Billig DIY FPV-/kameraplattform med kraschtolerans

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsmn

• jul 2015
    • 393

Tränar allt jag kan, så fort det blåser mindre än 6 m/s.

Själv kör jag Karlssons om det går, sedan UHU POR och Biltema Superlim. I med kolfibern och trycker ner lite längs med hela. Smältlimmet jag fått fatt i (från Bauhaus) stelnar för fort och håller för dåligt.

Kommentar

• Xermalk
      • jul 2013
      • 672

Ursprungligen postat av McRegor
      Förstår inte riktigt behovet av alla förstärkningar.
      Det beror ju helt på flygstil.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Nåja - tanken med våra flygande farkoster är väl just att de skall vara flygande och inte parkeras mot fasta eller rörliga hinder...
        Sen kan jag förstå problemet om det är flygning mellan träd som gäller men en lättare kärra, typ Bonsai, klarar ju ofta smällarna bättre än en tyngre kärra - när det väl tar stopp.
        Roger

Kommentar

• Zallisen
          • jun 2013
          • 361

Jag sätter inte dit förstärkningarna för FPVns skull. De är snarare för huvudändamålet med Crackwing. Vi flyger ju combat med dem.

Faktist testat flyga dem combat med FPV nån gång nu med i en större hall.
          Och rodervinklarna kommer gå sönder ganska snart oavsett combat eller ej, de är kassa i originalutförandet så tunnt lager smältlim på översidan är bara för att slippa sätta tejpbitar senare.

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
            Men de som gillar smältlim lär nog få rätt många onödiga gram av det limmet. Nåja - var och en bygger efter ens egna idéer och behov men generellt så flyger en lättare kärra (av samma modell) alltid bättre än en tyngre - och då kanske det blir färre smällar också... Så träna flygning intensivt så behöver du därefter inte så mycket förstärkningar.
            Roger
            1+ på detta inlägg, min easytrainer har gått från original 600g upptill 800g med mycket förstärkningar, lagningar, färg och fler komponenter (fpv) , och den körs fortfarande på 2s!

Jag upptäckte tyngden och dess rätt stora ändringar i karaktär, smältlimmet var störstsa och tyngsta boven, jag gjorde om mina förstärkningar, bantade det jag kunde, gick tillbaka till 2s1300 (20C) istället för 2s2000 (25c) pga vikten, flygtiden blev nästan samma med mindre accarna, och TOG BORT allt onödigt smältlim som jag varit frikostig med, nu väger den in på 710g med 5.8ghz FPVutrustning som sitter direktmonterat på ett servo, med centralvredet kan jag peka kameran så jag kan se vingarna åt sidorna, lite coolt!

Smältlim är jättebra till det mesta, skulle ej klara mig utan, dock är det tungt och dessa varma dagar så blir det tillräckligt varmt i bilarna för att det ska bli mjukt och bara skit av alltihopa, ta ut kärrorna i skuggan brukar jag göra!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ursprungligen postat av Zallisen
              Jag sätter inte dit förstärkningarna för FPVns skull. De är snarare för huvudändamålet med Crackwing. Vi flyger ju combat med dem.

Faktist testat flyga dem combat med FPV nån gång nu med i en större hall.
              Och rodervinklarna kommer gå sönder ganska snart oavsett combat eller ej, de är kassa i originalutförandet så tunnt lager smältlim på översidan är bara för att slippa sätta tejpbitar senare.
              Hej! Dessa vingar såg ut att flyga mycket bra faktiskt!! Du vet att jag var mot designen lite men efter combatvideon (var den filmad med gorpo 1080p/60fps el 720p superview?) Såg jag hur de stora vert. stabbarna verkade hålla vingen i luften vid flygande i den attityden (vingspetsar mot tak och golv, många vingar går i backen direkt då de saknar yaw men stabbarna såg ut att bära crackwingen rätt bra, intressant.)

Var finns scratchbuildplanerna för denna crackwing?

Ang din rekommendation gällande kontrollytornas storlek, du hade gjort mindre ytor för en snällare maskin? Förstår jag rätt att du gjorde detta mekaniskt för du inte har möjlighet att ställa radions endpoints (hur långt servon rör sig) eller ställa expo på höjd t ex?

Med crackwingen kan jag ju kasta på spektrumgrejerna, har ju extremt lätt lemonrx 6ch dsm2, och dx6i klarar elevons är jag rätt säker på.

Tack!

Mvh Gustaf

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                • 393

Zallisen,

du har min avund , häftigt att se combat med Crackwings. Lite det jag försöker uppnå med (utan motståndare :( ) när jag kör slalom bland enebuskarna ute på Alvaret. Varför skall quadfolket få ha allt roligt för sig själva. Vad som är vingarnas styrka, snabbfotade och lättmanövrerade. Nackdelen är, att som 3-kanalers man får inte mycket träning för att flyga +4-kanalers.

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                  • 393

Som nämnts har jag hållit på med en "byggcellplast"-fri version av Crackwingen "Das Boot", pga dess negativa egenskaper och att, som nämnts på annan plats, mitt dopp i Kalmarsund verkat lösa upp cellskivan något.

Hade ett par skivor med 4 mm EPP och köpte en bunt med Depron-flak på Bauhaus, använde min första crackwing som mall och skar ut 2 EPP och en depron-skiva som jag limmade samman med UHU POR. De för Crackwingen så karaktäristiska stabilisatorerna gjordes i dubbelt lager EPP. Motor- och kamerafästen likaledes i EPP. Trästrips från närmsta hobbybutik samt kolfiber som förstärkning. Framkanten fick dock nöja sig med bitar av lite kraftigare grillpinnar. Färg är tuschpenna, men den släpper tyvärr mer än väntat :-( .

Väger mindre än första "Das Boot", 250 gr mot 380 gr, men efter diskussion med motorleverantören bör jag slippa att vingen tappar orken i 8 m/s motvind. Något som gör att den helt enkelt pressas "ner i marken" trots fullgas. Bör även få längre flygtid än nuvarande 5-7 min iom att jag slipper maxgasa stor del av flygtiden. Nackdelen är troligen mer instabilitet i vind.

Emax 2205/21-1660kv
                  Hobbywing ESC 12 A - vattensäkrad
                  LemonRC lättviktsmottagare - lackad med nagellack för vattenskydd
                  Hitec 5gr
                  850 mAh 2 och 3S lipos.

Klicka på bilden för större version

Namn: Das Boot Zwei-färdig.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 507482 Klicka på bilden för större version

Namn: Das Boot Zwei-vinglayout.jpg
Storlek: 74,1 KB
ID: 507483 Klicka på bilden för större version

Namn: Das Boot Zwei-vingsandwich.JPG
Storlek: 244,6 KB
ID: 507484
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Das Boot Zwei-delar.JPG
Storlek: 362,5 KB
ID: 507485 Klicka på bilden för större version

Namn: Das Boot Zwei-elektronik.JPG
Storlek: 325,2 KB
ID: 507486
                  Senast redigerad av larsmn; 2016-08-07, 15:09.

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                    • 393

"Killen........",

Har tyvärr inga ritningar, använder en gammal som template och den är för stor att skanna in. Dock, det finns lite info både hos
                    tillverkaren som RCflight i Skövde för att ta fram en liknande vinge. Notera att på dessa Crackwings går elevons hela vägen ut till vingspetsen. Jag har valt att minska mina ytor till 60% då jag inte kör 3D och behöver en mer nybörjarvänlig vinge.

Lite förvånad över att RCFlight inte längre har den i sortimentet, då den är en bra och tålig nybörjarkärra för de som vill pröva modda lite, som jag gjort. Med 50-60% elevonyta och bra expo är den en riktigt trevlig 3-kanalskärra.

Kommentar

• Zallisen
                      • jun 2013
                      • 361

Va, crackwing inte i sortimentet där är 6 olika färger?

Det var väl nästan vad jag lärde mig flyga plan med i början trots att det gick in i massa hårda saker som vägga och golv i början men de tål en hel del.

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                        • 393

Mysko, sökte på den, fick upp noll resultat. Samma när skannade deras RC-factory-sortiment.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Dom har ju Zorro som fungerar utmärkt.
                          Roger

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                            • 393

Visade sig att Crackwing fanns kvar, men inte listat under tillverkaren, utan enbart som innomhusflygare och i två ord "Crack Wing" så min sökning falerade ...........

Kommentar

• Killenheladagen
                              • sep 2015
                              • 1394

Ursprungligen postat av larsmn
                              Visade sig att Crackwing fanns kvar, men inte listat under tillverkaren, utan enbart som innomhusflygare och i två ord "Crack Wing" så min sökning falerade ...........
                              Ok! Tack för din information, det är svårt för mig nu i ritningstadiet med vikt, då jag inte har nån scratchbuild är det svårt att gissa, en vän till mig har i princip slutat köpa plan då han är en mkt duktig depronbyggare, han säger att jag kan tänka motsvarande samma storlek i epo ger 2/3 av vikten i depron (600g epokärra ska då väga 400g i depron)tror vi talar om 5mm depron.

Är det inte rätt lätt att sätta sidoroder på en sådan här crackwing? Om man sätter do(m) tillräckligt långt bak och ut? På V.stabbarna?

Jag tänker bygga vinge men jag vill ha Sidoroder!!!!!!
                              Går det inte att sätta en impeller/fläkt på 2204-motorn och bygga en liten luftkanal med både sida och höjd på utblåset?

Eller om man köper en 70mm edf? Vad tror ni? Nån som provat? Speciellt om man sätter ett höjdrodervid utblåset får vi riktad kraft, tillsammans med elevons lär det bli..manöverbart?

Är detta en strålande ide? Det känns som det..mvh

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                                • 393

Den EPP jag använt är lite lättare än Bauhaus gröna Depronskivor, jag tror du nämnt du använder. Min video-/FPV-vinge väger 270 gr med kamera o batteri, vanliga ca 180 gr. Nackdelen med den vanliga är att när det är mer än 5 m/s är den svårflugen, har råkat ut för att vinden tippat kärran när jag flugit med sidvind och vänt med vinden. Min klarar 6-7 m/s om än inte speciellt graciöst. Sedan, stabbarna är inte tillräckligt styva för sidoroder, inte ens på min modifierade, tyngre Crackwing (dubbla EPP-lager i stabbarna).

Samma med fläkt. Vill du ha fläkt, tror jag en modifierad FT Mini Arrow är en bättre start, fläkten kommer att flexa på en Crackwing och bryta sönder motorfästet. Och ärligen, kör man Crackwing med omodifierade elevons (se bilden ovan med original och min nerminskning) så sido-/höjdroder är bara extra onödig vikt, se på videon nedan hur agil vingen är utan.

Det jag tro du borde se på är en ritning av F-117 "Nighthawk", vinge med elevons och sidroder.

Senast redigerad av larsmn; 2016-08-10, 08:17.

Kommentar

Arbetssätt...