Riktigt fina bilder och lycka till när drakarna till slut ska lämna marken och ta sig upp i luften :thumbup:
S 35 E Draken Förserie av MBS RC Models kommande modell
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Meen Hallå,, Har någon av dessa drakar flygit ännu. Det är ju över en månad sen sista uppdatering. Jag vill gärna se OM dom flyger, och HUR dom flyger..
Jag har köpt en likadan Draken byggsats själv. Planerar för liknande ställ, men det kanske blir för tungt??
Vad blev vikten på era Drakar?
Jag håller på planera och skaffa utrustning samt forska i Draken-individer som min far flugit i mitten på 70-talet, det blir nog någon från F1Nördar är vi allihopa :-)Kommentar
-
Meen Hallå,, Har någon av dessa drakar flygit ännu. Det är ju över en månad sen sista uppdatering. Jag vill gärna se OM dom flyger, och HUR dom flyger..
Jag har köpt en likadan Draken byggsats själv. Planerar för liknande ställ, men det kanske blir för tungt??
Vad blev vikten på era Drakar?
Jag håller på planera och skaffa utrustning samt forska i Draken-individer som min far flugit i mitten på 70-talet, det blir nog någon från F1
Men hallå själv!
Jodå, Min Drake har flugit både en, två och tre gånger.
Bilderna är tagna med en mobilkamera så kvaliteten är inte den bästa.
Det är väldigt viktigt att du får tyngdpunkten på rätt ställe. Har du inte det så blir flygningen väldigt vinglig. Starten på hjul var en härlig upplevelse. Den gick spikrakt, lyfter skalenligt i en svag stigning och sedan var det bara till att börja spaka med lugna rörelser. Det går inte att flyga med tvära manövrer då den tappar farten ganska omgående och då faller den tills farten har byggts upp på nytt.
Som du ser så är stället utfällt och det är det största problemet jag har haft med kärran. Ställen är små och fina men har en stor svaghet. Och det är cylinderhöljets infästning i stället. Det verkar som om de är bara intryckta i fästet utan någon form av fästmassa/annan fastsättning. Och har man otur så lossnar höljet med totalt tryckfall i systemet som följd. Det har hänt tidigare på nosstället, men det fixade jag genom att tvätta rent fästet och droppade dit en droppe LocTite. Nu hade jag oturen att samma sak hände på det ena huvudställets cylinder så ställen förblev utfällda med extra luftmotstånd som följd. Men trots detta så var det inga problem med fartresurserna och flygbarheten. Jag skall ta isär det sista stället och droppa LocTite på det med så är det problemet ur världen.
Nu råkade jag flyga lite väl länge så strömmen tog slut i ackarna med nödlandning som följd. Och har du tittat på hur Magnus på MBS gör sina landningar så vet du hur jag landade utan några större skador. Det blev ett litet hål i ena vingen där en kvist gick rakt igenom.
Som en sammanfattning kan jag säga att kärran är en drömbyggsats i precision, flyger som en dröm och ser rent ut sagt väldigt bra ut i luften.
Totalvikten på min Drake inklusive ackar blev 1483 gram. Och kärran har inga problem med att hantera den vikten.
GöranKommentar
-
Draken har blivit filmad....
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=AX4g7zxPcwk"]YouTube - S35E high res[/ame]
GöranKommentar
-
Tack Tobbe!
Den är verkligen rolig att flyga.
GöranKommentar
-
Jag tackar så välldans mycket!
Det var inte mycket kvar av asfalten när jag satte ned kärran. Ungefär 2/3 av banans längd var förbrukad. Banan är lite mer än 70 meter. Och varför jag inte tog om landningen berodde på att det började bli så pass mörkt att jag inte såg kärran.
Landningshastigheten var i överkant, men det beror också på mörkret. Jag kunde inte bedöma kärrans hastighet.
Den här kvällen som jag flög var det väldigt mulet och klockan var någon gång mellan 20.30 och 21.00. Och kamoflaget gör verkligen nytta....speciellt när man kommer ned i trädnivån.
GöranKommentar

Kommentar