Setup och Plan till 3D?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Snodde ihop en Mustang Sally från Östling - http://web.telia.com/~u22511224/index.htm - denna vecka och provflög inomhus i e m. Detta är nog den bästa "Shockyn" jag flugit - kan absolut rekommendera den ! Mycket lättflugen, inga hyss, snörräta rollar, kniveggslooping (ja, halv i vart fall), hovrar mycket stadigt.... Min väger flygklar 165 g inkl 2S460 men den vikten går nog att pruta 15-20 g genom att välja andra komponenter. Nu väntar jag bara på nästa inomhusflygning.
    Och det blir bombis en till - med lättare komponenter ..
    Kan inte annat än rekommendera denna ! Mycket lättbyggd - inga konstigheter ! Tror att ett lättbygge med en Axi 2203/46, 5 g servon, liten MZK Penta mottagare och t ex Jeti Advance 4 skulle kunna bli helt super !
    Och ni kan skippa landstället...det blir bara en aning hårdare landningar.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Casimir_rc
      • maj 2006
      • 371

Igår beställde jag en shockflyer från Ikarus.
      Kommer säkert år 2007

Sundqvist Johan har du fått din Turmoil redan? Provflugit?

Kommentar

• sundqvistjohan
        • jul 2006
        • 1289

Provflög modellen i dag faktiskt. Och du hade så rätt angående vikten. Körde med den medföljande borstade originalmotorn och 3-cells 840 mAh LiPo. Lättare setup kan man ju ha för inomhusflygning :-) (Har tyvärr ingen bra hushållsvåg så jag vet inte vad åbäket väger). Gymnastiksalen i skolan där jag jobbar är en helt vanlig gymnastiksal.

Körde först omkring på golvet, modellen svänger brant och bra tack vare sporrhjulet. Roderutslagen är enorma – enorma roderytor med 65 graders utslag på high rate. Ökade farten varje varv och gav litet höjdroder utan att modellen lättade. Fick gasa på ordentligt innan jag fick upp den i luften, och då var farten tyvärr mycket hög. Bara att dra höjd och sätta den i harriervinkel genast och svänga sig runt med sidrodret i harrierflygning. Fick ta ner den efter varje sväng för att pusta ut. Med den tunga setupen fjädrar kolfiberstängerna i landningsstället ganska mycket, och då frigången är ganska liten slog propellern i golvet vid alla sättningar som inte var perfekta mjuklandningar. Efter ett tag då jag börjat känna mig varm i kläderna landade jag i harriervinkel med för litet motorpådrag på slutet. Landningsstället fjädrade förstås så jag slog av en bit av ena propellerbladet och så lossnade limningen i ena höjdroderhalvan.

Hödrodret ska jag fixa i kväll och så ska modellen få sin utomhuspremiär i morgon. Kommer knappast att flyga den inomhus mera (för tung), får köpa en Ikarus om jag ska börja med det. Men i morgon ska jag ta och pröva modellens specialitet när jag har obegränsat utrymme – Turmoilen lär klara snäva knife edge loopar tack vare dom extra grejorna på vingen.

Här en bild när jag kom hem från inomhuspremiären (med halva höjdrodret borta)

[/img]
        Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
        Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Elmacko
          • dec 2006
          • 10

Ska bli kul att läsa vad du tyckte!

Skriv en rad om hur planet var, gärna efter första kraschen med.

Har aldrig provat denna kärra utan är helt såld på Blade, trots utseendet, men är intresserad av hur dessa plan är!

MVH EL-Macko

Kommentar

• Elmacko
            • dec 2006
            • 10

Ska bli kul att läsa vad du tyckte!

Skriv en rad om hur planet var, gärna efter första kraschen med.

Har aldrig provat denna kärra utan är helt såld på Blade, trots utseendet, men är intresserad av hur dessa plan är!

MVH EL-Macko

Kommentar

Arbetssätt...