Nybörjare med BETA 1400

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kronblom
    • maj 2012
    • 319

Det sitter en kylfläns på ESC'n, men med tanke på buklandingarna får jag hitta ett alternativ till att ha ett möjligt hål nedåt. Jag har sett moddar där man kan ha lufthål i sidan som drar in fartvinden i flygplanskroppen.

Ikväll satte jag ihop delarna utan att koppla servon eller limma, mest för att få en bild av hur den kommer att se ut. Ni kan inte ana vilket fånigt leende jag fick på läpparna. Som barn på julafton. Härlig känsla att hålla i första kärran.

Hursomhelst gick jag igenom de medföljande små delarna och fick några frågetecken.

Klicka på bilden för större version

Namn: Roderhorn.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,7 KB
ID: 487377 Bilden kanske är för liten, men det som syns är ett roderhorn och till vänster har jag satt en medföljande platta som jag har ställt på högkant. Detta för att visa de små "fötterna" som finns på undersidan. Foten på roderhornen passar in i denna platta och det kom med fyra st.

Följande två bilder visar ovansidan och undersidan av en vinge. Här kan vi se var roderhornet placeras. På ovansidan finns motsvarande markering. Kan det vara här den extra plattan placeras? För att sedan dra skruvar igenom? Jag fick med 8 st skruvar som jag inte kan komma på vad de skall vara till. (Sista bilden).

Namn: Wing_Top.jpg
Storlek: 32,6 KB
ID: 487378 Klicka på bilden för större version

Namn: Wing_bottom.jpg
Storlek: 43,4 KB
ID: 487379

Namn: Skruvar.jpg
Storlek: 22,2 KB
ID: 487380

Är det någon som har någon idé?

Slutligen har jag en fråga om propellern. Hur är tanken att man skall fästa den? Jag kan trycka dit den, men vad gör jag sen? Jag kan dra åt "konen" men bara till en viss gräns. Skall jag hålla emot med något i "muttern" innanför propellern?

Namn: Propeller.jpg
Storlek: 31,5 KB
ID: 487381

/ZV

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Ursprungligen postat av kronblom
      Ni kan inte ana vilket fånigt leende jag fick på läpparna. Som barn på julafton. Härlig känsla att hålla i första kärran.
      Så är det nästan för varje ny kärra man köper..
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• jocke1963
        • dec 2007
        • 2709

Ursprungligen postat av kronblom
        Följande två bilder visar ovansidan och undersidan av en vinge. Här kan vi se var roderhornet placeras. På ovansidan finns motsvarande markering. Kan det vara här den extra plattan placeras? För att sedan dra skruvar igenom? Jag fick med 8 st skruvar som jag inte kan komma på vad de skall vara till. (Sista bilden).

Slutligen har jag en fråga om propellern. Hur är tanken att man skall fästa den? Jag kan trycka dit den, men vad gör jag sen? Jag kan dra åt "konen" men bara till en viss gräns. Skall jag hålla emot med något i "muttern" innanför propellern?

/ZV

Hur du placerar hornen beror ju rätt mycket på var stötstången hamnar..?
        Men jo, principen är rätt, hornet på ena sidan, plattan på den andra sidan av roderytan.
        Skulle dock kunna tänka mig att det räcker med 2 skruvar, en i varje hörn, samt lite lim på båda.

Ang propeller/propadapter, tryck på den på motoraxeln, skruva åt konan med fingrarna, sen stoppar du en smal mejsel el likn i hålet du förhoppningsvis har i hålet i konan, håll emot med handkraft, dra åt.

Och glöm inte sätta proppen åt rätt håll! Texten på proppen ska sitta framåt, i flygriktningen, annars får du knappt någon dragkraft.

Kommentar

• theailer
          • okt 2010
          • 291

Jag köpte oxo min från hab och där var ett par tunga metallbrickor fastlimmade i nosen. Fick skära av nosen för att få av dom =) Det balanserade lite dåligt med mitt 2200mAh lipo annars.

Kommentar

• kronblom
            • maj 2012
            • 319

Hmm. Jag har försökt att titta, men jag ser inga brickor. Det ser ut som nosen är extra fylld av epp. Utrymmet går inte hela vägen fram. Kunde du se brickorna innan du skar upp nosen?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Kommentar

• theailer
              • okt 2010
              • 291

Ja, där fanns massa smältlim och brickor. Dom kanske har tagit bort det i nyare versioner. Köpte min för cirka ett år sedan.

Kommentar

• kronblom
                • maj 2012
                • 319

Funderar på lösningar för vingarna. Vet att en del kör med gummibandslösningen. Vet någon var jag skulle kunna få tag på "3M mini hooks Command", eller något liknande?

Kommentar

• simply
                  • apr 2011
                  • 56

På Claes Ohlson har jag set såna, badrumsavdelningen...

//

Tapatalk'd

Kommentar

• kronblom
                    • maj 2012
                    • 319

Tackar.

Ingen som råkar veta var man kan få tag på ett lipobatteri på en söndag i göteborgsområdet? Min batterileverans är sen och morgondagen ser ut att bli bra.

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

Hade du bott i Sthlm hade du såklart fått låna ett av mig.
                      Nog måste det väl finnas nån i Gbgs-området som kan göra detsamma?

Kolla upp/ring nån av klubbarna i närheten, vetja!
                      En sånhär fin dag lär det nog vara folk ute på klubbfälten som kan hjälpa dig,
                      både med att låna ett lipo men även att kanske provflyga och trimma in kärran åt dig..?

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Hobbex nordstan?

Men det är nog begränsat utbud
                        Utvalt sortiment med prisvärda produkter inom radiostyrt och drönare, alltid garanterat snabb leverans!
                        fredrik

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ursprungligen postat av freddan_6
                          Fanns ju fler sidor, fredrik..
                          Utvalt sortiment med prisvärda produkter inom radiostyrt och drönare, alltid garanterat snabb leverans!

Men generellt dyra ackar, 659:- för en e-sky 3S 2100mah-ack !!

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Ursprungligen postat av jocke1963
                            Fanns ju fler sidor, fredrik..

Men generellt dyra ackar, 659:- för en e-sky 3S 2100mah-ack !!
                            De kanske är gjorda av dyrt material? Eller överpris kanske. 3GGR priset av ackar på www.skånehobby.se, fast skånehobby är långt från Göteborg och söndagstängt.
                            fredrik

Kommentar

• kronblom
                              • maj 2012
                              • 319

Nöden har ingen lag. *host* Det är allt jag säger om det.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Fast E-Sky-ackar skulle jag nog undvika - har inget större förtroende för det märket... Och till det priset....
                                //Roger

Kommentar

Arbetssätt...