Bygge: Balsakit Sunbird el-seglare

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Det är inte illa att få ihop den där på bara en vecka. Känner igen det där att det lätt blir lite för bråttom då modellen börjar bli klar och det blir slarv med den sista kontrollen. Har pajat ett antal modeller p.g.a. slarvfel.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Applååååååååååd!
      Skönt när det ordnar sig efter fadäserna.
      Och.... skitsnygg!! (Åtminstone på bilderna...)
      Retroholic!

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Tack Mats och Thomas Kul att det man delar med sig uppskattas.

Körde första långflygningen idag, trimmat tyngdpunkt lite och så vidare. Kan tillägga att jag inte kan nåt om termikflygning, hang eller liknande, kör bara det som känns ok, och om jag ser måsar cirkla i en kon försöker jag jaga dem lite för att hitta termiken.

Med 8x4 fällbar propeller drar motorn 15A på full spetta och då går den nästan vertikalt, med ett 1300 mAh LiPo och ett antal stigningar fick jag en flygtid på 40 minuter på första långflyg försöket. Får klassas som ett OK bygge om en så kass segelpilot som jag kan hålla den vid liv i 40 min.

Möjligtvis att jag vill fixa en snygg cowl till nosen. Får se om det blir av, har andra projekt som är mer akuta nu att fixa när denna flyger helt OK.
        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Du hittade säkert lite termik om du flög i 40 min på en laddning. Även om inte modellen direkt stiger märkbart tycker jag att det kan skilja väldigt mycket i sjunkhastighet från gång till annan. Soliga dagar är det väl oftast lite termik.

/Mats

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

En av dom snyggaste jag sett! snyggt jobbat!
            ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
            |FPV STUFF|
            |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
            |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
            | DJI Inspire 1 |
            |TERMIK OCH HANG |
            |
            Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
            |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Tack Simon! :cheerful:

Störde mig lite på att motorn låg naket, så tänkte se om jag kunde göra något åt det

Mätte spinnern och kroppen, skar lite balsa på firhand för att få en grundform.

Sedan tänkte jag helt enkelt testa med en 1,5L cola flaska och värmepistol för att se vad som hände.

Oh SHIT vad PET drar ihop sig av värme! Den knäckte några balsaribbor och blev lite wonky i formen, men klädde noskonen i svart film och trädde på den på planet. Ser bättre ut än innan, men får nog göra om det vid senare tillfälle.

Sedan var det bara att ta en tur till fältet och kolla om sakerna funkar som de skall.

Senast redigerad av Fluf; 2015-07-07, 21:25.
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7676

Sedärja! Riktigt snyggt!
                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...