Jag har följt ett antal byggloggar, både här och på andra ställen, och tycker det är ett utmärkt sätt att lära sig tips och tricks, och att inspireras. Därför är det väl dags att göra en själv. Dock har jag redan kommit halvvägs in i bygget av min chipmunk (bygget har pågått dryga två år, jag hinner inte bygga så mycket, och är inte snabb…). Så loggen börjar med en hel del bilder med lite beskrivningar på det jag gjort under den tiden. Ritning och byggsats/woodpack kommer från Sarik Hobbies. Förebilden står numera (tror jag) på Västerås flygmuseum/flygplats, men bilden nedan tog jag i Norrköping/Kungsängen i somras (2021). Min ambition är ”stand-off scale”, dvs jag är nöjd om den ser ut som förebilden, men kommer inte lägga ned så mycket tid på detaljer (dvs. jag skippar nitar, cockpitinredning etc.). Den blir eldriven. Jag tar tacksamt emot tips, råd, förslag, idéer etc.!
Chipmunk – Dennis Bryant 68”
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Kommentar
-
Härligt med ett rejält pinnabygge! Sånt håller huvudet igång!
När det gäller 'silverfärg' så köpte jag en burk "Beckers Silver" (vattenburen) till mitt bygge, och den var över förväntan bra.
Efter ett par strykningar och rollar med fin skumgummiroller så liknar det faktiskt aluminium, om man kisar lite.Retroholic!Kommentar
-
Tack för tips! Vad hade du för underlag (vingklädsel, ytbehandling kropp)? Jag har tänkt mig att klä hela modellen i solartex (eller motsvarade, tex oratex verkar vara en hyfsad ersättare då ju solartex, som jag typ växte upp med, har försvunnit).
Eftersom jag ändå är igång, något förslag på olika spackel för att dels jämna ut den plankade kroppen, dels fylla ut större "tomrum" som tex anslutningen kropp/vinge? Brukar använda model-lite för utjämning med tycker det är lite knepigt att applicera (smular sig), och givetvis inte starkt nog att "stå för sig själv" i anslutningen vinge/kropp. Har lekt med tanken att använda plastic paddings kemiskt trä i dessa fall...Kommentar
-
Kul få se fler som bygger flyg. :-) Roligare med en förebild också.
Model-lite har jag med använt, efter jag blött upp det. Gäller ha rätt verktyg att applicera det med också, har inte hittat det bästa än. Finns säkert bättre spackel och jag hoppas nån kommer med nåt bra förslag så jag också kan uppgradera. :-D
Vissa limsorter har jag erfarenhet av att inte fäster på laserbrända ytorna (bränt trädamm), så jag har börjat slipa bort det på senaste byggena.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Det är vanlig träkropp som jag för första gången klädde men Koverall.
Jag lackade först träet med vattenburen parkettlack, sen "acetonade" jag fast klädseln med lite uttunnat Karlssons Klister på utsatta ställen.
Koverall är kanske inte det lättaste att klä med, det blir lite som gammeldags sidenklädsel.
Vi får se hur det står sig när det gäller bubblor mm, Solartex har jag använt mycket tidigare, och det har en tendens att släppa en smula med tiden.
Lättspackel finns ju i ett antal varianter, det är nog mest en fråga om vad man själv tycker passar bra.
Jag har använt Biltemas "Super Light", fäster ganska bra och är lättslipat.
Passar nog bäst till småfyllningar, inte till stora hål.
https://www.biltema.se/bygg/farg/spa...8aAmKgEALw_wcBRetroholic!Kommentar

Kommentar