Massbygge - Taschenflitzer!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Det är nog rätt tänkt Mr.Bob speciellt eftersom du tydligen har en brutal motorisering i tankarna...
    Roger

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Hahah.. ja jo så kanske det är McRoger ;D
      Tänkt på det hela tiden dock men blev lite extra viktigt nu när jag vill ha en kraftfull drivlina !

edit:
      Uppdate!
      Såhär är väl den färdiga mallen tänkt nu, smådetaljer som ändrats och lagts till, nosblocken har en håldiameter på 32mm, första blocket är gjort så det skall kunnas sättas 2mm pinnar eller som riktlinje för magneter(alternativt) så man kan ta bort nosen om man så vill för enklare åtkomlighet för motor. I plyfan finns då mall för att ha som riktlinje för borrning i kroppsdelen.

Finns två motorspant med så man har alternativet att välja metod själv. upptäckte även när jag höll på att motorhål/fästen etc inte var centrerat(och har aldrig varit från början av ritningen) så det är justerat.
      Små block i 5mm balsa för förstärkning till bakflyttat motorspant.

Lagt till dubbla sprygel för den sista längst ut, just för att vingspetsarna ska ha lite mer att sitta i än 2mm, samma där, valbart att frångå och slipa bort 2mm på vissa detaljer.

Finns ett par smådetaljer med som de flesta inte har användning för, jag passar bara på att få med dom i laserskärningen när materialet finns och de flesta undrar nog så det har med att göra att jag kommer vilja bygga en modell med vinge under kroppen, inte ovanpå och göra en lätt lätt Vform på den vingen.

Klicka på bilden för större version

Namn: SpeedBob 1060mm klar för MBS.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,0 KB
ID: 512536

Fel bild! Sorry, nu är det rätt bild :argue:
      Senast redigerad av Mr.Bob; 2020-05-23, 13:26.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Det skulle kunna vara så att markeringarna i motorspantet inte var centrerade beroende på att motorn kanske är tänkt att högerriktas/nedåtriktad och då kan hålbilden vara anpassad så att spinnern skall hamna centrerad och inte motorn ? Ingen aning om det är så men kan vara en tanke...
        Roger

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Vet att motorn är något vinklad nedåt men inget åt sidan, tolkade det även som hålbilden var något nedanför centrum, kändes väldigt märkligt! Nu har jag ju dock skalat upp allt så det var nog relativt lite det låg off på enligt originalet.

Ja vi pratar om ynka 0.3mm off, så det är inget att gnälla om, upptäckte det när jag gjorde rikthål för nosblocken i förhållande till motorspantet

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

6S är väl inte helt dumt egentligen, jag kör 6S på allt vad det går helst, men inte på mindre flyg, än. Minsta är en SkyWalker X5Pro och det är för att få lång flygtid. Högre spänning = lägre strömåtgång. 22,2V x KV1800 = "bara" 39960 rpm. :-D En 4S-setup på en KV2500-motor = 37000 rpm. Så varvtalet blir det väl inte såå stor skillnad på. Brukar vara större proppar på högre cell-tal/lägre KV.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Visst går det med 6S men vill man behålla samma vikt som med 3S så får man ju grovt räknat halvera kapaciteten per cell. Men tror inte man har så mycket att vinna på höga batterispänningar och lägre strömmar på så här små kärror eftersom strömmen sällan blir speciellt stor. Om vi nu räknar med ungefär samma inmatade effekt oavsett hur många celler vi har i batteriet. Sen vill jag personligen inte ha nån tjutande projektil utan en tystgående kärra men sånt är ju personligt.
              Roger

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 714

Bra med slitsar i kroppssidorna för motorspantet men kan de inte sitta lite längre bak?
                Materialet är ju bara 2 mm balsa.

Lars

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Det är ju som du säger, bara 2mm balsa så att man måste då isf flytta den väldigt långt bak om det ska vara såpass starkt.
                  Man måste även bygga fram allt för motorn skull PÅ motorspantet då så därför sitter det inte längre bak, är 5mm till framkant samt man limmar dit 4x5mm bitar framför spantet som gör att allt sitter rejält tillsammans med de längsgående 5x6.65mm balsabitarna.

Om man vill kan man ju alltid ta lite 0.4mm plyfa och klä insidan med det en bit bak som går över slitsarna och håller i motorspantet

Motorspantet sitter även där så de flesta motorer passar rakt på utan massa skimsning för motorns längd så den kommer utanför nosblocken.

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

pill pill pill... !! NU är jag klar :cheers2:
                    Det är verkligen jättesmå detaljer som säkert många inte bryr sig om MEN nu är det gjort iaf
                    fäste på motorspant är nåååågot draget uppåt för att få centrum axel i mitten av kropp, titta noga sen när ni monterar att hålen är något förskjutet uppåt så ni sätter motorspantet åt rätt håll.

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                      • 337

Motorfästet är den svagaste punkten på min taschenflitzer, men då limmade jag ett plywood spant längst fram på de tre balsa klossarna.
                      Nästa bygge blir det nog genomgående skruv och plywood på båda sidorna om balsaklossen.

Kommentar

• Mc_rollo
                        • maj 2020
                        • 57

Jag är sugen på att jaga vikt Mr.Bob! Vi har rätt lika setup så jag är på!!!!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                          • 714

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                          April var för länge sen McRoger, vi är fullständigt allvarliga!! 2x3s 1400mAh går fint in i kroppen =D
                          Jag fick lite blodad tand efter gårdagens åk med min EFXtra på 6s, kom upp i 231km/h
                          Hey Mr.Bob,

Kör ni pylon racing med EFXtra i Söderköping?

Lars

Kommentar

• Mr.Bob
                            • aug 2017
                            • 692

Ursprungligen postat av Lars 41an
                            Hey Mr.Bob,

Kör ni pylon racing med EFXtra i Söderköping?

Lars
                            Nä, det är nog bara jag vad jag vet som har en EFXtra.
                            Vi har Q500 och SQ500 tävlingar årligen ihop med SM/RM ? har inte jätte koll =)

Vet inte om det finns intresse för Pylonrace med EFXtran, visst den är sjukt rolig men tror den är lite begränsad för 4s, upplevde den väldigt svårhanterlig på 6s, vred sig konstant och hände inte jättemycket när man försökte styra den åt något håll. jag själv kör inte Pylon tyvärr.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Sitter och funderar på klädsel...
                              Finns ju en del sorter. Jag vill ha täckande (inte sån där halvgenomskinlig eller transparent) och lätt som appliceras med strykjärn. Hittade några varianter i Sverige.

Litespan 28-32 g är det nåt med egen dope, alltså inte vanlig klädsel?
                              Orastick, är det mer som "klistermärken" eller dekalfilm, alltså med klister som fastnar direkt, inget värmande?
                              Oratex, är det som "fiberduk" och lite mer skalalikt för de större flygen? Verkar tungt med 95-110 gram.
                              Oracover verkar väga allt från 55-106 g om man skippar de transparenta.
                              Oratrim, är det typ dekaler som har eget klister, behöver inte värmas?
                              TopFlite Monokote verkar vara 57-81g
                              Oralight då? 36-48 g/kvm!

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6806

Nu vart det ju SpeedBob och inte Taschenflitzer... och två storlekar. :-D
                                Roligare ha allt i samma tråd, lär bli kaos... Eller?
                                Borde jag byta rubriken till "Massbygge 2020 - SpeedBob 800/1060"?

Kommentar

Arbetssätt...