ESM Spitfire med Enya 155-4C

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Hmm var det den kanske... Sen lika på stället till TigerCat va nostället vart väl också banan
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Ursprungligen postat av drhanke
      Kul att se enya motorn trodde de var ett utdött släkte... Fick du lagom med knuff i den i luften?
      Hej! Jo, Enya är ju tyvärr inte så vanliga nu längre! Effekten räckte gott och väl till. Motorn drog som själva f-n, och modellen lyfte efter ca 3 meter (förvisso motvind, men ändå) och resten av provflygningen gick mestadels under halv gas
      Har inte mätt upp motorn något mer än under inkörningen. Efter ca 10 minuters inkörning i bänk och UTAN nitro så varvade den 9000rpm med 15x10 och efter ca 1,5 timmes körning varvade den märkbart mer, men då hade jag ingen varvräknare till hands. Nu har jag 10% nitro i, och en 16x8 och den varvar på rätt fint :thumbup:
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Ursprungligen postat av Ompa
        Ställen såg riktigt fina ut. Måste vara den nyaste verisionen. Är dom något glapp eller så? Till min P47 (ESM/KMP) var det rena rapplet man fick, men då ingick dom iofs i kittet. Till min FW190 var dom bättre, fast fortfarande lite glapp i uppfällt läge. Därför köpte jag Sierras ställ, luft-luft och ett otroligt precisions jobb.

Och vad är det för P38 du har på gång?:lollypop:
        Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet av infällbara ställ, så jag kan inte svara så bra på din fråga, men De sitter stadigt i min mening. Har sett andra infällbara ställ som varit betydligt vingligare. Spitfire har ju dock rätt korta ställ/ben så man upplever det kanske inte likadant som på en FW190 som ju har längre ben.

P-38an som står på byggbordet är en begagnad maskin som jag köpte av Diesel. Jag har som plan att flyga den också i sommar. Spännvidd 2300mm. Rekommenderad motor ca 60-2takt. Jag har planerat att använda 2st O.S Alpha-110. Har för mig att Palleman som hade en likadan i somras hade 2st 46or i sin. Den står förvisso på byggbordet, men jag har bara rent monteringsarbete att göra då modellen är helt tom sånär som tankarna
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Diesel
          • maj 2007
          • 352

Min vän......... Detta är vad som väntar på dig nästa gång du kommer till oss. [ame="http://www.viddler.com/explore/Diesel/videos/11/"]Viddler.com - ME-109ny - Uploaded by Diesel@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/70d3b121/@@AMEPARAM@@70d3b121/[/ame]
          Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Tjena Packo!
            Snyggt fluget! Vi får försöka få till lite roteflygning framemot våren/sommaren :icon_pidu:
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• LAB
              • dec 2007
              • 634

Ursprungligen postat av Diesel
              Min vän......... Detta är vad som väntar på dig nästa gång du kommer till oss. Viddler.com - ME-109ny - Uploaded by Diesel
              Kanonflygning Packo:thumbup::thumbup: o nästa gång tränar vi rollar:sarcastic:
              Mvh Lasse
              Sur gubbjävel!
              LasseB

Kommentar

• taygher
                • jun 2006
                • 735

Hej Per,

Grattis till en snygg Spitfire, Enyan passar ju helt perfekt innanför motorkåpan. Jag är gärna med på lite WWII-flygning i sommar, vi ses kanske i Tingsryd om förra årets meeting kommer i repris.
                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Diesel
                  • maj 2007
                  • 352

Ursprungligen postat av LAB
                  Kanonflygning Packo:thumbup::thumbup: o nästa gång tränar vi rollar:sarcastic:
                  Mvh Lasse
                  Inga problems med rollar och lopar , det är bara det att jag har inte haft den i luften sedan i höstas, så jag ville känna lite på henne innan jag började leka.
                  Förstår du nu vad jag menar att den landar hur snällt som helst UTAN klaff? Och i sidvind.

Kommentar

• Diesel
                    • maj 2007
                    • 352

Ursprungligen postat av taygher
                    Hej Per,

Grattis till en snygg Spitfire, Enyan passar ju helt perfekt innanför motorkåpan. Jag är gärna med på lite WWII-flygning i sommar, vi ses kanske i Tingsryd om förra årets meeting kommer i repris.
                    Tjena Taygher.

Vi har tänkt att ha en meeting i år igen på vårt fält , och då har vi snackat om att försöka få med så många krigspippisar så möjligt och försöka samordna roteflyg men så många som möjligt.
                    Det hade varit kul, med ca. 8 - 10 st samtidigt. Fyf..n va gott det hade varit. 10 på rad svepa förbi på låg höjd. vadå gåshud......:icon_pidu:

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Bäste Herr Diesel,

Det låter som en riktig höjdare!!
                      Har Ni siktat på något speciellt datum?
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Per P
                        • jun 2007
                        • 1285

Hehe, Jag kommer definitivt dit!! Skulle ju vara jättekul! Fränt vore ju om exempelvis Taygher kommer med sin Spitfire, och om Tomas hinner få färdigt sin stora B-25a också. Tomas har ju också en Spitifre... vilka goa bilder det skulle kunna bli!!
                        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Diesel
                          • maj 2007
                          • 352

Ursprungligen postat av taygher
                          Bäste Herr Diesel,

Det låter som en riktig höjdare!!
                          Har Ni siktat på något speciellt datum?
                          Nej . Inget datum spikat men nån gång i augusti , september .

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

Bara det inte blir första söndagen i augusti, för då har vi vår flygdag här i Mönsterås!
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Hmm, i august september... Då kanske man kan få ledigt hemmifrån om man smeker medhårs. Men passa er för första helgen i augusti, Gränsträffen i Arvika!
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              :crazy_pilot:
                              //Tomas//

Kommentar

• Per P
                                • jun 2007
                                • 1285

Det är ju det lilla problemet med just den helgen, men vår flygdag är inte så stor, mest piloter från närliggande klubbar, och klubben har alltid haft flygdag första söndagen i augusti, så det blir nog lite svårt o ändra på en sån tradition =) Men man vet ju aldrig. Träffen det handlade om i det här fallet var ju den i Sölvesborg, o den blir förhoppningsvis inte då :sarcastic:
                                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

Arbetssätt...