Fint färgschema och snyggt jobb!
Curare 60 från MK ritning
Kollaps
X
-
Nu är premiären avklarad och det var ganska odramatiskt trots en del vind och en nervös pilot. Jag har ingen tidigare erfarenhet av infällbara ställ så jag lät dom vara ute hela tiden så kunde jag koncentrera mig helt på flygningen. När jag skulle landa tänkte jag inte på att fälla ner klaffarna heller men den landade hur bra som helst ändå. Efter första vändan tilltog vinden så det fick bli bara en start men jag ser fram mot nästa tillfälle. Jag ställde in roderutslagen utifrån en nytillverkad ARF Curare manual som finns att ladda ner på nätet. Jag tyckte att roderutslagen verkade ganska små så jag körde med det andra av tre lägen och det kändes ganska lagom att börja med.
Kommentar
-
Grattis! Kul att se att det gick bra.
Hoppas du får många roliga timmar med den?
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Tack tack!
Det blev en vända till idag med landningsställen infällda. Jag misstänker dock att man bör mixa in lite dykroder när ställen är infällda. Det blåste relativt friskt i kväll men det märktes knappt någonting på modellen. Men jag tror att Curare är känd för att vara rätt okänslig för vind. Tyvärr blev farten lite för hög vid landningen vilket ledde till en okontrollerad studs varpå den damp ner lite hårt på nosstället som böjde sig. Det gick dock att demontera och böja tillbaka om än med viss kraft. Det som förvånar är att inte de relativt små skruvarna som håller hela stället lossnade.
Det som saknas nu är en klassisk avstämd pipa som passar en gammal 70-tals OS 60 FSR
/MatsKommentar

Kommentar