Guillows Edge 540

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

Guillows Edge 540

Ett litet aerobatic plan av modellen Edge 540 ligger i kartong och väntar på att bli byggt.

Skalan ska vara 1/14 med ett vingspann på dryga 51 cm så det är inget jätteplan.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20190121_134040.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 525593

Tanken är att det här kitet med drivlina och servon ska monteras i planet. http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/d...125g-flygvikt/
    Senast redigerad av Balsafan; 2019-01-27, 21:52.
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

Kartongen är öppnad och ritningen studeras. Innan jag sätter nålar i ritningen ska jag kopiera den för att få en helt slät ritning att utgå ifrån. Jag ska även förstora den till skala 1:7 för framtida byggen.

Namn: 20190124_115854.jpg
Storlek: 111,9 KB
ID: 510912
    Senast redigerad av Balsafan; 2019-01-27, 21:57.

Kommentar

• Balsafan
      • jan 2019
      • 161

Andra sidan av ritningen.

Namn: 20190124_121003.jpg
Storlek: 119,0 KB
ID: 510913

Kommentar

• Balsafan
        • jan 2019
        • 161

Imorgon bär det av till arkitektkopia med ritningen för förstoring till dubbla storleken till framtida scratchbygge.

Jag hoppas arkitektkopia har något vaxat papper eller liknande så jag slipper plastfolie.

Kommentar

• Balsafan
          • jan 2019
          • 161

I ett tidigt skede bestämde jag mig ju för att använda nedan nämnda drivlina för max 125g flygvikt.

Behöver jag bry mig mindre om att lätta planet ifall jag istället väljer drivlinan för max 220g flygvikt?

Jag borde väl kunna lasta planet med större LiPo och då få ut lite längre flygtid?

Kommentar

• Mr.Bob
            • aug 2017
            • 692

Ju lättare desto bättre, hellre byta batteri ofta än få en jobbig kärra att manövrera! Alternativt gå ifrån ritningen något och gör lite större vingyta. Med så små plan är vikten väldigt avgörande!!

Kommentar

• Balsafan
              • jan 2019
              • 161

Som tur är finns det mycket onödigt trä i en modell från guillows så det går att banta ganska ordentligt. Jag får räkna lite på vingbelastningen när jag vet slutvikten.

Just nu kopieras och förstoras ritningen.

Namn: 20190128_093654.jpg
Storlek: 100,5 KB
ID: 510951

Kommentar

• Balsafan
                • jan 2019
                • 161

Hemma från arkitektkopia. Det här ska jag nog prova med fler modeller i framtiden.

Namn: 20190128_105613.jpg
Storlek: 140,9 KB
ID: 510952

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Fan den där blev jag lite intresserad av!! Finns tyvärr i stort sett bara ARF av såna typer av plan jag flyger.. och jag blir lika besviken varje gång jag köpt en och ser vad jag faktiskt betalt för..

Kommentar

• Balsafan
                    • jan 2019
                    • 161

Vilken tur för dig att jag skrev ut i två exemplar då

Ritningar finns ju iof i mängder på nätet. Jag hittade en Extra 300 i dwg-format med nästan 2 meter vingspann och den funderar jag på att förminska lite.

Kommentar

• Patrik B

• mar 2011
                      • 25

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                      Fan den där blev jag lite intresserad av!! Finns tyvärr i stort sett bara ARF av såna typer av plan jag flyger.. och jag blir lika besviken varje gång jag köpt en och ser vad jag faktiskt betalt för..
                      Köp en ARF från Precision Aerobatics så kommer du inte bli besviken.

Kommentar

• Mr.Bob
                        • aug 2017
                        • 692

De är väl de bästa ARF, farsan köpte en men blev lite besviken även på den, tyckte det skulle vara något bättre finnish för den pengen. De flyger otroligt bra däremot!

Kommentar

• Patrik B

• mar 2011
                          • 25

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                          De är väl de bästa ARF, farsan köpte en men blev lite besviken även på den, tyckte det skulle vara något bättre finnish för den pengen. De flyger otroligt bra däremot!
                          OK finnishen kan säkert bli bättre men jag är främst ute efter flygegenskaperna.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Mr Bob - nu vet jag inte om Extreme Flight har nån kärra i den storlek du vill ha men flygegenskaper och allmän kvalitet brukar vara riktigt bra på de kärrorna.
                            Roger

Kommentar

• Balsafan
                              • jan 2019
                              • 161

Bygg någonting i balsa och tänk på miljön... dessutom flyger du med värdighet då

Kommentar

Arbetssätt...