Great Planes VS The World Models. Objekt: Extra 300S

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Great Planes VS The World Models. Objekt: Extra 300S

Nu har det hänt!! Tänka sig att jag har för första gången skaffat mej en ARF. Hade någon frågat mej för 5 år sedan så skulle jag nog troligen sagt nej, eftersom jag näst intill bara byggt modeller efter ritning eller byggsatser, men nu ska det i alla fall bli av. Fördelen med att bygga själv är att jag vet hur allt är fabricerat och råkar inte ut för några överraskningar, och så är det faktiskt väldigt inspirerande med att hitta på egna lösningar. Det negativa med att bygga byggsats/lösvirke är att det tar så avsevärt mycket längre tid att få modellen klar.

Hursomhelst, nu har jag hämtat hem ”ARF-kartongen”, en riktigt stor en. Måtten på den är 140x60x30 cm så den gick inte in i Volvon, vare sig på längden eller tvären, så det fick bli skåpbil istället. Inuti kartongen den ligger en Great Planes ARF Extra 300S 1/4-skala, kopia av Patty Wagstaff´s 300S.

Det här är som alla vet en ganska vanlig modell bland modellflygarna ute vid våra flygfält idag, så det är i egentlig mening ingen udda eller särskild ovanlig modell. Anledningen till att jag har valt att bygga en ARF är av flera skäl. Ett av dem är att jag på senare tid har fått problem med balsadamm och allergi av något slag, och så jag vet att dom flyger så himla bra, eftersom jag har haft en ”liten 300” (1700 mm) under många år och den flyger så enormt bra, och nu ville jag ha en 1/4-skala av den och en ny motor. Så tycker jag att modellen också ser riktigt läcker ut också. Det som skiljer sig lite på min modell mot andra är kanske det något annorlunda motorvalet.
    Motorn till den är en Saito 300T, (Oj, nu blev det mycke 300 )ett riktigt kraftpaket på 50 ccm. Lite ovanligt kan tyckas men jag tycker att en så stor modell ska 4-takta, helst då med flera cylindrar. För min egen del tycker jag att det låter helt fel att ha en 2-taktare i den modellen, men det är en högst personlig åsikt. Inget om ont bensinare, men det är bara inte min grej, inte just nu aif.

Det blev också en annan orsak till att jag lägger ut bygget på RCFF:s sida. Jag var helt ovetandes om, och som uppdagades under hösten att Lars ”Thyger” Westin också bygger en Patty Wagstaff 300S men av fabrikat The World Models, och hans motorval är också en Saito 300T. Det var ju väldigt märkligt att vi satsat på samma modell och motor, så det ska bli väldigt intressant att se vilka skillnader som finns mellan dessa två modeller. Det är också tänkt att vi ska kunna visa upp dom samtidigt vid Södertälje MFD i Maj 2008! Kanske kan det bli 2 st i luften samtidigt, vem vet.

Efter uppackning och examinering av alla delar kan jag konstatera att det ser väldigt bra ut. En rejäl omgång med strykjärnet behövs för att sträcka ut klädseln ordentligt. Några små repor i plankningen lyser igenom men det är väl kanske sånt som man får räkna med. Tror inte att det kommer att synas när väl filmen väl är utsträckt. Kineserna är väl inte lika varsamma med delarna som vi är. Dom hanterar säkert mängder av delar varje dag så det är klart att dom inte får samma känsla för dom som den enskilde modellflygaren.

Till satsen följer mänger av tillbehör såsom linkar, stötstänger, och riktigt kraftiga roderok, skruvar i alla möjliga dimensioner och en 40-sidig byggbeskrivning och 2 stora dekalark. Det som verkligen imponerar är faktiskt den stora aluminiumspinner som följer med bygget. Det är faktiskt en riktigt godbit, och den glänser som ”sola i Karlstad”.
    Det enda negativa som jag hitintills sett är den glasfibermatta som är tänkt att man ska skära ut gångjärn av, det såg inte särskilt seriöst ut. Den kanske man kan använda till typ 40-trainer eller liknande men absolut inte till en 1/4–skalakärra som dessutom ska kunna tävla i IMAA. Nu tänker jag förvisso inte göra det (så duktig blir jag aldrig) men riktiga gångjärn kommer jag i alla fall att montera in. Dom medskickade håller säkert men det ser inte bra ut i mina ögon. Byggtiden är nog heller inte så lång, Great planes säger att den är c:a 16 timmar, men jag/vi kommer inte att hafsa fram några resultat utan det får ta den tid det tar.
    Det blir aif ingen provflygning förrän vårsolen visar sig.
    Nu börjar monteringen.

Fortsättning följer.

/Lelle
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

ahhhh ser stiligt ut å vilken snygg motor synd å täcka över med kåpan ! fast modellen blir ju så mycket snyggare då .... hmm stor ... jag håller mig ännu! på ca 150 cm spännvidd å tycker det är stort ! mera bilder under bygget !!!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Pekkala
      • maj 2006
      • 1159

Grattis till en fin flygmaskin!
      Jag har en sådan GP wagstaff med en mvvs 45cc bensin!
      några saker kom jag att tänka på direkt
      Den har väldigt lätt för att bli baktung så använd endast ett servo till sidrodret och flytta fram det till cockpitt och annvänd vajer.
      Den fina spinnern måste balanseras jag fick slipa bort mer än 10 gram,
      ca 10 % av spinnervikten
      Jag bytte ochså ut gångjärnen, läste om flera som tappade sidrodret,

/Christer
      MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Tack för dina synpunkter Christer.
        Redan när jag packade upp den så såg jag att gångjärnen måste bytas ut,
        vilket jag också gjort. Håller som bäst på med att montera dom i vingarna. Bilder kommer.

När det gäller spinnern blir jag nyfiken. Hur balanserade du den? Propellerbalanserare eller något annat. Tar med tacksamhet emot dina synpunkter under det fortsatta bygget
        /Lelle

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Grattis till ditt nya flygetyg! O välkommen till ARF klubben!
          Gillar GP men som alla ARF:er så finns det svagheter o styrkor hos varje flygplan,nätet är en bra källa till detta men man ska läsa ALLT med kritiska ögon..En del har fått oförtjänt mycket stryk när de har blivit ihopsatta eller flygna på ett galet sätt (det är sällan man är tillräckligt självkritisk)men är man uppmärksam o lite erfaren så brukar man kunna sålla bort det oväsentliga..
          Din setup verkar strålande,ska bli kul o se vad du tycker om din första ARF!
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Pekkala
            • maj 2006
            • 1159

Har för mig att jag balanserade med en sådan balanserare som har två konor men att jag använde en längre centrumpinne,
            Här är en matnyttig länk, lite lång kanske men det mesta om patty står där

Christer
            MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• taygher
              • jun 2006
              • 735

Hej Lennart,
              Jag blev inspirerad av Dina snygga bilder på Extran direkt plockad ur lådan och tänkte att jag inte skall vara sämre..
              Nu har jag tyvärr inte alls lika stort hobbyrum och det fanns inte en chans att få plats med allt på ett bord för allmän beskådan. (Jag fick inte ta vardagsrumsbordet eller dubbelsängen i anspråk heller, konstigt nog.. )

Det fick bli att fota merparten av innehållet i min låda på golvet i hobbyrummet. Lite svagt ljus gör att skärpan blev sådär. Insåg att jag inte skulle få plats med alla delar ändå (den är stor!) så jag plockade på fena/roder och stabbhalvor. Mycket för att inspirera mig själv att komma igång med bygget. Jag ser fram emot att få se lite tips på gångjärnsmontage, det följer med metallgångjärn som World Models tycker att man skall montera istället för mylarbitarna som tydligen varit standard från början. Säkert en bra idé!

Ha det så kul i hobbyrummet!

Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Hej Lars.
                Vad kul att du också har kommit igång. Jag har ju sett din motorkåpa så jag vet vilken fin modell du köpt in dej på.
                Jag har precis fått in gångjärnen i den första vingen, så här kommer min rapport och lite bilder.

Montera gångjärn i vingarna.

Nu är det dags att montera in gångjärnen i vingarna. Som jag skrev i förra inlägget så valde jag att byta ut det medföljande glasfiberarket mot ”vanliga” gångjärn. Jag har valt att sätt dit Kavans stora. Har använt dom tidigare så jag vet att dom funkar bra.
                Dags att ta fram verktygen och förstora hålen så att dom nya passar. Nu kom första överraskningen! Blocket eller möjligen listen som gångjärnen ska sitta monterade i är endast 12 mm grov!! så det blev hål rakt igenom när jag stack in verktyget. Det var väl iof ingen större katastrof men det kunde väl ha varit lite grövre. Nu räknar väl Kineserna inte med att kunderna ska byta ut dom medskickade glasfiberremsorna så därför är väl listen inte grövre. Det jag får göra är att borra ett par extra hål i gångjärnet för att få in mera lim, och så kapade jag av dom till 15 mm.

Nu var det bara att fortsätta med dom andra 9 urfasningarna. Jo det är 5 st gångjärn i vingen så det håller nog gott & väl. Jag har också alltid limmat mina gångjärn med Epoxy och tänker göra det den här gången också, och då använder jag 24-timmars eftersom jag då får väldigt lång monterings- och justeringstid. Det är gott & väl över 1 timma innan det börjar att hända något med epoxyn.

Alla har vi väl förbannat oss själva när man da´n efter att ha limmat något roder upptäcker att också gångjärnen är fastlimmade. Det blir ett evinnerligt skrapande med hobbykniven för att få loss dom. Visst känns det här igen för en del av oss.

Jag har ett litet knep som jag brukar använda mej av för att motverka fastlimmade gångjärn. Eftersom jag inte vill att axeln ska bli fastlimmad så brukar jag olja in den, och det gör jag med vanlig trögflytande olja. Jag använder en liten pensel och för på oljan med, då är det lätt att det inte blir för mycket. Det går bra att använda symaskinolja också bra men jag tycker att den är lite för tunn och rinner lätt ut på limytorna, och då tar inte limmet, och det är där vi har själva poängen. Inoljade ytor går ej att limma, epoxin tar helt enkelt inte där.
                När det är klart klipper jag till en bit maskeringstape, lika bred som gångjärnen och sticker ner den c:a 2 mm i urfasningen. En på var sida om urfasningen. Tejpen får sitta hela tiden som jag limmar.

Jag brukar normalt använda en limspruta för att föra in lim i urfasningen, då får jag bättre kontroll på hur mycket som jag trycker in.
                Blandningen av limmet gör jag då direkt i sprutan. Så trycker jag in lite lim i urfasningen, och skjuter in gångjärnet. När gångjärnet nästan sitter på plats och har 2-3 mm kvar att skjuta in, tar jag bort maskeringstapen. Det ev lim som finns där följer nu med maskeringstapen upp och det finns sällan något lim kvar där axeln ska sitta. Finns det något kvar så ordnar oljan den saken. Garanterat att gångjärnen fungerar när det torkat.
                Så återstår bara att göra ren sprutan med t-sprit. Jag drar en ståltråd genom pipen flera gånger så att den blir riktigt ren. Så är den klar att använda igen. Nu är det bara att fortsätta med nästa vinge.

Fortsättning följer

På med strykjärnet.

Glasfibermattan och Kavans gångjärn.

Ett gångjärn på plats, 4 kvar.

Alla 5 på plats.

Modifiering gångjärn.

Urfasning

Preparering urfasning.

Limsprutan.

Fyllning lim.

Fyllning håligheter i gångjärnet

Första vingen klar.
                /Lelle

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Tjusigt, Lennart! Tack för tipset. Jag har använt olja tidigare när jag limmat pinn-gångjärn så det hade jag koll på. Smart att tejpa så att det inte hamnar epoxy överallt runt gångjärnen, den idén snor jag rakt av! 8)

Att blanda limmet i en spruta verkar också smidigt men jag kommer att använda 30min epoxy så det blir nog att peta in lim så gott det går i spåren med tunn pianotråd eller dylikt. Planen är att rugga upp ytan på metall-gångjärnen lite och sedan stryka på ett väldigt tunnt lager lim på dem bara så det finns lite i håligheterna innan jag skjuter in dem i spåren.

Återkommer med mer bilder när jag har kommit lite längre med bygget.
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Ahh! Tackar för bilderna! Säger mer än tusen ord,mycket bra förklarat..
                    Hoppas på mera av den varan!
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Bokis.
                      Jodå, det kommer mera. Har just gjort färdig den andra vinghalvan, så nu ska jag nog börja med stabbe & fena. Det kommer bilder & kommentarer i nästa vecka.

Lars.
                      Tror att du skulle behöva använda en långsammare lim. 30-minuters börjar som du vet att redan bli segt efter 7-8 minuter. Hinner du då?.
                      Hasta inte, det tar längre tid än du tror att fylla i alla håligheter i gångjärnen.

Ha dé
                      /Lelle

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Montering vingar.

I förra inlägget så nämnde jag att det var fena & stabbe som skulle monteras i nästa steg. Nu blir det inte så, därför att vingarna måste sitta på plats först så att jag har något att mäta stabben mot.

Det första som ska göras är att limma dit dom 4 anti-rotationsstyrningarna i vinghalvorna. Dom är tillverkade av nylon och ska epoxylimmas. Nu vet jag att det är lite lurigt att limma nylon så jag tänkte först att ta vanlig rödbok istället. När jag kikat lite närmare på dom så såg jag att det fanns urfasningar i styrningen och då var det ju inga problem längre med limningen.

( Dom gröna handskarna som syns på en av bilderna är sk ”Nitrilgummihandskar” som Anders Hörding från STF rekommenderade när vi modellbyggare jobbar med epoxy. Läs gärna hans kommentar på min fråga till STF under tråden ”Allmänt & Tips/Balsadamm”, om du redan inte har läst den.
                        Jag var till arbetarboden i måndags och köpte en hel kartong, 100 par, så nu ska det väl räcka för lång tid framöver. )

Så fram med vingarna och passa in styrningarna, men här blev det stopp. Dom förborrade hålen var bara 7 mm och styrningen var 8 mm! Det var bara att ta fram en 8 mm borr och borra upp hålen för hand. Så var det bara att fylla hålen och urfasningarna med lim och låta torka innan nästa moment tar vid.
                        Jag limmade båda vinghalvor samtidigt.

Nu ska vingen passas in i antirotationshålen på kroppssidorna. Här har jag förberett kroppen med att skära ut öppningarna för servosladdar, vingsfastsättning och vingstyrningarna.
                        Först nu så skjuter jag in aluminiunröret genom kroppen, och sedan skall vingen i sin tur skall skjutas in i röret.
                        Här blev det stopp igen. Inte f*n passade styrningarna här heller. Det kan tyckas ganska märkligt att Kineserna inte kan förborra så att hålen stämmer med styrningarna, det borde väl inte vara så svårt! Det blev till att ta fram dremeln igen tills dom passade.

Nu gör jag min andra upptäckt på felaktigheter. När jag mäter vingen med min vinkelmätare så är den högra vinghalvan –3/4° i förhållande till den vänstra vinghalvan. Nu kanske det inte har så där jättestor betydelse för min egen del men för en duktig teknikflygare så skulle det nog märkas. Förbannat dåligt!!! Jag ska påpeka det här för GP, och se vad jag får för svar, om jag får något.
                        Nu var det bara att fila ut rätt vinkel på den högra kroppssidan och sedan limma in två nya styrningar på insidan av kroppen. Egentligen ingen katastrof eftersom tapparna sticker in så pass mycket att dom greppar den nya styrningen. Jag limmade också in extra styrningar på den vänstra vinghalvan.

Nu ska, om allt fungerar även dom medföljande vingbultarna passa. Tror ni att dom passade? Rätt gissat! Naturligtvis inte, det blev lite modifiering i hålen även här, men till slut så passade dom. Nu tänker jag faktiskt byta ut nylonskruvarna mot insex-bultar eftersom det blir ganska trångt att skruva fast vingarna med en vanlig skruvmejsel då nylonbultarna har spår för spårskruvmejsel. Lättare ned en insex-nyckel som dessutom är vinklad 90°.

OK, nu är vingarna klara.

Christer. Hade du dålig passform på din GP Wagstaff Extra också?

Tips.
                        På bilderna ser ni den anfallsvinkelmätare som jag använder. Den är hemgjord och jag har haft den väldigt länge och fungerar alldeles utmärkt, och den är dessutom busenkel att göra och kostar i princip ingenting. Jag har gjort den av spillbitar som jag hade i skräplådan. Tror att man kan fabricera den på 10 minuter. Det finns ingen anledning att köpa dyra mätare med ”fina namnet” för 5-600 för den här fungerar precis lika bra och med samma teknik, Newtons lag.
                        Om det är någon som vill se hur den är tillverkad, så låt mej veta,(skicka PM) då kan jag lägga några förklarande bilder, eller e-maila direkt till dej som vill se.

Jag använder också en expander av en gammal minitving när jag limmar invändigt och i trånga utrymmen för att kunna spänna fast den del som ska limmas fast. Tänk bara på att om ni gör på samma sätt som jag att ni inte spänner för hårt, för man får en ohyggligt stor kraft och kan lätt spräcka upp limningar i en kropp.

Fortsättning följer.

Alla bultar & styrningar.

Här ska styrningen sitta.

Styrningen i närbild.

Fram med borr & Dremel.

Dags att limma.

Kroppen färdig för montering av vinge.

In med aluminiumröret.

Färdig och inpassad.

Vinkelmätning av vänstra vinghalvan. 0°.

Vinkelmätning höger vinghalva. -3/4°.

Tillverka nya styrningar.

Förstärk kanten med CA-lim

Styrningen inpassad.

Olja in tappen.

Fixerad & spänd. Tappen måste sitta i under hela härdningen annas glider den ur läge!

Här var det trångt.

Kommer mera i nästa rapport.

Ha dé
                        /Lelle

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Hej Lennart!

Vilket oflyt med Din modell, trist när grejorna inte passar som de ska.
                          Jag plockade ihop min kärra direkt när jag fick hem den för att se hur det skulle bli och alla styrpinnar på ving- och stabbhalvor passade fint.

Det är inte lika komplex montering av vingarna på min kärra, enbart ett stort alurör och en styrpinne där bak på varja vinghalva som trycks in i en mässingsbussning i kroppen. Vinghalvorna säkras med M3-skruv som skruvas genom vingen in i aluröret (längst ut) på varje vinghalva. Återstår att se om allt sitter kvar sedan när man drar på med Saito 300:an.. 8)

Tur att Du är så grym på att bygga, Du löser ju alla ev. problem busenkelt! Härliga byggbilder och värdefulla byggtips!
                          Jag har inte gjort mer med min kärra, har lite hektiskt på jobbet så här i slutet av året. Härligt nog blir det 12 dagar ledigt i jul, då skall det bli bygga av!

Vi hörs!
                          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Hej Lars.
                            Jag ska med spänning vänta på dina bilder från ditt bygge. Vet att det kan vara trist med mycket jobb, men det finns ju en ljusning i det också.
                            Du får ju mera peng till din hobby att sätta sprätt på, eller hur.

Ha dé
                            /Lelle

Kommentar

• mds
                              • sep 2007
                              • 524

Hej lelle vilken vinkel mäter du med den hemgjorda vinkelmätaren.
                              mvh m
                              /Mathias
                              -----------------------------------
                              rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
                              -----------------------------------
                              JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Kommentar

Arbetssätt...