Clipped Wing Cub spv 2,8 m

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cuben
    • feb 2023
    • 72

Vingstöttorna på ritningen sitter ihop som ett V på varje sida, och dessutom är det tvärstöttor halvvägs som stöttar vingstöttorna. Så vill jag inte ha det. V-formen tar för stor plats under förvaring och transport. Jag vill ha lösa pinnar, inga tvärstöttor. Jag har valt 10 mm fyrkants kolfiberrör. Jag borde ha valt 8 mm rör, men när man bara ser en bild på skärmen så är det svårt att avgöra hur styv ett 600 mm långt rör är. Så det blev 10 mm.

Man vill ju inte ha 4 st fyrkantiga stöttor som ger högt luftmotstånd, man vill ha droppformad profil. Så jag klädde in de fyrkantiga rören med 1 mm balsa.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 307,5 KB
ID: 514671

Den rundade formen fram fick jag genom att basa (= några minuter i kokhett vatten) 17 mm balsaremsor och klämma fast dem runt ett 10 mm runt rör och låta dem torka. Då behåller de formen och det är bara att limma fast på kolfibern. På baksidan limmade jag två 15 mm remsor, lät limmet härda och vek in dem till bakersta spetsen på droppformen.

Jag har klippt till 1,5 mm alu-bitar enl bilden. Dessa skall jag limma in i stöttornas ändar och låsa med balsabitar. Jag limmar först en ände och låter härda, sedan har jag lim på den andra och monterar stöttorna på plats innan det härdar, då får jag exakt rätt längd på stöttorna. Plåtbitarna måste givetvis bockas lite för att ligga an mot kroppssida och vinge och skruvas fast med M4 skruv.

Motorn har så korta fästpinnar att förgasaren hamnar mitt i konsolens fästvägg. För att choka motorn för start så skall den långa stålpinnen med en liten M3,5 skruv i änden stickas in i hålet mitt i trottelarmen och skruvas fast där, och man chokar genom att dra ut trotteln omkr 5 mm. Fästväggen har jag gjort genom att limma ihop 3 mm plywood-6 mm träskiva-3 mm plywood, dvs den är 12 mm tjock. Det går inte att sticka in choke-pinnen eftersom trottelhålet är gömt i väggen. Förmodligen har Saito räknat med att man inte har tjockare fästvägg än 8 mm. Jag tycker det känns för klent till en 61 ccm motor, men det beror ju förstås på vad man gör konsolen av för mtrl.

Namn: IMG_3280.jpg
Storlek: 569,2 KB
ID: 514672

Jag tänker att jag måste ha längre fästpinnar för att lösa problemet, så jag köper en 18 mm alu-stång och hålar, gängar och svarvar till en första fästpinne och provar. Bränslenippeln hamnar så nära fästpinnen att det inte går att sätta på en slang. Hmmm, onödigt arbete och kostnad.

Då gör jag tvärtom, jag förkortar Saitos fästpinnar 3 mm, och då fungerar allt. Choke-pinnen går precis förbi fästväggen och kan skruvas in i trotteln.

Nu kan jag montera islagsmuttrarna för fästskruvarna och limma fast hela konsolen. Motorn skall monteras 1,5° nedåt men ingen vinkel åt höger. Vinklar har jag svårt att mäta. Fästplattan har fyra ben mot brandväggen, de två nedre benen skall göras kortare än de övre, tangens 1,5° x 100mm = 0,026 x 100 = 2,6 mm. Alltså, de två nedre benen skall vara 2,6 mm kortare än de övre.

Namn: IMG_3281.jpg
Storlek: 453,6 KB
ID: 514673

Det är lite knepigt att limma ihop de fyra benen och fästplattan så att alla vinklar blir rätt. Men när det är gjort ser jag att nedåtvinkeln blir närmare 2° än 1,5°, men nu är det gjort.

Kommentar

• Cuben
      • feb 2023
      • 72

Namn: IMG_3283.jpg
Storlek: 444,5 KB
ID: 514674

Jag har lagt på tak på utrymmet framför brandväggen, jag behöver inte ha en lucka där eftersom jag har monterat trottelservot längre inåt. Jag började med remsor av 2 mm balsa och 2 mm lättply, varannan, överst lade jag ett flak 2 mm balsa. Remsorna är 5 mm i ena änden och 10 mm i andra änden.

Då motorn var på plats monterade jag stötstång mellan servo och trottel och passade på att ansluta servot till en mottagare och ställde in slaglängd. Så det blev premiär för radiokontakt med planet.

Namn: IMG_3284.jpg
Storlek: 350,1 KB
ID: 514675

I bilden syns det lilla hålet i mitten på trottelarmen, det är hålet choke-pinnen skall stoppas in i. Stålpinnen med mejselspets stoppar man också in i hålet i trottelarmen när man skall ställa in lågvarvet, men då måste man ju först ta ut choke-pinnen.

Bilden visar att fästplattan är hoplimmad av 3 mm flygplywood – 6 mm träplatta – 3 mm flygplywood. I fästplattan finns 4 st M6 islagsmuttrar. Det är vanskligt att slå i en islagsmutter i hård plywood, därför har jag fräst ur plywooden just där islagsmuttern sitter så att den blir islagen i trä och inte i plywood. De fästskruvar, som följde med motorn, är inte så långa, så jag hade inte kunnat limma på träklossar utanpå plywooden för att slå i islagsmuttrarna. Det är av denna orsak jag har trä mellan plywooden.

Jag gör färdig nospartiet med 3 st luckor för att komma åt från bägge sidor och underifrån där jag har placerat tändningsboxen.

Namn: IMG_3285.jpg
Storlek: 507,7 KB
ID: 514676

Kommentar

• Cuben
        • feb 2023
        • 72

Dags för motorhuv. Cylindrar sticker ut på sidorna, jag bestämmer mig för en huv monterad framifrån, vilket betyder att det blir en öppning bakom varje cylinder. Får hantera det problemet senare.

Börjar med att forma till en bit cellplast så den får formen av en motorhuv.

Namn: IMG_3286.jpg
Storlek: 459,2 KB
ID: 514683

Sedan river jag en tidning i remsor och lägger i vatten. Täcker cellplasthuven med ett lager våta remsor, på med tapetklister, ytterligare flera lager remsor och tapetklister. När det har torkat över natten kan jag dra av huven av papper och prova den på plats över motorn. Första försöket blev bra, annars hade det bara varit att modifiera och göra om.

Namn: IMG_3287.jpg
Storlek: 496,0 KB
ID: 514684

När cellplastbiten har rätt form slipar jag ned den och täcker den med vanligt väggspackel, slipar till rätt form, målar den med valfri färg jag råkar ha hemma, vattenslipar, målar, vattenslipar osv så många ggr det behövs för att få en jämn och slät yta.

Denna dummy av cellplast vaxar jag flera ggr och har på släppmedel. Gjuter med valfri glasfiber och polyester så jag får en form i vilken jag sedan gjuter den slutliga motorhuven, först ett skikt med gelcoat, sedan glasfiber och polyester eller epoxi.

Namn: IMG_3289.jpg
Storlek: 406,5 KB
ID: 514685

På bilden syns gjutformen, pappershuven och den färdiggjutna motorhuven. I den färdiga huven har jag limmat in ett fäste för tändningsbatteriet. Orsaken är att en ny avvägning av planet visade att det var så baktungt att jag måste ha en vikt långt fram. Detta kommer jag att ändra på senare.

Jag trodde att jag hade gjort motorkonsolen tillräckligt lång, 100 mm, för att planet skulle bli framtungt, men nej, det blev baktungt, och tändn-batteri framme i motorhuven räckte inte. Jag måste helt enkelt flytta fram motorn.

Namn: IMG_3290.jpg
Storlek: 465,5 KB
ID: 514686

Jag svarvade 4 rondeller av mycket hård 18 mm plywood. På så sätt fick jag choke-pinnen att komma precis framför fästväggen.

Vindruta och sidorutor limmades fast. Klädseln Oratex lades på.

Oratex är ett fantastiskt lättarbetat material som liknar väv. Jag började med vingarna. På vingens undersida ligger bitar av blå Oratex uppepå vit Oratex. Där fick jag lära mig hantera strykjärnet. Om jag lade hela järnet på den blå biten så krympte den blå biten och dess kanter drog sig inåt och lämnade kvar en blå rand på det vita. Inte snyggt alls. Jag måste först med kanten av järnet punktfästa den blå bitens kanter, sedan försiktigt och ganska snabbt använda en mindre den av järnet och fästa hela biten. Jag gjorde likadant med alla bitar även på kroppen. När man lärt sig tekniken går det bra. Det gick åt 9 st rullar Oratex för att klä planet och lägga på de röda och blå partierna. Det röda är Focker-rött och det blå är Corsair-blått, men jag alltså inget CUB-gult.

Kommentar

• Cuben
          • feb 2023
          • 72

Så här blev resultatet efter ett drygt halvårs hobbyarbete i min hobbykällare.

Namn: IMG_3291.jpg
Storlek: 951,1 KB
ID: 514687

Namn: IMG_3292.jpg
Storlek: 996,4 KB
ID: 514688

Namn: IMG_3294.jpg
Storlek: 728,9 KB
ID: 514689

Namn: IMG_3295.jpg
Visningar: 3
Storlek: 423,2 KB
ID: 514690

Namn: IMG_3296.jpg
Storlek: 763,0 KB
ID: 514691

Kommentar

• Cuben
            • feb 2023
            • 72

Eftersom huven monteras framifrån blir det tomrum bakom cylindrarna. Jag satte dit ett par alu-plåtar, och på den högra plåten, som ses i bild, satte jag tankningsnippeln.

Planet är nu helt klart även med all installering, allt fungerar som det skall, och TP hamnade exakt där den skall vara, vilket är alldeles framför vingstöttornas infästning mot kroppen. Men motorn kommer att startas upp först i vår. Planet väger 12,0 kg otankat, och då vingytan är 133 dm² så blir vingbelastningen 90 g/ dm². Det är inte mycket för den storleken på planet. Det hade givetvis gått att bygga det lättare, men jag vill ha det tillräckligt starkt för att tåla ovarsamma landningar på ojämn gräsyta.

Eftersom bygget är helt färdigt så har jag ingen användning av ritningarna jag köpte från SIG Manuf i USA i skala 1:4, så om någon har lust att själv göra ett bygge så kan jag överlåta mina ritningar. Måtten är i tum, men det är ju enkelt att räkna om till mm. Och vill du ha annan skala så är det bara att skala om som jag gjorde.

P.S. I inledningen nämnde jag att SIG´s byggmanual börjar med berättelsen om hur det riktiga planet gjordes om från en CUB till en Clipped Wing CUB. Jag tycker att det var en trevlig berättelse, så jag avslutar min byggtråd med den berättelsen.

The Clipped Wing Cub Story
            The classic Piper J-3 Cub has been America's favorite light plane for over 40 years. More than 20,000 of them were built between 1937 and 1947 for both civilian and military use. By 1980, the number of still airworthy J-3's in the U.S. had declined to approximately 3,600. One of these bears registration N32629 and is recognized worldwide as Hazel Sig's Clipped Wing Cub. N32629 was manufactured in 1941 at the Piper factory in Lock Haven, Pennsylvania as a standard Piper J-3C-65 Cub, serial number 5498. Not much is known about the first 12 years of its life. The first logged entry was made on February 12, 1953 by a flier in Frederick, Oklahoma. He said; "The previous owner did not comply with CAR. 43·22 on the maintenance of aircraft records. The aircraft log, if maintained, has been lost or destroyed. From known information, the aircraft has been estimated to have approximately 4000 hours total time". With that many hours of flight time accumulated in just 12 years, it's pretty safe to assume that N32629 was used for flight training during the 1940's. The Cub was sold in 1955 to an A & E mechanic who moved it to Mount Pleasant, Iowa. It remained in Iowa through the 1960's, being used by several different owners for pleasure flying.

Hazel Sig, president of SIG MFG. CO., purchased N32629 in January of 1968. She flew the J-3 in its standard form through the spring and summer of that year. The log books showed that the Cub had been covered with ceconite and painted with enamel in 1965, just three years before Hazel bought it. The ceconite and enamel turned out to be a bad combination. After the simplest aerobatics, the enamel had begun to crack and loosen from the fabric in several places. It was soon obvious that the Cub was going to need recovering again in the near future, much sooner than should have been the case. At that time, N32629 was painted cub yellow with red trim and black registration numbers. It was manufactured in 1941. .
            As it turned out, a late-summer '68 wind storm brought the Cub's covering problems to a head. With the storm fast approaching and no hangar space available, Hazel quickly tied the Cub down outside. To keep the rudder from slamming from side to side in the gusty wind, she grabbed a roll of duct tape and taped the rudder to the fin. Needless to say the tape held perfectly during the storm, but when she tried to take it off later, huge chunks of enamel came off with it. The recovering project couldn't be put off any longer.
            After retaping over the bare fabric spots, Hazel flew the wounded Cub to the Ottumwa, Iowa airport. There the entire airplane was stripped of its covering and inspected. It turned out to be in worse shape than originally thought. The wooden wing spar had been damaged by mice and hastily varnished over in '65. The control cables were brittle. The engine needed an overhaul. And the list kept growing. The Cub needed to be completely rebuilt!
            Driving to Ottumwa (50 miles) every night after work, Hazel completely dissassembled the J-3. For better aerobatic performance, she had 40" clipped off the inboard (cabin) end of both the right and left wing panels. This was done by a licensed mechanic in accordance with FAA approved modification that were developed by aerobatic pilot Earl C. Reed in 1953 for his Cub. (Several other J·3 Cubs have also been modified using Earl's plans.) All the steel tubing framework in Hazel's Cub was cleaned by sandblasting and primed with zinc chromate. The wooden parts were repaired or replaced as needed. The Continental A65-8F engine was completely overhauled and modified to produce 75 h.p. instead of its normal 65.

Hazel, assisted by her husband Glen and plant superintendent Maxey Hester, then trucked the Cub parts back to Montezuma and put them in a basement room of the SIG factory. Over the winter months they recovered the airplane with grade "A" cotton. When it came time for the color painting Hazel, Glen and Maxey all had different ideas. They agreed on the sunburst pattern, but according to Hazel; "Glen wanted it to be red and white, Maxey like blue and white, and I thought yellow and white would look best. As you can see, "Maxey is the one who actually loaded the spray gun". Hazel Sig taxies her rebuilt Clipped Wing Cub out of the hangar for its very first test flight at the Ottumwa Airport in the summer of 1969. Approximately 3-112 feet was clipped off the root of each wing panel for better aerobatic performance.
            The almost-done Cub took another truck ride back to Ottumwa in the spring of 1969 for reassembly.
            New cowlings, windshield, side windows, tailwheel, and metal prop were installed. Added touches like chromed cylinder heads and top shrouds, streamlined bungee covers, a personalized Cub bear emblem, radio gear, and a new interior made Hazel's Clipped Wing Cub one of a kind.
            The first test flight of the reborn Cub was made at the Ottumwa airport in the late summer of 1969 with Hazel at the controls. Modelers got their first glimpse of the Clipped Wing when she flew it to Doylestown, Pennsylvania for the 1970 RC Aerobatic World Championships. Since that time, thousands of model versions of the Clipped Wing Cub have been built and flown all over the world. Over the years, Hazel has graduated to snappier and more powerful aircraft for her aerobatic flying, but none has captured the attention and affections of modelers as much as the blue and white Cub. It's a very special example of America's favorite airplane!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Bra jobbat på ett halvår, Cuben!
              :applouse: / Lars

Kommentar

• Slingtail

• okt 2022
                • 59

Den blev fin och lycka till med premiären!
                Peder.

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1990

Ove,
                  Tack för en jättetrevlig byggtråd. Den har varit ett nöje att följa med många bra funderingar och motiveringar varför du gjort som du visat. Jag har fått många "aha..." när jag sett dina lösningar. Kommer säkert att använda en del av dina lösningar i framtiden.

Ser förstås fram mot en rapport från premiären och hoppas du snart startar upp en ny byggtråd.

MVH
                  Kjell Nilsson

Kommentar

Arbetssätt...