Nybörjare med BETA 1400

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kronblom
    • maj 2012
    • 319

Nybörjare med BETA 1400

Hej, som rubriken nämner är jag en nybörjare inom RC hobbyn och jag har införskaffat mig en BETA 1400. Allt finns med utom sändare, mottagare och batteri. Detta är inget problem då jag redan har en dx5e och AR600 mottagare. Batteri med laddare är på ingång. Sändaren är från Phoenix sim som jag kört ett tag.

Vad jag har förstått är Betan i princip samma plan som Bixler och Sky Surfer, (Easy Star kopior), vilket har gjort att jag läst en hel del om dessa på nätet. (Infot om Beta 1400 är lite knapphändig på engelska. Manualen och majoriteten av siterna jag hittat är på tjeckiska. Google translate kan bara ta mig så långt.)

Hursomhelst har all denna information som väntat väckt en hel del frågor, jag tänkte börja med några korta för att komma igång. Jag litar på att er expertis kan ge mig en bra start inom hobbyflyget.

1. Efter att ha läst väldigt mycket material om denna typ av plan, verkar det som att det snarare är regel än undantag att det görs åtgärder innan planet ens är i luften.
    - Byta ut roderhorn.
    - Sätter in gångjärn på roder. (EPP verkar inte vara elastiskt nog eller?)
    - Förstärker med kolfiberstavar på diverse olika ställen.
    - Tejpar och limmar extra etc.

Jag kan förstå det mesta av "tipsen" men är allt detta nödvändigt för att komma upp i luften första gången med ett plan som kommer med allt mer eller mindre installerat?

2. Hur nervös skall jag vara kring risken att man "bränner" motor eller ESC för ett plan med standarddelarna? Jag antar att dessa skall hålla, men allt för mycket läsning om ampere, volt och watt har fått mig att bli lite nervös. Planet kommer med en 20A ESC men hur jag än har letat har jag inte kunnat hitta specifikationerna för motorn en CD2622 - 1900kv. Ingen info om max A eller V. Jag hoppas kunna köra med ett 3S 2200mAh 30C batteri.

Jag börjar med dessa frågor så får jag återkomma allteftersom.

/ZV
  • peter_e
    • apr 2012
    • 20

Tycker att du ska börja med att flyga det. Och laga/uppdatera allt eftersom det går sönder. Med tanke på esc etc så funkar det bra med batterierna du föreslår. Även sändaren bör fungera bra.

Kommentar

• theailer
      • okt 2010
      • 291

Hej.
      Jag började oxo min karriär med ett beta 1400. Väldigt trevligt plan iom att skevroder finns redan från start. Jag flög mitt med allt standard och började inte tejpa, limma å sätta kolfiberstav förrän jag hade kraschat ett par gånger
      Den flyger fint utan moddarna. Däremot så är det bra att sätta en liten limblob på själva skruven som kniper åt stötstängerna till rodren, det brukar inte räcka med @at bara spänna dom hårt. Lycka till!

Kommentar

• kronblom
        • maj 2012
        • 319

Ursprungligen postat av theailer
        Hej.
        ...Den flyger fint utan moddarna. Däremot så är det bra att sätta en liten limblob på själva skruven som kniper åt stötstängerna till rodren, det brukar inte räcka med @at bara spänna dom hårt. Lycka till!
        Menar du skruven som jag sätter fast i roderhornen? Många rekommenderar att man använder något slags låsmedel, typ "Loctite skruvlåsning"? Tänker jag rätt?

/ZV

Kommentar

• peter_e
          • apr 2012
          • 20

Är låsskruven av plast eller nylon går det ej att använda loctite. Annars funkar nog uhu-por eller liknande bra också.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Se till att roderhornen sitter fast riktigt i rodren - på vår skolkärra så gjorde dom inte det vid leveransen.
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• kronblom
              • maj 2012
              • 319

Roderhornen kom lösa, (är av plast), jag antar att jag får limma de på plats. Har skaffat UHU-por och tänkte testa med det. Har kollat runt lite om servon och börjat fundera på om servokablarna från skevrodren kommer att nå ända fram till mottagaren. Har ännu inte börjat montera ihop planet. Den intetsägande manualen får mig att skynda långsamt.

Kan jag röra servoarmen manuellt på en servo för att få ett korrekt utgångsläge? (Lika mycket utrymme åt båda håll.) Eller finns risken att något i den går sönder?

Kommentar

• peter_e
                • apr 2012
                • 20

Ursprungligen postat av kronblom
                Roderhornen kom lösa, (är av plast), jag antar att jag får limma de på plats. Har skaffat UHU-por och tänkte testa med det. Har kollat runt lite om servon och börjat fundera på om servokablarna från skevrodren kommer att nå ända fram till mottagaren. Har ännu inte börjat montera ihop planet. Den intetsägande manualen får mig att skynda långsamt.

Kan jag röra servoarmen manuellt på en servo för att få ett korrekt utgångsläge? (Lika mycket utrymme åt båda håll.) Eller finns risken att något i den går sönder?
                Kan behövas förlängningskablar till servona om dom sitter i vingen som på easystar. Men dom kostar inte många kronor. Och man bör undvika att dra runt servot för hand. Dock centrerar du servot när allt är ihopkopplat genom att slå på strömmen och se till att du inte rört trimningen på radion. Då ställer dom sig i mittläget när du slår på strömmen.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Som alltid - kolla TP - hellre lite framtung än baktung.
                  Jag har sett en del stora brickor, muttrar mm i nosen på dylika kärror beroende på hur stort batteri man trycker in.

Kolla med ögonen om något verkar skevt - vilket inte är ovanligt. Men det går att kompensera med skevtrimmen.

Som andra tidigare sagt - laga ingen förr än det går sönder - kärran är tänkt att fungera när den kommer.
                  Vissa saker är förvisso klena men helt OK om man inte är ovarsam när man monterar.
                  Som alla modeller av den typen ska man "motionera" alla roder innan man kopplar stötstängerna.

Provkasta rakt mot vinden utan att använda motor ett par gånger så att du ser att planet glider rakt och fint innan du startar med motor.

Har du köpt i svensk butik typ HAB så är det bara att ringa om något servo eller liknande ger upp de första flygningarna - såvida du inte landar brutalt eller bräcker itu grejorna - fördelen med att handla lokalt ;-).

Kommentar

• kronblom
                    • maj 2012
                    • 319

Planet kommer faktiskt från HAB, tack för tipset. Bra att veta. Kollade efter metallbrickorna i nosen som många liknande modeller har men det verkar som om dessa saknas.

När jag kollar på förlängningssladdar till servon verkar det finnas med lite olika kontakter. Ex. Futaba eller JR. Funkar vilken som?

Ursäkta min terminologi. Bakre "vingen?!", som sätts på i två delar, med höjd- och sidroder. Brukar man limma på dessa, eller försöker man göra liknande lösningar med t ex magneter, kardborrar etc som i vingarna? Som det är nu pressar man ihop dessa i ett utmejslat spår på flygplanskroppen bak.

/ZV

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Den vågräta "bakre vingen" - stabilisator bör limmas, annars kan den komma snett.
                      Den lodräta "bakre vingen" heter fenan, och bör också limmas. Tappar du någon av dessa under flygning så krashar du.

Förlängingskabel: Futaba har en liten tunga som gör att man inte kan vända dem fel, men den stör eftersom du inte har uttag för den tungan på din mottagare, så jr passar bättre. Köper du futabakabel måste du skära av tungan för att kabeln ska gå in i mottagaren.

Tygd fram: man brukar säga att tyngdpunkt ska ligga på 25-28% av vingens "bredd" eller korda räknat framifrån. Men det står säkert i manualen "CoG" eller Center of Gravity. Ju mer framtungt desto stabilare flykt.
                      fredrik

Kommentar

• jocke1963
                        • dec 2007
                        • 2709

Kollade efter metallbrickorna i nosen som många liknande modeller har men det verkar som om dessa saknas.
                        Ursprungligen postat av pgrts
                        Jag har sett en del stora brickor, muttrar mm i nosen på dylika kärror beroende på hur stort batteri man trycker in.
                        Jag tror pgrts menade "SATT", dvs att han har satt dit brickor och muttrar på liknande modeller...

Kan jag röra servoarmen manuellt på en servo för att få ett korrekt utgångsläge?
                        Köp gärna en enkel servotestare, med den kan du kolla att servot funkar som det ska och det sätter dessutom servot i neutralläge.

http://www.ebay.co.uk/itm/3-CH-4-8-6...item3365a91143
                        ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• kronblom
                          • maj 2012
                          • 319

Ursprungligen postat av jocke1963
                          Jag tror pgrts menade "SATT", dvs att han har satt dit brickor och muttrar på liknande modeller...

Köp gärna en enkel servotestare, med den kan du kolla att servot funkar som det ska och det sätter dessutom servot i neutralläge.

http://www.ebay.co.uk/itm/3-CH-4-8-6...item3365a91143
                          Ok då hänger jag med. Jag får kolla hur TP är med batteriet insatt och utgå därifrån. Förresten vilka delar brukar ni fästa med t ex kardborre? Tänkte kanske batteriet för att undvika rörelse i luften. Mottagaren på sidan. Som det ser ut nu kan jag skjuta in ESC en bit bak i planet, då hamnar den mellan servona. Vilka delar är det nu som man bör ha avstånd emellan?

/ZV

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                            • 2015

Batteriet ska du förstås fästa så att det inte glider runt.
                            Fartreglaget brukar jag fästa så att det får kylning - helst en bit från annan elektronik.
                            Ska du vara noga så ska du förstås fästa allting snyggt och prydligt men mottagare kan vara bra att ha lite lätt tillgänglig om man inte har en dyr kärra med kontakter till vingservon. Har du kylfläns på reglaget så kan det vara snyggt att skära ett hål i kroppen så att kylflänsen sitter mot fartvinden.

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Vilka delar är det nu som man bör ha avstånd emellan?
                              Strålning står för mindre del av de störningar vi får. Det är elektriskt rippel som står för det mesta störningen. Avstånden är helt okristiska in nästan samtliga fall. Undantaget är tändsystem från bensindrivet.
                              Det som kan ge störning in i mottagaren, speciellt 35MHz mottagare är ESC eller trasigt servo. Minst 1 dm mellan, men 1 dm räcker. Batteriet är tungt. Tänk krock med marken från hög hastighet. Vad som kan krossas framför batteriet kommer att krossas. Jag brukar fästa allt, fast bara esc, logger, batteri och fartreglage med kardborre.
                              mvh., //Fredrik
                              fredrik

Kommentar

Arbetssätt...