DH 98 Mosqito 72" Tony Nijhuis
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Huvudställ
Som jag skrev tidigare skall jag inte köpa ställen från Tony utan bygga egna. Jag har köpt ställben från HK som är lite för långa. Jag började med att flytta låsskruven 15mm och korta av benet 12mm. Då får jag ett stummare ställ som går att göra mjukare genom att svarva bort mer. Sedan minskades diametern i andra änden och 5mm togs bort. En alubit med 2 försänkta hål för ställbenen tillverkades. Några distanser till hjulen så var ställen klara. Ställmekaniken kommer från SLR
/UlfKommentar
-
Thomas i mekanismen så låser den ju "sig själv" när den går förbi spåret. Så visst all belastning när jag landar blir på den klumpen och där är ju skillnaden att med ett plastställ är den i gjuten aluminium och här är den maskinbearbetad i aluminium. Ställen skall hålla för en modell på 12kg och min kommer att landa på ca 6.5kg.
/UlfKommentar
-
Hmm, inte utan att man får lite "Anson-inspiration"...
Spänd väntan på fortsättning här...
/AndersHabo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!Kommentar
-
Det här med öppningsbara luckor på välvda ytor är en utmaning!
De fungerar ju med dörrarna på våra bilar och bakluckorna kan ju GAPA STORT. De långsmala bombluckorna måste ha tre upphängningspunkter för att de skall vara stabila i fartvinden men gångjärnen behöver inte bli svårare för det. Det är varken rocket science eller robotteknik. Jag kommer här med ett enkelt förslag till hur man kan placera upphängningspunkterna. En CAD-kunnig person hade säkert kunnat komma med en elegantare ansats men det är ändå Nijhuis' spantritningar som är nyckeln till god passform.
Jag tog fram min Mosquito-bok, författad av Sweetman och Watanabe...
...och se där, redan på första sidan finns en bild som visar vad det handlar om.
Fotot visar hur bombluckorna ser ut från en punkt, kameralinsen. Man kan se att den rörliga delen av främre och bakre "gångjärnet" är utformad som en båge av ett spant. (Vilka spantnummer, Zazzu?) Hur det mellersta gångjärnet ser ut är svårt att se men man kan ana att en kort plåt svänger upp mot den mellersta upphängningspunkten. Plåten ser ut ungefär som Robarts "door hinges".
Min ansats är nu att göra ett snitt genom luckan vid varje upphängningspunkt.
Den röda bågen är det främre snittet. Den gröna är mellersta snittet och den blå bågen är det bakre snittet. De färgade krokarna upptill är vad man kan kalla "rörliga delen av gångjärnen". Krokarna förenas i en punkt som är den gemensamma axellinjen, sedd framifrån. Det behöver inte vara en fysisk axel men gångjärnslederna skall sitta på denna linje. Den svarta bågen skall föreställa ett snitt genom kroppssidan. Den röd-grön-blå räta linjen är luckans nedre kant.
Tillvägagångssätt:
1. Rita de tre + tre snitten som de verkligen ser ut inkl. del av respektive spant.
2. Placera de tre ledpunkterna på samma avstånd(vert & hor) från kroppens mittlinje. Rita med stöd av Tony Nijhuis' ritning om du inte kan CADda.
3. Gör prototyper av gångjärnen.
4. Fäst gångjärnen provisoriskt och testa funktionen.
Det vore enkelt om du kunde se från bombrummets insida men du kanske kommer åt att provinstallera den ena luckan när den andra är demonterad. Om inte så får du bygga "testluckor" som bara består av ramar som gångjärnen kan fästas i. I värsta fall får du bygga en kopia av halva bombrummet så att du kommer åt från insidan. Det är dock noggrannast att göra utprovning på originalet, dvs din fina Mossie som nu ser ut att vara träfärdig.
Hoppas att detta hjälper dig,
LarsKommentar
-
Nu har jag mätt lite och rätta mig om jag har fel. Jag har lagt en linjal mellan öppningarna och dragit ett streck, då kan man konstateras att kroppen är som bredast på mitten och inte att den svänger i kraftigt där bak som jag trodde. Skillnaden är 5mm och det måste vara det mått jag skall förhålla mig till?.
/UlfKommentar

Kommentar