Brian Taylor 69" Mustang

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

Här har jag ritat ut vart kylluftutsläppen samt landställsluckorna skall vara. Det jag gjorde sedan för att tillverka luckorna som jag inte har på bild är att jag spände plastfolie på kroppen å la sedan glasfiber/kolfiber åvanpå. Det blev 2 lager kol och ett lager glasfiber som tillsamans gjorde en ca 0.5mm tjock lucka. Limmade sedan lite balsa på insidan luckan för att den blev lite för sladdrig.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,8 KB
ID: 508440

Det stora kyluftsutsläppet kommer jag göra öppning/stängbart via ett servo. Den lilla som är framför kommer vara öppen hela tiden. Troligen kommer jag koppla ihop luckan med det servo som sköter in/ut fällning av sporrhjulet. Så att när hjulet går in öppnas luckan.

Namn: DSC_0211.jpg
Storlek: 43,7 KB
ID: 508441Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0212.jpg
Storlek: 35,8 KB
ID: 508442
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Krille
      • maj 2006
      • 1184

Efter ett litet (inte så litet) uppehåll i byggandet är det nu igång igen. Kroppen börjar bli träfärdig och stabbe/fena är glasad. Mycket tid har gått åt att försöka få till alla länkage bak i kroppen.

Hittade ett mycket lätt å bra spackel på mbs models, väger lite och blir inte så hårt utan hårdheten känns ungefär som balsan vilket gör det mycket enkelt att slipa å bearbeta.

Namn: IMG_20180813_203856.jpg
Storlek: 91,6 KB
ID: 510601

Namn: IMG_20180910_220341.jpg
Storlek: 42,7 KB
ID: 510602

Infällning av luckorna finns beskrivet på ritning genom att hjulet går emot en liten plåtbit som drar in luckorna via länkage, fick inte detta att funka riktigt bra då fjädern som håller ut luckorna antingen blev för hård när väl stället åkte in så det åkte inte in helt, eller blev den för lös så luckorna inte orkade öppna helt. Kommet byta denna metod till å köra ett servo som öppnar å stänger luckorna istället.

Namn: IMG_20180911_221109.jpg
Storlek: 37,0 KB
ID: 510603

Namn: IMG_20180919_093830.jpg
Storlek: 107,0 KB
ID: 510604
      //Kristoffer gustafsson

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
        • 1314

Det hedrar dig att du bygger musse med infällbart sporrhjul.
        Allt annat är otänkbart. :-)
        Fint bygge, kul at följa.

// Mats W
        Flygsmurfen

Kommentar

• Krille
          • maj 2006
          • 1184

Haha ja jag håller med dig, en mustang ska fälla in alla 3 hjul ��

Här en liten film
          //Kristoffer gustafsson

Kommentar

• Krille
            • maj 2006
            • 1184

Har börjat med ena vinghalvan, den är traditionellt uppbyggd av spryglar å 2 vingbalkar som förbinds men webbers? eller va de nu heter. Det finns tabbar utskurna på spryglarna för att ge exakt rätt form men det kluriga med vingen är att nästan all roderkontroll samt stötstänger för fällning av fälltankar är gjorda för att installeras åvanifrån, detta löses genom att planka den främre yttre delen först, för att sedan vända på vingen och försiktigt planka undersidan, löste det genom att palla upp vingen på lister för att inte få en skev vinge efter plankning. Ett tidskrävande och noggrant jobb men tycker det blev bra tillslut.

Namn: IMG_20180926_194810.jpg
Storlek: 118,5 KB
ID: 510616

Sen va det dags att börja finjustera landställsmekanismen, när jag gjorde dessa så gjorde jag totalt 4st och det va tur för jag upptäckte att jag gjort lite fel på ett av ställen samt att alla funkade lite olika bra beroende på naturlig variation under tillverkning, svårt att få den precision som krävs när man bygger för hand.

Men efter att ha kombinerat 4 mekanismer å tagit de bästa bitarna fick jag tillslut med mycket filande å finlir till 2st mekanismer som går superlätt utan något som helst glapp.

Namn: IMG_20180927_194015.jpg
Storlek: 136,9 KB
ID: 510617
            //Kristoffer gustafsson

Kommentar

Arbetssätt...