MIA Quicksilver + Hobbyking Slowstick

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Halcon
    • jun 2006
    • 512

Det finns nu en pilot från micro-flight, Super Lightweight MIA 1.25 Pilot Figure, 67 gram och 330mm lång, animatronic huvud (med servo) och flexibla armar, ben och händer. Jag tror att denna är mer lämplig än min gamla helikopter pilot med tanke på storlek och vikt.

Hör på youtube:
    Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
      • jun 2006
      • 512

Ursprungligen postat av Fluf
      Beror väl lite på vad slutvikten kommer bli. Men med en 9x5 3blad så borde du få drygt 1kg tryck med en Turnigy D2836/8 1100KV. 20-30A ESC och 5-10 min flygtid beroende på hur du trycker med 1600mAh 3S (enligt ecalc)

Den motorn kan räcka men jag har haft lite otur med just HK motorer tyvärr ..... annars är det nog rätt storlek.

Kommentar

• Halcon
        • jun 2006
        • 512

Och så här flyger man i USA om man inte har tillgång till ett fält ....

Kommentar

• Halcon
          • jun 2006
          • 512

Lite överkurs .... fick ett infall och bytade ut alla skruvar, brickor och låsmuttrar mot guldfärgad alu, samma kulör som de riktiga. Syns lite dåligt på första bilden kanske ...
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Halcon; 2014-08-17, 11:41.

Kommentar

• Halcon
            • jun 2006
            • 512

Jag tänker prova ett antal olika typer av vingar och börjar med två vingpar från HK Slowstick som jag skar upp för att få 155cm spännvidd. Bakkanten på vingarna (den där vågiga biten) är bortskuret och istället ska där sitta skevroder av 6mm depron.
            Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
              • jun 2006
              • 512

För att kunna använda den förlängda Slowstick-vingen gjorde jag en Root Tube av 10x10mm fyrkantsrör som dessutom är mer skalalik. Den som följer med i byggsatsen är en i U-profil 13x13mm.

Jag hade redan lite delar från www.flyerc.com som tillverkar lösa delar till Slowstick och dessa är betydligt kraftigare än GWS originaldelar. Jag använder deras Front Wing Mount, Rear Wing Mount och Outrunner Motor Mount, som jag har monterat inverterat för att ha en hängande motor. Då kan jag dessutom använda en 10" propeller istället för en 9".
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Halcon; 2014-08-18, 16:59.

Kommentar

• Halcon
                • jun 2006
                • 512

Fick gjort lite mer på vingen idag.

Lyckades lossa CF rören inuti vingdelarna för att ersätta dessa med fullängdsrör istället, 8x6mm.

Det känns inte som om träbiten som ska hålla ihop vinghalvorna på en standard Slowstick skulle hålla så jag gjorde 2st CF bitar 6x4mm ca 80mm styck som ska sitta i vingrören - därefter kommer en pianotråd på 4x160mm som är böjd till samma vinkel som träbiten.
                Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
                  • jun 2006
                  • 512

Idag tog jag bort alla dekaler från vingar .... ett riktigt PITA jobb..... skulle aldrig göra om det.
                  Dessutom blev ytan allt annat än fantastisk .... kommer att behövas en del lättspackel och slipande.

Limmade på 2st 1x4mm CF på bakkanterna för att styva upp lite.
                  Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
                    • jun 2006
                    • 512

Fick skuret till höjd, sida och skevroder idag från 6mm depron. Köpte en speciell depron sprayfärg men liten burk till stort pris var ingen hit. Vad göra ..... ut på nätet och kollade runt, fick rådet att åka till biltema men nästa post varnade för att de nu bytat färgen och inte längre var lämplig till depron.

Så det blev till att rota runt på färghyllan här hemma och prova sig fram.
                    Och ibland ska man ha tur, Plasti-kote inköpt på Hornbach var helt perfekt - ja, förutom själva kulören då.... svarta flygplan har jag aldrig gillat men klar röd och 69:- fattigare har jag nu en stor sprayburk till litet pris.
                    Senast redigerad av Halcon; 2014-08-24, 09:21.

Kommentar

• finnen
                      • mar 2009
                      • 148

Jag köpte BT hobbyfärg för nån månad sen, funkar utmärkt på depron.

Kommentar

• Halcon
                        • jun 2006
                        • 512

Ok, verkade som om de hade lite olika tillverkare till sin hobbyfärg och någon funkade tydligen inte.

Jag har använt Plasti-Kote (inköpt på Hornbach) till lite olika saker och det är en mycket bra färg till metall, trä och lite av av varje.
                        En sak som jag gillar är att den inte har ett vanligt sprutmunstycke som klibbar igen utan en helt ny inbyggd konstruktion som funkar mycket bra, jag rekommenderar helt klart att prova den.
                        Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
                          • jun 2006
                          • 512

Här de utskurna höjd, stabbe, sida och skevroderna. Ska målas idag hade jag tänkt.
                          Är total nybörjare på depron, har ju mest blivit balsa och plywood under årens gång men detta material var ganska trevligt att arbeta.
                          Bifogade filer

Kommentar

• Halcon
                            • jun 2006
                            • 512

Gjorde lite modifieringar igår - byggsatsens sätes övre del är fäst i ett horisontellt alurör som inte finns på originalet, alltså fick jag modda detta lite. Tog bort detta alurör (som går mellan Landing Gear Down Tubes) och gjorde istället som på originalet där sätets nedre del istället är fäst på ett U-format rör. Dessutom behövs ett vertikalt alurör från Root Tube och ner till det U-formade röret.

Först en bild på hur det såg ut från början och sedan efter modifieringen. Anledningen till att det är svart är att det i original är i stål, krommolybden eller liknande och detta är alltså svart.
                            Bifogade filer

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Riktigt roligt och annorlunda bygge att följa

Alldeles för lite kommentarer och uppmuntringar här, fortsätt posta bilder och detaljer. Intressant läsning.
                              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Halcon
                                • jun 2006
                                • 512

Tack, jag är själv lite förvånad - eller kanske inte, det är ju som du säger ett annorlunda bygge som kanske inte så många är intresserade av. Men det tuffar på så smått och ju fler som vill kommentera desto roligare!

Kommentar

Arbetssätt...