Marutaka Corsair F4U-1A
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hej Per.
Men jo, det är nog faktiskt sant att jag bara är nybörjare på det här.
Om, jag skulle göra en så pass stor form igen så skulle jag nog göra lite annorlunda. Du vet att man lär sig av sina egna misstag och ibland även av lyckosamma projekt. Men det var riktigt kul och lärorikt.
Tvekar heller aldrig att ge mej på galna projekt även om det tar en massa tid i anspråk.:stupido2:
Ditt eget projekt ser också riktigt spännande ut./LelleKommentar
-
Svarta lådan.
Glasning.
Jag har nu börjat så smått att för första gången i mitt långa modellflygarliv att ge mej på att glasa min Corsair. Om jag nu inte är så van med det här vad har jag då för möjligheter att få hjälp. Aldeles riktigt, ta en tur till Nyköping och få lite experthjälp av Sweeper. Sagt och gjort.
Här är fena och sidoroder glasade och godkända av Göran. Det var igentligen inte så svårt, utan det var väl bara att våga ge sig på. Fick en hel del goda råd och har precis glasat ett av höjdrodren nu i kväll, så nu får jag vänta tills i morgon med att se det "nya" resultatet.
SVARTA LÅDAN
Det fanns en annan anledning till att jag drog iväg till Nyköping idag och det var att hämta en svart låda. Det står MOKI 150 på den.
Och här är det ljuvliga innehållet, en Moki 150 levererat av Hasse på 3F.
Moki´n sitter monterad på en svart skiva. Den var mycket välpaketerad så det var en fröjd att ta upp den. Väger 4,2 kg, vilket behövs eftersom Corsairen är känd för att vara baktung, men det här undaröjer nog dom hindren.
Provade den i min nygjutna motorkåpa. Ser ganska välfyllt ut, men nu är det gott om space.
Sugen på att starta den? Jag? nej nej. Jodå , jag bara skoja. Kommer säkert att starta den i sömnen flera gånger i natt.
Nu kommer den här tråden att trappa ner lite eftersom det mesta arbetet kommer att bestå av en himla massa sliparbete och det är inte så upphetsande att visa, men det kommer lite bilder då och då.
Ska försöka att få med mej någon till fältet när provstart ska ske så att vi kan presentera lite magiskt ljud på film. Finns säker någon som är sugen!
Det var allt för ett tag./LelleKommentar
-
Det är ju så att man blir sugen på att bygga ett plan med en stjärna i nosen! Det ser verkligen ursnyggt ut!:lollypop:
Jag måste snart se till att åka upp och hälsa på dig för att få en titt på Corsairen!
GöranKommentar
-
Absolut. Du är lika välkommen hos mej som jag är hos dej. :boxing:
Ompa & Thayger; Visst ser det maffigt ut.
SIDO- OCH NEDÅTRIKTNING
En helt annan fråga. Är det någon som vet hur sido- och nedåtrikting bör vara på Corsairen? Det står som väntat inte ett dugg på ritningen och det är inte utritat heller.
Jag vet att det brukar vara 1,5-2° i både sida och nedåt. Någon som tror sig veta det här ?:stupido2:/LelleKommentar
-
Jag har ingen aning om hur motorn skall riktas på Corsairen. Men jag har ett tips. Skicka ett PM på Rc Scalebuilder till Sevarg (Merlyn Graves). Han är van vid att bygga kärror i den större skalan och de flyger bra. Du hittar honom bland annat i Ziroli forumet där han bygger just en Corsair.
Och tack för inbjudan. Jag skall bara få saker och ting att lugna ned sig en aning och sedan dyker jag upp.
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Tack för tipset Göran. :1headbang:Jag har ingen aning om hur motorn skall riktas på Corsairen. Men jag har ett tips. Skicka ett PM på Rc Scalebuilder till Sevarg (Merlyn Graves). Han är van vid att bygga kärror i den större skalan och de flyger bra. Du hittar honom bland annat i Ziroli forumet där han bygger just en Corsair.
Göran
Jag fick svar av honom på direkten. Det var ett trevligt brev jag fick från honom och han berättade också lite om sina Svenska rötter.
Skönt att internet finns så att det går att kommunicera med experter på andra sidan "pölen", fast någon här hemma kanske också hade kunskapen som inte hunnt med att svara.
Han hälsar så gott till dej.Senast redigerad av Lelle; 2009-10-28, 07:18./LelleKommentar
-
Kommentar
-
Det var så lite så Lelle!Tack för tipset Göran. :1headbang:
Jag fick svar av honom på direkten. Det var ett trevligt brev jag fick från honom och han berättade också lite om sina Svenska rötter.
Skönt att internet finns så att det går att kommunicera med experter på andra sidan "pölen", fast någon här hemma kanske också hade kunskapen som inte hunnt med att svara.
Han hälsar så gott till dej.
Merlyn är en vad man skulle kunna kalla för hyvelns....nej vänta....hyvens kille. Men hyvelns passar nog in på honom med för den delen.:sarcastic: Han är en mästerbyggare av rang och väldigt hjälpsam. :thumbup:
GöranKommentar

Kommentar