtidigt och att spänna upp föremålet på ett sådant sätt att ovan- och undersida kan torka i samma takt. Efter vattenspäningen är det dags för dope, flera skikt med utspädd lack. Det första skicktet kan läggas med ganska tjockflytande lack så att man minimerar risken för att det ska bli rinningar på undrsidan av pappret. Även här gäller det att vara uppmärksam på spänningar som kan leda till skevheter. Försök återigen alltid dopa både ovan- och undersida av exempelvis en vinge så samtidigt som möjligt.
All information om detta som du kan behöva hittar du gratis här: Mike´s flying scale models pages. Läs framför allt kapitel 7, 8 och 10 på följande sida: Build your first flying scale model
MJDs videor är O.K. men har inte mycket att erbjuda vad det gäller klädsel av flygplan liknande det som du bygger.
Ett par av mina egna idér som jag använt mig:
- Istället för vatten kan man göra den första spänningen med etanol eller metanol (bra vädring behövs). Alkoholen i sig spänner inte pappret, men den lilla mängd vatten som finns med spänner lagom mjukt för att även klena konstruktioner ska klara sig. Provsa på lösa pappersbitar först eftersom alkoholen löser upp vissa färger som pappret kan vara infärgat med.
- Fäst klädseln med limstift istället för med lack. Jag brukar använda ett vanligt Pritt limstift men det fungerar säkert bra med andra fabrikat också. I detta fall räcker det med ett lager cellulosalack på träyterna som ligger an mot pappret (för att täta porerna). Stryk lätt med limstiftet utmed lister, sptryglar med mera och lägg pappret på plats och fäst det genom att försiktigt stryka med fingret. Jag använder numera nästan uteslutande denna metod då jag klär modeller med papper.
Som vanligt gäller det att prova med testbitar innan du ger dig på flygplanet. Bygg en liten ram med några spryglar och använd den för att prova ut tekniken. Det tar bara några minuter men kan vara guld värt då man slipper riskera att förstöra det riktiga bygget.
Näe, dope är ett samlingsnamn på cellulosalacker, med mer eller mindre olja.
Ren cellulosalack (eller polerlack, som nog innehåller en liten skvätt olja/mjukgörare) spänner papperet 'sådär' bra, zaponlack är 'ren' cellulosalack utan olja spänner 'hyfsat'. Detta räcker oftast när man klär med papper.
Vill man ha bra spänning på tygklädsel (siden, nylon, polyester, mm) så blandar man hälften zaponlack och hälften spännlack. Denna går oftast att hitta på t.ex. en båttillbehörsaffär. Ska finnas på Ålleberg, segelflygets Mekka, också!
När du lägger på lacken, använd en 'moddlare', d.v.s. en flat tunn pensel, lägg penseln ner stryk med penseln "på tvären" på klädseln. Risken är annars att det blir för mycket lack på ett ställe, och det rinner igenom och bildar fula klumpar på insidan av klädseln.
Och, som sagt, BRA VENTILATION! Det luktar för jävligt!
Tyvärr vågar jag inte klä på detta viset numera, risken finns att jag får sova i garaget tillsammans med mina kärror....
Jag måste helt enkelt läsa på lite mer så jag vet vad jag inte vill ha av allt som föreslås. =) För det första har jag ingenstans att vara med stinkande lacker. Hmm... Kan iofs köpa vanlig klädsel, men hur snyggt blir det? Vill att flyget ska se gammalt och slitet ut.
Nu har jag hämtat lite av ovan nämnd klädsel och lim.
Man ska tydligen pensla på limmet balsaloc ur burken och pensla på de ytor man vill ha fast klädseln på.
Sen ska den torka.
Sen lägger man klädseln över tex vingen och värmer med strykjärn fast klädseln där man satt limmet.
Sen kan man krympa klädseln med värme mellan dessa platser man haft lim.
Färgen på denna ser mer naturtrogen ut än den klädsel som kom med, som påminner om japanpapper.
Kommentar