HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kristianb
    • jun 2007
    • 92

Tjusigt, kul att det funkade!
    KristianB

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Jaa den flög rätt bra faktiskt, klart nöjd. Men... den är rätt liten och blir lite av en raket,
      fast jag fick den att flyga rätt snällt på slutet när den började bli intrimmad och jag började
      få känsla för den. Bara flugit den ack än så länge, så jag kan inte uttala mig jättemycket om
      modellen. Här är filmen...

www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

Ursprungligen postat av Ålänning
        Jaa den flög rätt bra faktiskt, klart nöjd. Men... den är rätt liten och blir lite av en raket,
        fast jag fick den att flyga rätt snällt på slutet när den började bli intrimmad och jag började
        få känsla för den. Bara flugit den ack än så länge, så jag kan inte uttala mig jättemycket om
        modellen. Här är filmen...

Har du trimmat den klart och provat flapsen ännu?
        Är intresserad av hur den beter sig vid landning med flaps utfällda och hur landställen kändes?
        Om den är tung och snabb och dessutom inte tillverkad i den bästa kvalitet så blir jag lite orolig över hållbarheten på dessa speciellt som de är infällbara.

Tycker denna modell är vacker och en viss köplust infinner sig; man skulle väl kunna få plats med en liten vtx och en avtagbar kamera vid Canopyn utan att sabba utseendet alltför mycket? Skulle vara riktigt coolt om man hade en lins så man kan se båda motorerna FPV..eller panfunktion

Snygg!
        Mvh Gustaf ..

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Har bara flugit EN ack. =) Inte många timmar per modell här inte.
          Inte justerat flaps, det blir på ack nr 2 i vår. ;-)

Den är intrimmad för lägre cruise-hastighet så vid landningen ser man att den vill dyka,
          så lite framtung är den, om jag tänkt rätt.

HobbyKing är HobbyKing, så förvänta dig inte bättre. Den var rätt billig.
          Men efter att ha gått igenom allt så tycker jag att jag fått ordning på det mesta.
          Många har klagat på att det är dåliga servon, dåliga motorer, mjuka motoraxlar, osv.
          Är ju en "skala"kärra så bara allt rör sig som det ska så duger det långt.

Landställena funkar som de ska tycker jag. Rejält infästa och övervikt som heter duga på fästet.
          Så om du landar så galet att dom skulle ryka, då är det nog vingen som farit före.
          Men själva pianotråden lär säkert böjas.

HobbyKing vet inte vad flyget väger, det är mycket tyngre än de tror, de har noll koll.

Utseendet är det inget fel på!! Bara jag får fylla på med lite blått där det ska vara blått
          samt fixat lite weathering så kommer den se ännu bättre ut. Den ser ju ny ut nu. ;-)

Har en Gravity 4S 4000 30C i den nu och det borde gå ha lättare lite längre fram i nosen
          och sen lägga den vikten på nåt annat. Minns inte vad jag räknade ut att flygtiden skulle
          bli med 4S 4000.

Canopyn är inte så klar så att den går att använda för kamera.
          Lins för att se bägge motorer samtidigt = över 180 grader FOV.
          Men pan-kamera skulle va skoj, men inte innanför canopyn, är
          som att se ut genom ett fönster på ett ruckel från tidigt 1800-tal.

Så länge superduperelektroniken håller ihop och att jag får flyget lite bättre balanserat samt
          får ordning på flapsen så tycker jag trots allt att den flyger väldigt snällt. Men ändå lite för
          snabbt för att vara en friggo. Den borde vara en bit över 2m i vingspann.

Orsaken till att jag köpte flyget var inte för att jag gillar EPO/EPP och inte heller för att jag
          gillar elflyg heller för den delen så jättemycket... utan för att jag gillar DC-3. Speciellt eftersom
          dess systerflyg OH-LCA kraschade här på Åland som jag ska bygga en TopFlite-kopia på, bara
          jag skulle ta fram lådan nån dag. :-D Gillar skalakopior.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Letar nästa DC-3a att införskaffa och hittade min egen tråd om denna HK DC-3a... =)

Gissa vad, den flyger än och den flyger BRA! Bilden nedan är från en flygning från 30 mars i år.
            Inget har hänt än förutom att jag flög för lågt en gång och buklandade, enda som hände var smuts på buken.

Funkar finfint med 2-stegs flaps och den går att flyga sakta trots sin vikt, men den har stor vinge, torderad, differentierade/lyfta skev, rätt CG, Master Airscrew 3-bladiga, osv.

Men numera svår få tag på, säljs väl ingenstans längre.

Kommentar

Arbetssätt...