Nytt "Pinna"-bygge - DART KITTEN
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hej Jerry
Snygga färger, du gör ett fint jobb..:thumbup:Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Tackar, tackar!
Ja, jag tyckar att jag hade tur med att just de färger som fanns tillgängliga i Oratex utbud passade så bra. Enligt tillgängliga färgbilder på nätet på kärran, så ser det ut att vara mer eller mindre perfekt.
Har måst pausa lite i bygget av Kitten. Det var egentligen tänkt att vara ett vinterprojekt, och skulle därmed vara igång hela långa tråkiga vintern ut. Börjar så smått se "ljuset i tunneln" på bygget, men ute blir det bara mörkare och mörkare.
Vintern har inte ens börjat. Åtminstone inte här i Skåne.
Nu är det dock inte bara det, utan jag tycker mig också har blivit drabbat av nåt som kan kallas CA-snuva. Har ju limmat det mesta med CA-lim, som sagt, och jag märker att dessa ångor blir rätt påfrestande i en liten friggebod.
Har någon av er kännt nåt liknande?
Jag blir alltså rejält snorig, som en kanonförkylning! Svininfluensan är det inte, för den är jag vaccinerad mot. :nurse:
Nåväl, detta är hittills färdigställt:
Har börjat klä kroppen med 0.4 plywood, som synes.
Fenan monterad och kroppen färdigklädd.
Innan vingmittdelen kan kläs, måste låsningen av vingarna lösas. Vinghalvorna sitter ju bara påträdda på respektive vingstål.
Hade lite huvudbry med detta, men valde till slut följande lösning:
En U-bockad 2 mm pianotråd lagras i lämpligt mässingsrör i två små furuklossar. En i vingmitten och den andra i vingen. På det långa "benet" löddes en liten bricka som stopp till fjädern, som är från en kulspetspenna.
Här är låset på plats. Vingmittdelen till höger. Bara att lyfta låsbygeln på plats vid behov. Låset blir sedan dolt av det plåtsvep som skall sitt över vingskarven, och kommer alltså inte att synas.
:rip: Rest in pieces!:crazy_pilot:Kommentar
-
Hej Jerry
Försöker undvika CA-lim, mår pyton när man har limmat ett tag. Jag använder CA-lim till att fästa vissa delar. Jag använder mest Great Planes Gula lim, då slipper man lim-förkylning..:secruity:Live to fly, fly to live!
Janne
-
Jerry
Glömde ditt fina bygge, du får väl bygga en till när mörkret faller...:icon_pidu:Live to fly, fly to live!
Janne
-
Hur har det gått med Dart Kitten, ser ingen uppdatering sedan 2009-12-02
En mycket intressant modell./Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
Kommentar