Avstånds bedömning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • immo
    • sep 2011
    • 77

Avstånds bedömning

Har kommit fram till att det är jäkla svårt att bedöma avstånd och höjd när man kör plan.
    Vet ju inte om man kör upp å ner eller vad som händer där uppe

Tex idag, jag kör runt å ska gira tillbaka mot mig,och som jag trodde var jag en bra bit ifrån ett ensamt träd, men pang å tjoff! In i trädet flög jag, 8meter upp hamnade jag, fick ta en 6meters stege + tejpade ihop en kratta med en kvast, å med det hempulet tejpade jag fast min unika konstruktion på stegen, tillslut lyckades jag få ner härket. Hade jäkla tur att inget gick sönder, ja förutom att propellern saknas, men hade fler på lager så det var ju lugnt

Var nog väldigt bra att jag inte köpte nått dyrt så som jag kör ...

//Magnus
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hej,
    Ja - det är nog detta med att skynda långsamt och inte ta onödiga risker. Och inte flyga i närheten av träd när man är ovan pilot. Stora, öppna ytor nämnde jag nog tidigare och det är nog grejen för att slippa trädklättring..
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

Man ska inte flyga i närheten av träd när man är van pilot heller... :sarcastic:

Kommentar

• immo
        • sep 2011
        • 77

Jag trodde att jag var en bra bit ifrån trädet ju
        Nu gick det ju bra, fast i fortsättningen så ska jag köra åt andra hållet istället =)

förresten en sån här pryl http://shop.textalk.se/se/article.ph...30&art=4545488 verkar väl vettigare än en fast tejpad htc legend under planet? Eller finns det andra vettiga små kameror?

Förbannade träd !

Kommentar

• Kennerdahl
          • dec 2010
          • 468

Ursprungligen postat av immo
          Jag trodde att jag var en bra bit ifrån trädet ju
          Nu gick det ju bra, fast i fortsättningen så ska jag köra åt andra hållet istället =)

förresten en sån här pryl http://shop.textalk.se/se/article.ph...30&art=4545488 verkar väl vettigare än en fast tejpad htc legend under planet? Eller finns det andra vettiga små kameror?

Förbannade träd !
          Jag har filmat en del med sånna kameror, det finns en variant som filmar HD nu så det blir lite bättre film.
          Kika på de ombordklipp jag har på min youtube får du se hur det blir med min keycam.
          Hur går det med flygsimulatorn?

Kommentar

• immo
            • sep 2011
            • 77

Alright där ser man, kollade på lite film på din youtube sida, såg bra ut.
            Har inte hittat så många kameror, typ bara den jag länkade lite längre ner här.

Har inte kört så mycket mer i simulatorn faktiskt, FSM är inte så upphetsande faktiskt
            Försöker köra irl så mycket jag kan bara så man får in känslan, köra ifrån olika håll och emot mig har jag inga problem med, det funkar bra, tränar landningar ifrån olika vinklar osv.

Sen har jag haft lite otur med en granhäck (för tung last) och nu senast idag , då ett stort träd va mitt i vägen där jag skulle åka, ska ut med motorsågen strax å röjja undan mitt hinder, hoppas inte grannen vaknar bara :P

Ursprungligen postat av Kennerdahl
            Jag har filmat en del med sånna kameror, det finns en variant som filmar HD nu så det blir lite bättre film.
            Kika på de ombordklipp jag har på min youtube får du se hur det blir med min keycam.
            Hur går det med flygsimulatorn?

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
              • 2015

Häckar buskar och träd tillhör de arterna som gärna attackerar modellflygplan så det är bara att vara beredd på att klättra eller riva sönder sig i piggebuskar. Det är inte bara modellflygare som har denna erfarenheten. Är det inte i serien snobben (peanuts) som vi har en drakflygare som alltid hamnar i träden.
              Klicka på bilden för större version

Namn: kiteeatingtrea.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,5 KB
ID: 483199

och sen är det dags att klättra på grenar dubbelt så högt.
              Senast redigerad av pgrts; 2011-10-15, 08:24.

Kommentar

• immo
                • sep 2011
                • 77

Skönt att man inte är ensam iaf, så behöver man inte känna sig unik på den fronten åtminstone :P

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                  • 609

Itsajten har HD kameran.
                  http://www.itsajten.com/sv/artiklar/foto-video/spionkameror/spionkamera-i-nyckelring.html

K
                  om ihåg minneskort..
                  || MultiWii Airplane Setup ||
                  || RTH Med MWii Ariplane ||
                  || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Det som jag föröker gör för att undvika trädsmällar är att alltid ha himmelen bakom flygplanet.
                    Låter lite konstigt kanske och är det trångt så blir det svårt..Men då flyger jag helst inte.
                    Djupseendet är obefintligt hos mig och varierar med ljuset,vissa väderlekar så är det hopplöst..
                    Men är jag inte bombsäker på att det är fritt så flyger jag med det blåa eller moln som bakgrund,träden brukar inte hoppa upp dit.
                    Och är det trångt där man ska landa så står jag gärna när tröskeln till fältet och flyger förbi mig på nån meters höjd,ger mig också en viss trygghet men det finns nog många "lösningar" på detta,det här är nåt som passar mig!
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• immo
                      • sep 2011
                      • 77

Hej!

Ja jag såg den där kameran på en annan sida också, fast den hade dom tagit bort ur sortimentet pga att dom hade problem med kvaliten just på den kameran.

Finns också såg jag, endast 15gram

Ursprungligen postat av PatrikE

Kommentar

• immo
                        • sep 2011
                        • 77

Ja det är hopplöst att veta avståndet ibland, t om, hur planet ligger i luften, vet knappt ut eller in, stallar jag planet, är jag upp å ner, va händer där uppe ... det tycker jag är mest skrämmande med flygningen faktiskt, just att man inte vet. vill ju inte smälla i backen å köpa ännu fler delar

Ursprungligen postat av bokis
                        Det som jag föröker gör för att undvika trädsmällar är att alltid ha himmelen bakom flygplanet.
                        Låter lite konstigt kanske och är det trångt så blir det svårt..Men då flyger jag helst inte.
                        Djupseendet är obefintligt hos mig och varierar med ljuset,vissa väderlekar så är det hopplöst..
                        Men är jag inte bombsäker på att det är fritt så flyger jag med det blåa eller moln som bakgrund,träden brukar inte hoppa upp dit.
                        Och är det trångt där man ska landa så står jag gärna när tröskeln till fältet och flyger förbi mig på nån meters höjd,ger mig också en viss trygghet men det finns nog många "lösningar" på detta,det här är nåt som passar mig!

Kommentar

• radioactive
                          • aug 2011
                          • 473

Den kameran har MPeg4-avi-format och det är INTE den riktiga HD-kameran. Den har en fuskvariant, dvs lägre upplösning som är digitalt uppförstorad. Den riktiga HD-kameran har MOV264-format.

Jag köpte min från en av de få som säljer den riktiga kameran på Ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Ture-HD-Mi...item23127b6fd7

Tråd på RCGroups.com som handlar om denna kameran:

Det är lätta bli lurad med alla dessa keychainkameror som finns på marknaden. Så tänk på MOV264-format, 720p.

Lasse
                          Senast redigerad av radioactive; 2011-10-15, 13:24.

Kommentar

• Kennerdahl
                            • dec 2010
                            • 468

Ursprungligen postat av immo
                            Alright där ser man, kollade på lite film på din youtube sida, såg bra ut.
                            Har inte hittat så många kameror, typ bara den jag länkade lite längre ner här.

Har inte kört så mycket mer i simulatorn faktiskt, FSM är inte så upphetsande faktiskt
                            Försöker köra irl så mycket jag kan bara så man får in känslan, köra ifrån olika håll och emot mig har jag inga problem med, det funkar bra, tränar landningar ifrån olika vinklar osv.

Sen har jag haft lite otur med en granhäck (för tung last) och nu senast idag , då ett stort träd va mitt i vägen där jag skulle åka, ska ut med motorsågen strax å röjja undan mitt hinder, hoppas inte grannen vaknar bara :P
                            Jag drar då slutsatsen att du inte skulle ta skada av att köpa Realflight eller Phenix då´rå.. :lollypop:

Kommentar

• Kennerdahl
                              • dec 2010
                              • 468

Min kamera filmar i 720x640 men trro jag betala 265kr ink 2Gb microminne.
                              Kan dessvärre inte länka då jag fick köpebeskrivningen i ett mail för länge sen.
                              Vet att de finns sjukt billigt i USA, det va där privatpersonen hade köpt dom han sålde.

Kommentar

Arbetssätt...