De Havilland DH5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bertil.klintbom@telia.com

• nov 2018
    • 23

De Havilland DH5

Bygget på min DH5 i skala 1:3,8 fortskrider lite då och då. Kroppen är träfärdig och även de båda vingarnas mittsektioner. Nästa steg blir att silverlöda samman delarna till övervingens stöttor som skall fästas i kroppen. Jag har också börjat med noskåpan som är 350 mm i diameter. Jag tänker gjuta en kåpa med väv och epoxiresin.
    Modellen är designad för min Laser v200
    Fortsättning följer!
  • Flygsmurfen

• sep 2006
    • 1314

Kul!!! Detta vill vi ser mer av.
    är det egen design eller byggsats?
    Visa gärna detaljbilder. Alltid roligt att se ett fint träbygge.
    Vad blir det för mått i slutändan?

// Mats W
    Flygsmurfen

Kommentar

• nov 2018
      • 23

Hej,
      ja det är min ritning på DH5 i skala 1/5 som är förstorad. Modellen flyger mycket bra och är speciell så jag vill bygga en lite större version. Jag bygger från scratch och köper så lite färdigt som möjligt. Till exempel så skall hjulen med 140 mm i diameter bli hemmabyggda ekerhjul och noskåpan skall tillverkas av glasfiber. Någon sorts dukklädsel blir det men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken sort ännu. Spännvidden bli 2005 mm och modellen är anpassad till min Laser V200. Jag tänker mig att använda en stor snurra och lite lägre varv. Modellens kulör skall vara "early PC 10" med klarlackade undersidor på vingarna. Vingarnas mittsektioner blir fasta på kroppen och ytterpanelerna demonterbara. Riggningen kommer att vara funtionell.

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
        • 1314

Skall bli kul att följa. Jag har designat ett eget biplan i samma storlek men inte gjort själva konstruktionsritningen klar ännu.
        Kräver ju en hel del funderande på hur man skall bygga upp planet invändigt.
        Tänkte använda en 20CC bensinmotor och bygga lätt.
        Vad har du för dim på de långa listerna i kroppen? Balsa eller furu?
        Anfallsvinklar på dessa plan är ju en källa till diskussion:
        Vad kör du för vinklar på vingarna och stabben?

​​​​​​// Mats W
        Flygsmurfen

Kommentar

• nov 2018
          • 23

Listerna på kroppen är lite olika i dimension beroende på placering men de flesta är 4x3 mm furu.
          Stabbens vinkel blir 0 grader, undervingen 0 grader och övervingen +2 grader har jag tänkt mig. Det brukar fungera till provflygningen. Negativ stagger är ovanligt men min modell i skala 1:5 flyger mycket bra.

Kommentar

• nov 2018
            • 23

Jag gillar att bygga en box av lister som kompletteras med subspant som ger kroppsformen. Det blir starkt och lätt och skalariktigt.

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
              • 1314

Tack för info. Jag noterar :-)

// Mats W
              Flygsmurfen

Kommentar

• nov 2018
                • 23

Lite stiltje över påsken men lite har det blivit gjort. Jag har börjat på en plugg som skall bli form
                till den stora noskåpan.
                Jag har också börjat på landningsstället som jag tillverkar av tunnväggiga rostfria rör.
                Det är bra att få lite paus från vingarna men jag skall snart skära ut spryglarna och börja med de fyra panelerna.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Bertil.klintbom@telia.com; 2026-04-11, 08:10.

Kommentar

• obodin
                  • jan 2022
                  • 147

Ser fint ut. Vad är pluggen gjord av?

Kommentar

• nov 2018
                    • 23

Pluggen är gjord av hård styrolit, en gul variant. Nu har jag silverlött ihop delarna till landningsstället som är av tunnväggiga rostfria rör. Hjulaxlarna skall kapas senare och infästningarna i vingen skall vinkeljusteras lite. Hjulaxlarna skall säkras med amortisörer.
                    Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...