Bücker Bu 133 krasch - vad hände sedan?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

Hej Lasse,
    Tack för rådet, hade koll på detta då ventiljustering är beskrivet i manualen för motorn, fast där föreslås ännu flera positioner att kontrollera:

"6. Because the cam gear of our engines is a shared cam gear with all the cylinders and
    rotates at a 1:6 ratio, there are actually 6 different positions on the cam gear that need to
    be checked. Repeat step 4 & 5 above four more times to check each of these positions,
    rotating the crankshaft two full revolutions between each check. If you find that the valve
    lash is smaller, then readjust that valve. If it is greater, do not readjust the valve. A little
    loose is safer than too tight.
    7. Now move onto the next cylinder in a counter-clockwise direction and repeat steps
    4 through 6. Do this for all 7 cylinders."

Hur som helst - nu är motorn ihopsatt igen med grundinställning av kamskiva och tändning enligt tidigare bilder. Provkörd nu på eftermiddagen och DEN GÅR BRA!! Lättstartad och alla cylindrar är med. Läcker lite på några ställen vid avgasrören men det kommer att fixas. Det verkar alltså rätt att första magneten (=gnista cylinder 1) skall vara mitt för sensorn vid ÖD i kompressionsslag på cylinder 1. Alltså grundtändinställning 0° med ökad förtändning vid ökat varvtal med det här tändsystemet.

Stort tack till alla som bidragit men råd och synpunkter! Och om det inte blir flera inlägg från min sida innan helgerna är över vill jag önska er alla en God Jul och Ett Gott Nytt År!

/Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
      • 929

Grattis Kjell, till ett lyckat resultat. Som vanligt så ger du dig inte. Nu kan du sova lugnt igen.

Kay krut

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Bra jobbat!
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Saito

• dec 2008
          • 58

De va kul att läsa att motorn går bra:applouse::sarcastic:
          god Jul på dej också
          Lasse

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 1991

Reparationen går framåt. Kroppen snart färdig att kläs, skall bara passa på att bygga in tank och trottelservo så länge det är lättåtkomligt. Landningsstället är rätat och har fått ny klädsel på benen. Glasfiberpanelerna framtill är grovt inpassade och skall monteras när kroppen är färdigklädd. Snart dags att bygga vingar.....

MVH
            Kjell

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Ursprungligen postat av Saito
              Hej igen jag va tvungen också att rikta min vevaxel.
              det funkade inte så bra den vart rak å fin, men den gick av vid främre lagret efter ett tiotal flygpass.
              Fråga läges givaren för tändningen sitter kl 6 hur har du satt kamskivan i förhållande till den (vilken magnet ska va där )
              Lasse
              Efter en del funderande på ovanstående bestämde jag mig för att "play safe" så nu har jag fått hem en ny vevaxel som kommer att sättas in innan motorn används. Gillade inte tanken på att en 28' propeller möjligen skulle kunna ge sig iväg från motorn, när och var som helst...

Kroppen nu klädd och färdig för målning. Har också monterat in en elektrisk bränslepump för att säkra tillförseln till förgasaren. Enligt vad man kan läsa på nätet lider de flesta stjärnmotorer av att tryckpulsen till membranet i Walbroförgasaren inte ger tillräcklig pumpfunktion och många rekommenderar en elektrisk bränslepump, så nu sitter det en sådan bredvid tanken.

Vingbygge nästa!

MVH
              Kjell

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

Snyggt renoverat Känns som onboard glow och bränslepump är värt de extra grammen på en stor modell för att få lite mer redundans.
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Det går framåt. Ett par nya vingar och ett par renoverade snart klara för klädel.

MVH
                  Kjell

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7676

Jäklar, vad han ligger i!
                    Retroholic!

Kommentar

• mrfxcoupe
                      • nov 2006
                      • 260

Härligt.. Finns chans att få se denna skönhet på Östersunds träffen igen då. :-)

Kommentar

• kjni
                        Administrator
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • nov 2009
                        • 1991

Renoveringen går framåt. Det som återstår är riggningen och montering av motor och kåpa.

MVH
                        Kjell

Kommentar

Arbetssätt...