Top Flite Douglas DC-3 (Finnair OH-LCA)

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Ahlin

• dec 2015
    • 337

Glasning är när man klär modellen med glasfiber istället för klädsel.

Här är en utmärkt guide http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...32-Glasning%21

Kommentar

• AnWi

• dec 2014
      • 87

Tack! Hade aldrig hört det ordet användas för beklädning med glasfiber. Det är aldrig försent att lära :-)

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Hur blir viktskillnaden mellan glasning + färg och klädsel?
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
          • 337

Klädsel är nog lättare. Jag vägde min modell innan jag glasade men skrev aldrig upp vikten. Det jag minns var att den är lätt jämfört med de jag läst om på andra forum. Vissa väger 5kg och min var någonstans mellan 3,5 och 4 med batteri servon och motorer men utan klädsel.Har inte gjort några åtgärder alls för att den ska bli lätt.

Kommentar

• AlveH

• maj 2015
            • 109

Ursprungligen postat av Ålänning
            Hur blir viktskillnaden mellan glasning + färg och klädsel?
            Glasning + 2-komponentsfärg är lättare än t.ex. Oracover(80 gr per kvadratmeter) beroende på
            om man väljer att impregnera underlaget med epoxy eller ej vid "glasning".

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Oj! Så glasa är lättare, det kunde man inte tro. Tjockare blir det väl, men materialet måste vara lättare? Jag köpte en fiberduk som vägde 48 gram/m2 nu när jag kollade upp det, men det är mycket luft som ska fyllas med epoxy + epoxy mellan glasfiberväven och flyget + det som jämnar ut ytan man ska måla, kan det bli mindre än 80 gram det?
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                • 337

Oj är klädsel så tung. Jag kör med 26g väv. Läste någonstans att epoxyn väger lika mycket som väven när det är rätt blandat. 52g/m2 + färg, borde bli i närheten av samma vikt som med klädsel.
                Jag lackade min med klarlack för att inte impregnera balsan.

Kommentar

Arbetssätt...