Byggnation Tojeiro 140 från Protech

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristian
    • jun 2006
    • 38

Nu är det dags för motorinstallation. Jag har köpt en puck och nosring från RC Sweden för att få ner vibrationerna. Jag monterade två stycken kolfiber-rör som skall hålla nosringen. Observera att jag gjorde förstärkning i brandväggen där jag fäster rören.

På Tojeiro finns det ingen piptunnel från början. Så det blir till att göra en själv. Jag bränslesäkrade tunneln med LustreKote från Top Flite. Det tål upp till 15% nitro. Jag kommer att ha 20% till min motor. Så jag dränker in det ett antal gånger för att ha lite mer marginal. (Jag får vara lite uppmärksam på det här. Men jag har använt LustreKote tidigare med mycket bra resultat.)

Det syns inte på bild, men kroppen har två stycken förstärkningsspant där piptunneln är. Därför tar jag upp ett par extra hål så jag har möjlighet att göra rent piptunneln efter flygning. Jag har förstärkt runt hålen med plywood. Det som däremot syns bra på bild är allt spill av LustreKote. Nu är det upp till bevis hur mycket nitro det klara när jag tvättar rent den.

Kommentar

• Kristian
      • jun 2006
      • 38

Här är fästena från Hatori som man skruvar fast pipan med. Det är ett rör av sillikon som utgör dämpningen. Jag monterade ytterligare en slang som stopp, så att metallbitarna aldrig kan komma i kontakt med varandra.

Pipan är Hatoris mini pipa fÖr 4-taktare.

Jag bytte originaltanken mot en Kavan tank. Original tanken såg OK ut men YS 140L pumpar upp truck i tanken. Bara för att vara på den säkra sidan så bytte jag den. Klunken är en YS klunk som är som en svamp. Den filtrerar bränslet och suger upp varje droppe i tanken utan att ge störningar utav leveransen utav bränsle. (Samma teknik som man har på motorsågar).

Luftning och påfyllning av bränsle. Har ett Dubro finalfilter på tankningsslangen. Så jag har två filter i modellen innan den når förgasaren. I min bränsledunk har jag dessutom en klunk från en motorsåg som också är ett mycket fint filter. YS motorerna är känsliga så det gäller att ha rent bränsle om man inte gillar att meka.

Blev tvungen att flytta gas servot till vänstersida. Både OS och YS har förgasararmen så att servot hamnar på vänster sida av modellen. Jag blir mer och mer konfunderad över vilken motor Protech har byggt Tojeiro för.

Två stycken mottagarbatterier på 4,8 V är inbäddade i skumgummit. Lösningen är lite temporär eftersom jag kommare att använda batterierna för att ballansera TP. Det är Sanyo 1400 mAh NiCA. Inte de lättaste men jag tog vad jag hade hemma. Till början utav nästa säsong så skall de bytas ut mot GP 1300 NiMh som tål över 20 A och väger 23 g/cell. Då sparar jag ca 100 g. Batterierna kommer att cyklass ett antal gånger innan premiärturen. Detta för att säkerställa att de fungerar.

Tanken är monterad uppe på en skumgummi bit och är relativt löst fastspänd.

Kommentar

Arbetssätt...