Multiplex EasyStar 2 FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flunk
    • jul 2006
    • 396

Ursprungligen postat av Smajly
    Den där radiolicensen.. Gäller inte det om du går över en viss mängd uteffekt eller vad man nu kan kalla det ?? Den jag kollat på ligger på 300mW.. Ska man inte överstiga en viss gräns innan man måste ha radiolicens?

Eller gäller det för all 1,3 användning över lag..?
    1,3GHz är tillgängligt enbart för radioamatörer.

5,8GHz är tillgängligt för alla sålänge utstrålad effekt ligger under en nivå som jag inte har i huvudet just nu.

Amatörer kan sända med 1000W på dessa band...

2,4GHz är öppet för alla, dock med begränsad effekt, även för amatörer.

Observera att det är utstrålad effekt man pratar om. Dvs höjer man den strålade effekten med en riktantenn på sin wlanrouter eller vad det nu kan vara är man egentligen inte laglig.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Kommentar

• flunk
      • jul 2006
      • 396

Ursprungligen postat av UndCon
      det gäller all användning tyvärr.

I perspektiv till våra sändare (ofta under 1W) så får du med amatörradiolicens ha en sändare på upp till 1000W!

Snacka om att de skrattade högt på min lokala DX-klubb när jag presenterade vad jag sysslade med och visade min 300mW
      (men de har full förståelse om man vill vara laglig)

//UndCon
      Appropå amatörer. Jag har försökt hitta någon som är intresserad av att hjälpa mig skriva amatörcertet utan att ha lyckats. Intresset verkar lite svalt. Nu är jag iofs inte så intresserad i att sitta och samtala med andra amatörer över radio utan mest intresserad av dataöverföring och applikationer liknande fpv, men man måste väl få kunna avlägga ett prov ändå?

Har du nåt tips? Bor utanför Uppsala btw...

Senast redigerad av flunk; 2012-08-29, 15:13.

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
        • 172

Ni som redan har radioamatörcert, vad är det som gäller vid ett prov ? Handlar det endast om teoriprov ? Vilken nivå ligger ribban på ? Klarar man det genom att plugga själv eller finns det utbildningar/kurser att gå ?

Ska sägas att jag var väldigt sugen att hålla på med amatörradio när jag var "liten" men det blev aldrig av. Jag har radiotelefoni cert som krävs för privatflyg (segelflyg) men det hjälper knappast mig i det här fallet.....Gäller nog att ta kontakt med någon klubb, har ni några tips för mig som bor inom 08 område ?

Kommentar

• Perlan
          • aug 2012
          • 36

Ursprungligen postat av flunk
          Komplett med kamera:
          Long Range Unmanned Aerial Vehicle Solutions since 2006. Ready to fly FPV Planes with RC and Vision Systems.

Endast tx och rx samt lågpassfilter vilket är bra att ha:
          Long Range Unmanned Aerial Vehicle Solutions since 2006. Ready to fly FPV Planes with RC and Vision Systems.

Om jag nu förstått detta rätt innebär det att man måste ha en separat mottagare FÖRUTOM Fat Sharken? Denna mottagare förser man med en cirkulärpolariserade antenn samt ström via ett separat batteri sedan drar man en sladd till Fat Sharken? Det är iofs inget problem men det hade varit smutt att endast behöva Fat Sharken dock.
          Det blir absolut rangevideo's prylar du länkat till.

Kommentar

• flunk
            • jul 2006
            • 396

Ursprungligen postat av Perlan
            Om jag nu förstått detta rätt innebär det att man måste ha en separat mottagare FÖRUTOM Fat Sharken? Denna mottagare förser man med en cirkulärpolariserade antenn samt ström via ett separat batteri sedan drar man en sladd till Fat Sharken? Det är iofs inget problem men det hade varit smutt att endast behöva Fat Sharken dock.
            Helt rätt.

Fatsharksen kan man montera en mottagarmodul för 5,8GHz direkt i glasögonen. Då slipper man sladden. Iofs springer man ju inte runt med glasögonen på sig så jag ser inte riktigt problemet...
            Vill man köra deluxe så har man bautasuperdupermottagare för xyz-frekvens i sin flashiga groundstation, kopplar signalen till en liten 5,8GHz tx som länkar signalen tre meter till fatsharksen. Tadaa! Trådlöst!

Rättar mig själv lite, 5,8GHz duger gott även för flygplan, men det beror helt på hur man vill kunna flyga.

Olika frekvenser och olika antenner har ju olika för och nackdelar.

Lägre frekvens = större antenner men bättre räckvidd.

Högre frekvens = smidigare prylar men sämre räckvidd.

Sen handlar allt om lite mer eller lite mindre utanför regelverket...

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Nja, FatShark kan ha inbyggd mottagare även med cirkulärpolariserade antenn samt, dock får det vara en speciell modul och jag har bara sett dem i 2,4GHz och 5,8GHz, inte i 1,3GHz. Och om du har inbyggd istället för en "riktig" groundstation har du mindre möjlighet till riktigt longrange med antenntracking riktade antenner osv på din groundstation.

Personligen kommer jag nog landa på ett par Dominator med headtracker och trycka på en skewplanar och cloverleaf på bygget (mär det är dax att få lite mer range). Detta för att jag inte har behov an jättelongrange och uppskattar friheten med att inte vara bunden till en tripod samt vara lite mer mobil.
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• flunk
                • jul 2006
                • 396

Vill man ha smidiga saker och bryr sig mindre om räckvidden då är fatsharks med inbyggd modulmottagare suveränt. Det beror ju som sagt på hur man vill flyga och om man tror sig växa ur kostymen.

Mitt tips är att först fundera på vad man vill kunna göra och utifrån det fundera på vilka prylar som krävs.

Kommentar

• Timtimtim
                  • apr 2012
                  • 838

Någon som är sugen på lite fpv race i Gbg området ikväll?

Kommentar

• Perlan
                    • aug 2012
                    • 36

Då var beställningen lagd, blev från Hobbyking.com. Bestämde mig till slut för Bixler 2:an med en simpel Tx/Rx.
                    Ska försöka lära mig att bemästra detta plan sedan blir till att beställa FatShark och 1.3GHz samt kamera och sjysst sändare/mottagare.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=24474
                    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11668
                    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16239
                    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8934
                    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11616
                    Senast redigerad av Perlan; 2012-08-30, 11:52. Anledning: Typo

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
                      • 172

Du missade väl inte att det behövs 2st servo för att kunna använda sig av flaps ? Men visst, det går att börja utan flaps.....
                      Nu är ju beställningen gjord så det är inte mycket att snacka om men jag skulle lägga till 30$ och hellre köpa Turnigy 9x radio...
                      Då var beställningen lagd, blev från Hobbyking.com. Bestämde mig till slut för Bixler 2:an med en simpel Tx/Rx.
                      Ska försöka lära mig att bemästra detta plan sedan blir till att beställa FatShark och 1.3GHz samt kamera och sjysst sändare/mottagare.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=24474
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11668
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16239
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8934
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11616

Kommentar

• Perlan
                        • aug 2012
                        • 36

Beställde 2 st extra servon, inser att radion är enkel men jag tänkte inte ha den så länge innan jag byter upp mig, dessutom kostade den endast $28.

Kände att jag ville beställa grundprylarna så jag kommer in snabbare i FPV-träsket :-)

Kommentar

• Smajly
                          • maj 2007
                          • 364

Ursprungligen postat av mickmick
                          Du missade väl inte att det behövs 2st servo för att kunna använda sig av flaps ? Men visst, det går att börja utan flaps.....
                          Nu är ju beställningen gjord så det är inte mycket att snacka om men jag skulle lägga till 30$ och hellre köpa Turnigy 9x radio...
                          Ja flaps behöver man verkligen inte.. du pratar om skevroder antar jag??
                          Dessa behöver/måste man inte heller.. många plan som inte har det fast det blir lite roligare att flyga med skevroder. Klart en smaksak som mycket handlar om vilken flygstil man har och vad för manövrar man tänkt sig kunna göra med planet..

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
                            • 172

Nej, jag pratade om flaps.

Bixler 2 är förberedd för flaps men i kitet som Perlan beställde ingår INTE servon som behövs för att använda sig av flaps...Skevroder ingår som standard och därför finns även skevroder servo i paketet.

Ursprungligen postat av Smajly
                            Ja flaps behöver man verkligen inte.. du pratar om skevroder antar jag??
                            Dessa behöver/måste man inte heller.. många plan som inte har det fast det blir lite roligare att flyga med skevroder. Klart en smaksak som mycket handlar om vilken flygstil man har och vad för manövrar man tänkt sig kunna göra med planet..

Kommentar

• Timtimtim
                              • apr 2012
                              • 838

De finns väl knappast något plan som inte har skevroder? Däremot så kan man ju skita i sidorodret..

Kommentar

• Perlan
                                • aug 2012
                                • 36

Vågar man säga att jag inte vet vad som är vad......... Newbie som man är

Kommentar

Arbetssätt...