Ett biplans födelse....ett byggäventyr utan skyddsnät...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 122

Det får inte bli en banan, så jag har nu gjort i ordning en monteringsjigg för kroppen.
    Här är kroppssidorna tillfälligt satta i jiggen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: B 044.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,1 KB
ID: 514758

Men innan monteringen måste jag göra i ordning vingstöttorna (cabane struts), vilka skall fästas i sina respektive spant innan kroppen kan slutmonteras.
    För att vara säker på att det fungerar, gjorde jag några provstöttor, som limmades till ett fejk-spant, och utsatte dem för brutala brytprov, för att se var det ger sig, och hur.....
    Det verkar lovande, och allt talar nu för att stöttorna blir gjorda i samma material som spanten, dvs "bestickmaterial". En behaglig styrka med viss svikt.
    Jag funderar dock fortfarande....men.....så blir det nog...

Kommentar

• NickeL
      • aug 2011
      • 378

Alltid lika kul att se dina små konstverk växa fram Bosse
      Väntar med spänning på att få se slutresultatet :-)
      www.iabrc.com
      www.autopartner.se
      www.extremeflightrc.com
      Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
        • 501

Inget är som teknisk problemlösning för oss som drabbats av denna åkomma.
        En väg till lyckan, om än kortvarig.

Kommentar

• Bosse Jansson
          • jan 2023
          • 122

Bestick för möss...?
          Här är "cabane strutsen" klara för montering i sina två spant.

Namn: B 045.jpg
Storlek: 1,12 MB
ID: 514759

Så här blev det.
          Enligt mina tidigare "bryt-tester" kommer det att hålla fint till den här lilla modellen....

Namn: B 046.jpg
Storlek: 1,38 MB
ID: 514760

...men om jag lindar/limmar några varv polyestertråd vid pilen, flerdubblas hållbarheten, nästan utan viktökning. Jodå, jag testade även detta.

Namn: B 047.jpg
Storlek: 13,0 KB
ID: 514761
          Kanske overkill...? Det får hur som helst vänta till slutet av bygget, eftersom det skulle vara i vägen just nu... Kan t.o.m. bli ett dekorativt inslag....?

Fortsättning följer....

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
            • 501

Flytta ned trådarna så de även går runt spantet? Starkare utan att synas.

Kommentar

• Bosse Jansson
              • jan 2023
              • 122

Jo, jag har tänkt på det också....men trådarna tar plats, och sticker ut med sin tjocklek....då kommer de att behöva "pressas in" i den redan klena kroppskonstruktionen, och försvaga den på olämpliga ställen...
              Tror att det är bäst att låta de små 2 x 2 mm listerna behålla den lilla spänst de har...
              Jag är inte så orolig för styrkan, så som det ser ut nu.

"Bryt-testerna" som jag gjorde visar att fogen, redan i nuvarande skick, skulle klara att bryta sönder hela planet utan att ge sig....och det blir 4 st av dem...!
              Så det känns - nästan - som "overkill" redan nu...

Men, när jag gjorde testerna och "bröt till det brast", ville staget, till slut, klyvas just ovanför limfogen, och med några varv tråd just där, lyckades jag bryta sönder hela spantet utan att fogen brast....och i det läget hade det varit smulor av hela modellen, långt innan....

Det här med "styrka" är svårt, och det är lätt att ta i för mycket, inte minst när man bygger så här små och lätta konstruktioner.
              Självklart går det att bygga "hur starkt som helst", men till vilken nytta, när man då straffas med ökad vikt, som i sin tur leder till behovet av ännu mer styrka, och som driver upp vikten/massan/vingbelastningen ännu mer, och därmed hastigheten...osv...i en spiral utan slut...

Utmaningen här är att få vingbelastningen så låg som möjligt, och med bibehållen "rimlig" styrka, i stället för "max" styrka.
              Jag medger att detta är svåra avvägningar, och man får liksom treva sig fram och försöka förstå när det är dags att sluta "biffa upp" konstruktionen....och särskilt när allt är så här smått....

En sak värd att nämna, är att vingarna inte kommer att bli fastlimmade (som t.ex. på Guillow's dubbeldäckare m.fl. småmodeller), utan vara fästa med gummiband på "gammaldags" vis.
              Det innebär att vingarna (inte minst övervingen) får en chans att förskjutas, och t.o.m. trilla av, innan brytkrafterna blir alltför stora för kroppskonstruktionen.
              Jag tror att det ger några extra pluspoäng när det gäller "hållbarheten"...

Senast redigerad av Bosse Jansson; 2023-04-05, 16:39.

Kommentar

• Mr.Bob
                • aug 2017
                • 692

Man får tänka lite såhär..
                Desto fullare(onykter) man är ju mindre skada tar man vid tex ett fall, då kroppen är mer avslappnad…
                Så bygga för styvt är ju inte heller bra då andra delar kan ta mer skada som blir svårare att reparera.

Om du ska använda dig av japanpapper/prasselpapper kan jag rekommendera att vira ett lager runt delar, och pensla på med utspätt vitlimma, som du vill ha styvare utan någon direkt viktökning. Har gjort detta när jag experimenterat med flugan och fått bra resultat när man använt sig av lätt 1mm balsa som nästan går av att bara titta på de..!

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                  • 501

Du har nog rätt där.

Kommentar

• Bosse Jansson
                    • jan 2023
                    • 122

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                    Om du ska använda dig av japanpapper/prasselpapper kan jag rekommendera att vira ett lager runt delar, och pensla på med utspätt vitlimma, som du vill ha styvare utan någon direkt viktökning.
                    Ja, japanpapper är ett suveränt förstärkningmaterial, t.o.m. på litet större modeller.
                    För att inte tala om hur det styvar upp en "pinnkonstruktion" som från början kändes hopplöst klen.....

Kroppen på min "Footrot Flier" (spv 90 cm) är helt byggd i 1,2 mm balsa (!), förstärkt med japanpapper för att få rätt "motståndskraft"....väldigt "segt" och väldigt lätt...!
                    Hela ekipaget väger 286 gram, flygklart...

Namn: FF med Skidor 230206.jpg
Visningar: 4
Storlek: 126,6 KB
ID: 514762
                    Senast redigerad av Bosse Jansson; 2023-04-05, 17:18.

Kommentar

• Bosse Jansson
                      • jan 2023
                      • 122

Är inne i ett kritiskt läge nu, men det verkar bli hyfsat rakt...

Namn: B 049.jpg
Storlek: 1,11 MB
ID: 514763
                      Sedan litet fler pinnar, och jag planerar också en "batterilåda", som måste komma på plats innan det är för sent...

Fortsättning följer...

Kommentar

• Bosse Jansson
                        • jan 2023
                        • 122

Och nu har "hon" äntligen blivit 3-dimensionell...!

Namn: B 051.jpg
Storlek: 1,89 MB
ID: 514764Klicka på bilden för större version

Namn: B 050.jpg
Storlek: 1,69 MB
ID: 514765

:proud:
                        Senast redigerad av Bosse Jansson; 2023-04-06, 19:27.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Ursprungligen postat av Bosse Jansson
                          Ja, japanpapper är ett suveränt förstärkningmaterial, t.o.m. på litet större modeller.
                          För att inte tala om hur det styvar upp en "pinnkonstruktion" som från början kändes hopplöst klen.....

Kroppen på min "Footrot Flier" (spv 90 cm) är helt byggd i 1,2 mm balsa (!), förstärkt med japanpapper för att få rätt "motståndskraft"....väldigt "segt" och väldigt lätt...!
                          Hela ekipaget väger 286 gram, flygklart...

[ATTACH=CONFIG]76048[/ATTACH]
                          Wow!!
                          Sicken piffig "strömbrytare"!
                          Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
                            • jan 2023
                            • 122

Wow!!
                            Sicken piffig "strömbrytare"!
                            Ja, den är tuff.......men jag skall inte ta åt mig äran för den. Dess upphovsman är John Reid, Nya Zeeland, som också är konstruktör till Footrot Flier. Säkringen finns t.o.m. med på ritningen (finns på Outerzone).
                            Dvs samme JR som även är rottinghjulens uppfinnare....
                            Självklart kunde jag inte bygga denna modell utan den här skojiga finessen...

#########################

Gjorde en vikttest: Båda vingar, stabbe, kropp i nuvarande stadium samt hjulen, väger bara 21,8 gram i detta ögonblick...!

Namn: B 052.jpg
Storlek: 505,8 KB
ID: 514766

Kommentar

• Bosse Jansson
                              • jan 2023
                              • 122

Ett "stickor-och-strån"-bygge måste ha en batterilåda, om man vill undvika att saker lossnar och "rymmer" rakt genom klädseln....
                              Därför blev det en "box i boxen". En låda av 1 mm balsa, vars bottenfogar förstärktes med Esaki japanpapper.
                              Boxen har dubbla funktioner, dvs den förstärker också framkroppen på ett betryggande sätt, som en lådformad förbindelse mellan de tre första spanten..

Detta jobb (som också inkluderar några "fillets" i bakkroppen, ökade vikten med.....1,8 gram...(!)

Namn: B 053.jpg
Storlek: 1,24 MB
ID: 514767

Namn: B 054.jpg
Storlek: 1,53 MB
ID: 514768

Namn: B 055.jpg
Storlek: 1,66 MB
ID: 514769

Men, lådan skall ju också få en lucka så småningom...

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Det var 1g för mycket

Kommentar

Arbetssätt...