Byggdagbok SIG Wonder

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Mer sånt här på svenska Forum! Riktigt kul att läsa och se framstegen.

Men när får vi se dina "vinkelmojänger" till salu i hobbyhandeln? Dom är ju geniala!!!
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• mac77
      • maj 2006
      • 513

Ursprungligen postat av ChristerL
      Men när får vi se dina "vinkelmojänger" till salu i hobbyhandeln? Dom är ju geniala!!!
      Synd att hobbyrummet bara är på 23m2 och vi är 2 som delar på det, annars hade man kanske fått plats med en jättelik plåtsax och kunnat massproducera vinkelmojänger! Får se om dom dyker upp i Sälj-avdelningen här på RCU i framtiden då

DAG7

Det har blivit lite stilltje i bygget, detta pga av inköp av en begagnad Saito FA-100 som jag började pilla på direkt för att kolla skicket på. Bakre lagret var lite rostigt och kändes inte 100% riktigt så det ska jag byta - annars så var det en fin motor....till riktigt bra pris!

Saito FA-100 isärplockad och lagren urtagen

Byggbilder:
      Slipade till den ena vingkanten så den fick samma form som övriga vingen...mycket damm blev det

Dessa verktyg använde jag vid slipning + en brytbladskniv att tälja bort det värsta från början.

Nästa byggdag...fredag eller lördag!

Kommentar

• jensj
        • maj 2006
        • 81

Tips!

Kör med "vortex-wingtips", svågerna har det på sin modell och den ser übercool ut med dessa.
        Hur flygegenskaperna är med de olika alternativen ver jag tyvärr inte.

/J

Kommentar

• mac77
          • maj 2006
          • 513

Ursprungligen postat av jensj
          Tips!

Kör med "vortex-wingtips", svågerna har det på sin modell och den ser übercool ut med dessa.
          Hur flygegenskaperna är med de olika alternativen ver jag tyvärr inte.

/J
          Jag skippade "vortex"-spetsarna, ska köra "russian"-konceptet på alla de "options" som finns. Apropå flygegenskaperna så står det i byggbeskrivningen att typen av vingspetsar inte har någon som helst inverkan på så här små modeller utan det är bara en sak för utseendets skull.

Kommentar

• mac77
            • maj 2006
            • 513

DAG8-9

Regn, regn och åter regn! Jaja, det går ju sitta i hobbyrummet och bygga istället! Hann dock med 2 pass i morse innan regnet tilltog, riktigt härligt. Resten av dagen tillbringades i hobbyrummet...

Bilder:
            Spacklat i bakkant på vingen för bra passform

Vingtipparna tillslipade

Skevroder slipade och provpassade

Nosen tillslipad

Förstärkningen på undersidan ditklistrad

KLÄDSELDAX!

Vingen klar

Skevroderservo monterat

Stabbe och åtkomstlucka...

Inte mycket kvar nu

Fenorna limmas dit med epoxy

Tada! Färdiklädd

Kvar att göra:
            - Måla motorutrymmet och "huven"
            - Fixa dekaler
            - Montera motor och tank
            - Installera resten av elektroniken
            - Provflyga

Kommentar

• colsson
              • maj 2006
              • 1165

Tjuuuusigt!!
              / Christian Olsson

Kommentar

• Robin
                • maj 2006
                • 203

Najs...

Blev så byggsugen av dina bilder så jag håller på å slänger ihop en Cobra nu... :oops:

Kommentar

• mac77
                  • maj 2006
                  • 513

Ursprungligen postat av Robin
                  Najs...

Blev så byggsugen av dina bilder så jag håller på å slänger ihop en Cobra nu... :oops:
                  Kul Robin, släng upp lite bilder du med! :p

Kommentar

• Robin
                    • maj 2006
                    • 203

Det är tänkt att jag ska göra det.. men har bara tagit bilder med min mobilkamera...

Åsså hade jag tänkt att jag skulle komma en bit med byggandet först...

Men lugn bara det kommer bilder..

Lyckades byta till mig en lätt begagnad Cobra som jag måste göra iordning så jag kan flyga den te veckan innan den nya fortsätter att växa fram. 8)

Dock bygger jag min cobra ur lösvirke istället för byggsats... så den blir väl inte riktigt lika fin som den borde.... :oops:

Kommentar

• mac77
                      • maj 2006
                      • 513

Jag använder oxå mobilkameran, köpte en ny för ett par veckor sedan så det är 2Megapixlar och den funkar kanon.

Kul att du bygger från lösvirke, jag har själv aldrig byggt från "scratch" så då kan man ju få lära sig ett och annat

Kommentar

• Eje
                        • maj 2006
                        • 79

Trevlig Byggdagbok , fina bilder och trevlig text .
                        Mvh
                        Eje

Kommentar

• mac77
                          • maj 2006
                          • 513

SLUTFASEN!!!

Nu när semestern är slut så har det bara blivit sporadiskt byggande...

Bilder:
                          "Huven" har fått sitt första lager färg, det ska på två lager till för att det ska se bra ut. Använder mig av enkomponents polyuretanfärg som egentligen är till för båtar.

Färgen är perfekt för ställen där det kan bli bränsle/oljespill!

Höjdroderservot monteras innanför åtkomstluckan på bakkroppen. Byggbeskrivningen visar standardservon så jag kommer använda Hitec HS-422 till höjd och skev, sedan ett HS-322 till gasen.

De delar som målades har nu fått tre lager färg, huven är sedan monterad med epoxy

Min tanke från början var att flygplanet skulle likna en svensk UAV med gråa trekronor-märken mm. Orkade dock inte fixa det så jag satte på medföljande dekaler. Det följde med 4 olika uppsättningar dekaler beroende på vilket "tema" man byggde efter. Jag valde Russian...

Det som återstår nu är främst att montera motorn, väntar dock på att spinnern som är beställd ska dyka upp så att jag får rätt passning, detta påverkar även servoinstallationen då gasservot ska användas för TP-justering. Även en 4oz-tank är beställd, förhoppningsvis blir det premiär till helgen!

Kommentar

• DrHanke
                            • maj 2006
                            • 5249

PDT_Armataz_02_44

Fi RÖD kommer svepande genom luften.... *woooohaaaaaaaaaa*

Använder också brightside färgen, den e ju teflon baserad så motor spantet e alltid skinande rent i mina maskiner! Dessutom e färgen dryg och verkar räcka livet ut.
                            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Snyggt bygge. PDT_Armataz_02_44
                              Visst kan det allt vara bra med lite regn i bland. Då får man en ursäkt att hållas ute i hobbyrummet i stället för att påta i trädgården. Lite roligare när en flygmaskin växer fram än ogräs i rabbterna som måste bort...
                              Keep up the god work.
                              Flyg film så småningom? :partyman:
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              :crazy_pilot:
                              //Tomas//

Kommentar

• mac77
                                • maj 2006
                                • 513

Ursprungligen postat av Ompa
                                Flyg film så småningom? :partyman:
                                Jo, det är meningen - väntar fortfarande på spinnern och tanken som jag beställt, spinnern är avgörande för hur motorn ska monteras sedan ska trottelservot användas för justering av tp - därav uppehållet.

Sen att det regnar så är jag less på det nu, det har regnat i 3 veckor nu!!! Imorgon hoppas jag dock på uppehåll så jag får ut och lufta ett par andra kärror.

Kommentar

Arbetssätt...