Kört en LiPo cell till 2.95 - osäkert att använda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AmRi
    • jan 2009
    • 223

Ursprungligen postat av henke2

Ursprungligen postat av AmRi
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nämnde själv.""

Fel som någon annan också konstaterade. 3volt under last brukar man säga, om inte annat betydligt närmare sanningen än 3.7volt som snarare är halvfull acke.

Bästa sättet tycker jag är att gå på timmern man har i sändaren. Om man vet att en viss modell går att flyga med ex.vis 10min så ställ timmern på 9min och då lär man få samma slutspänninng efter flygningarna varje gång +/- 0,1v beroende på hur hårt man flyger.""

Det beror ju på hur hårt man flyger. En timer måste vara väldigt konservativt ställd om den skall rädda dig i alla lägen. Allt eftersom åren går dyker även farbröder upp med elmodeller bestyckade likt månraketer och då är det helt plötsligt väldigt lätt att förbrukningen blir oregelbunden.

Förr när man hade begränsat med kraft, typ metanolmodeller eller tidigare elflygplan så var det mycket fullgasflygande och då fugnerade timern utmärkt.

Skall man idag vara riktigt säker så är det telemetri med strömmätning som gäller, förutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet från flygning till flygning.""

Mäter ackarna efter flygning dvs obelstad och då ligger de på 3.7 +/-0,1 volt/cell och det stämmer förvånansvärt bra från gång till gång. Vissa av mina 25c ackar är 3-4år gamla och fortfarande ger 20-25c utan att bli varma.

Hela grejen är väl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur högt eller lågt det går att ställa brytspänningen.
    Senast redigerad av AmRi; 2012-07-11, 14:23.

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av lassebetong
      Ja det allt skaffa någon typ av lipoguard http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rm_2s_4s_.html
      Har själv en ställbar i min Tricopter som jag satt till 3,5 V, för stt slippa en obehaglig överraskning.
      Läs lite inlägg ovenför mitt bla första i tråden så diskuteras just att vakterna inte alltid hinner med, därav min utveckling kring ämnet
      Superhero

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Hela grejen är väl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur högt eller lågt det går att ställa brytspänningen.
        Jag antog att man samtidigt ville maximera flytiden per flygning, annars kan man ju ha timern ställd på någon minut bara och alltid vara safe så att säga.
        Superhero

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
          • 989

Ursprungligen postat av Dima
          numnutchris, HUR har du programmerat esc'n till high cutoff?
          Beror på ESC - jag har HKs blue (mystery typ) 12A i min och lyssnade på pipsekvenser och trottel hög enl manual; vilken esc gäller det, märke & modell (finns inget på Files fliken när du går in på produktens sida på HK?)
          ----------------------------------
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• lassebetong
            • mar 2007
            • 1255

Läs lite inlägg ovenför mitt bla första i tråden så diskuteras just att vakterna inte alltid hinner med, därav min utveckling kring ämnet
            Den vakten som jag använder är ställbar i 0,1 V steg och har aldrig svikit mig.
            Har kollat när jag landat (belastat accen) och legat en bit över 3,0 V.
            Men det finns ju säkert vakter som är olika pålitliga.
            Vakten som Dima länkar till tycks ju inte varna förrän vid 3,0 V.
            "This unit will give a warning buzzer when the Lipoly pack drops below 9v." delat på 3 celler.
            //Lasse

Kommentar

• Dima
              • jun 2012
              • 15

Ursprungligen postat av numnutchris
              Beror på ESC - jag har HKs blue (mystery typ) 12A i min och lyssnade på pipsekvenser och trottel hög enl manual; vilken esc gäller det, märke & modell (finns inget på Files fliken när du går in på produktens sida på HK?)
              Nej, jag trodde du lyckats programmera Kinetics originala ESC. En svart sådan, på 30A. Den är på low cutoff från fabriken :( Vill ha den på high istället
              Wintertired? Go snowscoot!

Kommentar

• Mr J
                • maj 2006
                • 4130

Jag hittade en bruksanvisning för Kineticens orginal fartreglage, ta den med reservation för jag har inte provat själv eftersom fartreglagen i de två Kinetic jag har köpt var knepiga och slog ut mottagaren...
                Bifogade filer
                /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                  • 989

Ursprungligen postat av Mr J
                  Jag hittade en bruksanvisning för Kineticens orginal fartreglage, ta den med reservation för jag har inte provat själv eftersom fartreglagen i de två Kinetic jag har köpt var knepiga och slog ut mottagaren...
                  Den pipsekvensen ser likadan ut som för hks blåa o mystery reglagena
                  ----------------------------------
                  Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...