Chipmunk – Dennis Bryant 68”

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • obodin
    • jan 2022
    • 151

Chipmunk – Dennis Bryant 68”

Jag har följt ett antal byggloggar, både här och på andra ställen, och tycker det är ett utmärkt sätt att lära sig tips och tricks, och att inspireras. Därför är det väl dags att göra en själv. Dock har jag redan kommit halvvägs in i bygget av min chipmunk (bygget har pågått dryga två år, jag hinner inte bygga så mycket, och är inte snabb…). Så loggen börjar med en hel del bilder med lite beskrivningar på det jag gjort under den tiden. Ritning och byggsats/woodpack kommer från Sarik Hobbies. Förebilden står numera (tror jag) på Västerås flygmuseum/flygplats, men bilden nedan tog jag i Norrköping/Kungsängen i somras (2021). Min ambition är ”stand-off scale”, dvs jag är nöjd om den ser ut som förebilden, men kommer inte lägga ned så mycket tid på detaljer (dvs. jag skippar nitar, cockpitinredning etc.). Den blir eldriven. Jag tar tacksamt emot tips, råd, förslag, idéer etc.!

Klicka på bilden för större version

Namn: 20210704_110143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,4 KB
ID: 526176
  • obodin
    • jan 2022
    • 151

Jag börjar med vingen, som jag gör delbar. Bilderna inkluderar mittbalk med kolfiberrör, som jag sedan sågar isär när vinghalvorna är monterade.
    Bifogade filer

Kommentar

• obodin
      • jan 2022
      • 151

Landningsställ. Förstärkte en hel del jämfört med ritningen eftersom jag i annan bygglogg sett att landningsställets infästning lätt kan lossna/spricka.
      Bifogade filer

Kommentar

• obodin
        • jan 2022
        • 151

Plankning samt installation av skevroder och klaffservon...
        Bifogade filer

Kommentar

• obodin
          • jan 2022
          • 151

Gångjärn och roderhorn sågade jag ut från en 2 mm kolfiberplatta (vilket tog sin lilla tid med min lövsåg).
          Bifogade filer

Kommentar

• obodin
            • jan 2022
            • 151

Bakre delen av vingen skruvas fast i kroppen med en skruv. För att även få skruven att hålla ihop vinghalvorna så gjorde jag en typ av sandwich-konstruktion där skruven går igenom plywood-”tungor” som överlappar.
            Bifogade filer

Kommentar

• obodin
              • jan 2022
              • 151

Kroppen byggs i två halvor (över och undersida) som plankas. På bilderna ser man även batterilådan i halvfärdigt skick.
              Bifogade filer

Kommentar

• obodin
                • jan 2022
                • 151

Vingen passas in mot kroppen. Ganska krångligt att få till i min lilla verkstad (förrådsutrymme) som är ungefär lika bred som modellens spännvidd…
                Bifogade filer

Kommentar

• obodin
                  • jan 2022
                  • 151

Den rundade ”vingrötterna” var lite pyssliga att få ihop. Detta är hur långt jag kommit hittills (3 jan 2022). Nästa steg blir att göra klart utfyllnaden runt vinginfästningen, och sedan börja med servoinstallation för roder samt batterilucka. Sedan allt annat.
                  Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7682

Härligt med ett rejält pinnabygge! Sånt håller huvudet igång!

När det gäller 'silverfärg' så köpte jag en burk "Beckers Silver" (vattenburen) till mitt bygge, och den var över förväntan bra.
                    Efter ett par strykningar och rollar med fin skumgummiroller så liknar det faktiskt aluminium, om man kisar lite.
                    Retroholic!

Kommentar

• obodin
                      • jan 2022
                      • 151

Tack för tips! Vad hade du för underlag (vingklädsel, ytbehandling kropp)? Jag har tänkt mig att klä hela modellen i solartex (eller motsvarade, tex oratex verkar vara en hyfsad ersättare då ju solartex, som jag typ växte upp med, har försvunnit).

Eftersom jag ändå är igång, något förslag på olika spackel för att dels jämna ut den plankade kroppen, dels fylla ut större "tomrum" som tex anslutningen kropp/vinge? Brukar använda model-lite för utjämning med tycker det är lite knepigt att applicera (smular sig), och givetvis inte starkt nog att "stå för sig själv" i anslutningen vinge/kropp. Har lekt med tanken att använda plastic paddings kemiskt trä i dessa fall...

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6809

Kul få se fler som bygger flyg. :-) Roligare med en förebild också.

Model-lite har jag med använt, efter jag blött upp det. Gäller ha rätt verktyg att applicera det med också, har inte hittat det bästa än. Finns säkert bättre spackel och jag hoppas nån kommer med nåt bra förslag så jag också kan uppgradera. :-D

Vissa limsorter har jag erfarenhet av att inte fäster på laserbrända ytorna (bränt trädamm), så jag har börjat slipa bort det på senaste byggena.
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7682

Det är vanlig träkropp som jag för första gången klädde men Koverall.

Jag lackade först träet med vattenburen parkettlack, sen "acetonade" jag fast klädseln med lite uttunnat Karlssons Klister på utsatta ställen.

Koverall är kanske inte det lättaste att klä med, det blir lite som gammeldags sidenklädsel.
                          Vi får se hur det står sig när det gäller bubblor mm, Solartex har jag använt mycket tidigare, och det har en tendens att släppa en smula med tiden.

Lättspackel finns ju i ett antal varianter, det är nog mest en fråga om vad man själv tycker passar bra.
                          Jag har använt Biltemas "Super Light", fäster ganska bra och är lättslipat.
                          Passar nog bäst till småfyllningar, inte till stora hål.
                          https://www.biltema.se/bygg/farg/spa...8aAmKgEALw_wcB
                          Retroholic!

Kommentar

• obodin
                            • jan 2022
                            • 151

Utmärkt, tack för tips! Skall testa lite olika spackelspadar och dyl, och blöta upp spacklet. Samt blir nog en test av plastic paddings kemiskt trä på utsatta ställen. Koverall verkar intressant, värt att fnula på.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7682

Plastic Padding kemiskt trä blir nog väldigt hårt i förhållande till omgivande mjuk balsa...
                              Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...