Cessna 182 CMPro

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 9,3x62
    • maj 2006
    • 99

Instruktion på utländska :?:

The easiest way to reverse direction is to use the reverse switch in the transmitter. If you have two servos on a y-harness one will have to be modified for reverse rotation or a reversing y-harness used.

There are four wires that must be switched in order to change the servo direction. Two are on the motor and 2 are on the potentiometer. Switch the red and green wires on the pot and the orange and brown wires on the motor.

Det här gäller Hitec servon. Kanske det är andra färger som gäller på andra fabrikat. Men det är samma princip som gäller

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Trots att man är ett Warbird-freak kan man inte låta bli att gilla en sån här kärra. Jäkligt läcker med alla detaljer!!

Ursprungligen postat av JonnyE
      Flapservona ?!? hur får man dom att gå på samma håll?? Dom sitter ju spegelvända med en Y-kabel mellan. Finns där nått smidigt enkelt sätt att få dom att röra sig på samma håll?
      Du beskriver inte hur servona ska monteras. Kanske den lider av samma åkomma som KMPs Spitfire, du får göra ett nytt uttag i ena luckan för servot? Dvs, pekar flapsservona "åt samma håll" får du rätt utslag på dina flaps och du behöver bara använda en Y-kabel. (Men det kanske inte alls ser ut så här på din Cessna...)
      Bild på Bokis Spitfire:

/Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

Bild på hur klaff servona sitter:

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Digitalservo o programerare(funkar men är övervåld tycker jag),två kanaler vara du reverserar den ena eller "servoreverserare"..
          Personligen så gillar jag alternativ 2..
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• MadMan
            • maj 2006
            • 32

Ursprungligen postat av JonnyE
            Flapservona ?!? hur får man dom att gå på samma håll?? Dom sitter ju spegelvända med en Y-kabel mellan. Finns där nått smidigt enkelt sätt att få dom att röra sig på samma håll?
            Fler bilder kommer .........
            Något som också kan funka är att använda t.ex ett futaba och ett hitec servo då dessa brukar gå åt olika håll...

Kommentar

• Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

Har beställt en servoreverserare nu. Hoppas detta blir kanon. Blir inga byggbilder ikväll pga jobb men fler bör komma under morrondagen.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Väntar på lite saker som ska komma. Verkar till att ta lite tid innan dom dyker upp.

Lite bilder i alla fall:

Kommentar

• Snickarjävel´n
                  • aug 2006
                  • 1927

Bygget har fortskridit så smått trots omfattade ombyggnationer av svinstallet till snickeri.

Håll till godo:

Ska ju ha en Roto 25 i kärran är det tänkt men jag fick beslutsångest så jag köpte en Roto 35 oxå. Tyvärr har inte 25:an hunnit komma än så i väntan på den sitter 35:an där.

Tejpade ihop en pappers mall för att skära ut för motorn samt avgas.

Hålet i kåpan utskuret. Måste säga att jag är förbannat nöjd med upptagning av hålet till att vara första gången 8) .

Framifrån.

Underifrån.

Stort blir det. Har hus på 200kvm men det känns som om det behöver va större :?

Skev och klaff servo installerat.

Kommentar

• qrt
                    • maj 2006
                    • 237

Jättesnyggt !! Vilken typ av servon använder du? Jag håller på att sätta ihop en Multiplex Biglift (2.4m) och är osäker på vad som behövs till klaff, skev etc. Vikten kommer attligga runt 6kg. Drivlina kommer att bli en bensinare 20-30 cc.
                    Hälsningar
                    /Kurt

Kommentar

• Snickarjävel´n
                      • aug 2006
                      • 1927

Jag använder mig av Scanner Rc SSV-9724 9,7kilo´s servo till allt utom gas och skev roder.

Kommentar

• qrt
                        • maj 2006
                        • 237

Tack för info
                        /Kurt

Kommentar

• Robin
                          • maj 2006
                          • 203

Ser bra ut detta.. Ska bli skoj om man råkar se den under sommaren...

keep up the good work.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

Hmm lite funderingar , ska man köra med Roto25 eller Roto35?
                            Orkar 25:an med ordentligt? Ingen raket fart eller så men skala likt med lite reserv?

35:an , blir den för mycket? 21x10propp funkar inte , den kommer klippa gräs värre än nått annat. 3 bladig 16x10 , kan det funka tillsammans med 35:an?

Oavsett vilken motor det blir , nått man ska tänka på när det gäller tändningen kontra mottagare. Störningsrisk , avstånd mottagare-tändning?

Snart dax för lift off

Kommentar

• Snickarjävel´n
                              • aug 2006
                              • 1927

Stort intresse här .

Nåja premiär turen är gjord med gott resultat. Kom både upp och ner (med planet helt) trots en härlig vind på runda slängar 8-9sek/m.

Extremt lättflugen , snäll som jag och inga direkta klipptendenser vid låg fart kan man sammafatta kärran med.

Tyvärr finns ingen video från premiär dagen. Hade kamran med men i all premiär nervösitet så glömdes det bort.

Finns en del bekymmer med kärran som man bör fixa till.
                              Bla nosstället är alldeles för vekt. Vid start/landning på gräs så vill gärna stället böja sig vilket helt appropå resulterar i en "nos över stopp". Org nosställ är helt ofjädrat så extremt mjuka landningar är ett måste. Huvudstället är gjort i kolfiber , stabilt och fint bortsett från att det gärna vill spricka lite mellan kolfiber lagerna.

I övrigt ett fint plan med fina flygegenskaper som tom kan passa en nybörjare (det är ju jag) med lite lagom flygkunskap i bakfickan.
                              Planet hade nog nöjt sig med en Roto25:a då 35:an ger vertikal prestanda men det är ju lätt avhjälpt med trottelspaken.
                              Har provat köra med både 18x10 , 18x8 , 16x10 3 bladig biela och bäst funkade biela proppen. Snygg vart den oxå när man gjorde en långsam lågsniff med sin röda ring runt proppen.

Förhoppningsvis kommer en liten film inom kort från den 3:dje flygningen med kärran.

Kommentar

• bokis
                                • maj 2006
                                • 5041

Hurra! :wave:
                                He,he..blev det drag med 35:an?
                                Jag testade min 35:a i Topflites P51 o det räckte o blev över där.. :oops:
                                25:an är lyyysande,vi kollade o 6.5 kilo statiskt stämmer o din bielapropp där så kommer det bli perfekt!
                                Mina varmaste hur som haver o gillar erbjudandet om en cinemateastisk
                                upplevelse framför datorn!
                                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                                (nu även med biskvier!)

Kommentar

Arbetssätt...