A10 Thunderbolt

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flygsmurfen

• sep 2006
    • 1314

Den ser fin ut. Kör hårt.

// M@S
    Flygsmurfen

Kommentar

• obodin
      • jan 2022
      • 147

..bygget fortsätter. Först glasning av kroppen och vingar (skippar glasning av roder). Sedan Hagmans sprutspackel och slipning i tre lager. Funderade runt olika alternativ för att spara vikt, men landade i detta. Hoppas att vikten inte springer iväg alltför mycket. Tar sin tid, men det blir ju mer och mer likt ett riktigt flygplan.
      Bifogade filer

Kommentar

• obodin
        • jan 2022
        • 147

...noterade för övrigt att glasfiber verkar tjäna på långtidslagring. Mitt gamla glasfiber som jag köpte för 15+ år sedan var relativt lätt att forma runt motorkupoler och andra kurvaturer. Nyköpt glasfiber (samma vikt, 24g/m2) var betydligt styvare. Och törstigare efter eze-kote. Provade två olika leverantörer, samma resultat. Kanske skall man inrätta en glasfiberkällare för långtidslagring?

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Snyggt blir det ju! Hagmans grund?

Glasfiber... kanske är tunnare fibrer i det mer flexibla glasfibret?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• obodin
            • jan 2022
            • 147

Tackar. Heter visst "Hagmans Stålplast Spray Filler". Funderade också det fibertjockleken. Svårt att mäta, men jag beställde ny glasfiber av samma leverantör (delux material) som hade levererat den äldre (mjukare) varianten, och den var lika styv som den nyinköpta jag köpt av MBS. Båda hade 24 eller 25g/m2. Så det kan ju vara så att delux ändrat tillverkningsmetoden/underleverantör de senaste 15+ åren, eller så mjuknar glasfibern med åldern. Oavsett kanske man skall ge sig ut och söka efter gammal glasfiber på blocket m.m?

Kommentar

• obodin
              • jan 2022
              • 147

Då börjar det närma sig färdig! Glasning klar, spackling och slipning följer. Sedan färg (Tamaya), förebild enligt första inlägget. Fin färg på fenorna om jag får säga det själv. Infästning av styrstänger/m.m. för klaff samt sidroder. Fix med fällbara ställ, samt en pilot på plats.
              Bifogade filer

Kommentar

• obodin
                • jan 2022
                • 147

...och där är den färdig! Blev som befarat jättetung. Orginaldesign skall ge 1.3kg, men med fällbara ställ, klaffar, sidroder och massa annat smått och gott landade jag på 1980g. Känns som en sten. Skall bli spännande och se om den ens lyfter. Verkar dock vara rejält drag i fläktarna (850g/st) så den kommer nog upp, men landningen kommer bli en utmaning eftersom jag antagligen måste flyg den superfort för att den inte bara skall falla ned från himlen. Får se när jag får tillfälle att testa den, är ju inte riktigt rätt årstid för modellflyg.
                Bifogade filer

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                  • 1314

Snyggt bygge. Vikten kan bli en utmaning men du har ju klaff så det skall nog gå bra?
                  Vi ser fram emot maiden till våren.

Vad blir nästa projekt?

// Mats W
                  Flygsmurfen

Kommentar

• obodin
                    • jan 2022
                    • 147

Tackar. Ja, jag sätter mitt hopp till klaffarna. Nästa bygge... bra fråga. Är lite inne på dukklätt flygplan, gärna lågvingat. Förslag?

Kommentar

Arbetssätt...