Hittade en kul bild, inte BP men Electric Lady.
Tips på trevlig seglare?
Kollaps
X
-
Jag hade också en motor på min för att komma upp 100m, jag tog en inomhusmodells motor med reglage och satte på en 2S1000 packe på min, den kom upp 1239m och flög i merän en timme på en sådan acke.
Ken
Lustigt, sent igår kväll kom jag på att jag för väldigt, väldigt många år sedan byggde och flög just en Blue Phoenix och hur otroligt kul jag hade med den, trots en MRC 2-kanalare på 27mhz inhandlad på SEMO-hobby. Jag satte t.o.m på en Cox 0,8 på den med en liten motorgondol (ovanpå vingen) och flög den runt, runt på Tallriken i Pildammsparken i Malmö till mångas förtret - kan inte förstå varför, en liten Cox motor låter väl inte så mycket eller.... ?
Just enkelheten är det som tilltalar mig, bland all elektronik och systemkunskap man måste ha idag med multikopter, avancerade sändare med 17 392 programeringsmöjligheter ....
Kan man sätta i en liten elmotor, fällbar prop och två servo i en Blue Phoenix? Kanske någon som redan gjort det? Var får man tag i en BP idag?DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Har ju också en liten Multiplex Panda som mer än väl uppfyller kravet på enkelhet...
Är ju bara drygt 1,1 m i spv och väger drygt 400 g så nån utpräglad termikkärra är det ju inte men härom veckan gjorde jag ett uppstig med 12 sek motortid och hittade rätt bra termik. Så bra att jag vid 4 tillfällen var tvungen att dyka rakt ner för att kunna se kärran igen. Trots det var jag uppe i 17,5 minuter och det var väl vad jag orkade med den lilla kärran och mina gamla ögon...
Förstår inte hur Kenneth överhuvudtaget kunde ha nån ögonkontakt med en 2 m-kärra drygt 1200 m upp... För mig ligger maxavståndet avsevärt närmare kan jag säga men det kanske beror på åldern...
RogerKommentar
-
Jag tror också det har med åldern att göra och därför kan man inte dra en linje om vad som är LOS. Jag har en annan seglare som är betydligt större och den var mindre i luften än BP´n, tror jag var uppe på 3km men då var jag rädd, fick sådan termik att den inte kom ner, trots dykning och alla bromsar ute, Fox 7m 32kg, nåja tillslut kom den ur blåsan och jag dök rakt ner tills jag såg den klart igen.
BP är underskattad, kan jag säga. Vet inte om den finns färdigbyggd att köpa?
Ken
Förstår inte hur Kenneth överhuvudtaget kunde ha nån ögonkontakt med en 2 m-kärra drygt 1200 m upp... För mig ligger maxavståndet avsevärt närmare kan jag säga men det kanske beror på åldern...
RogerDS-24 operatör.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Jiizz ... visste inte att det fanns så stora RC seglare !!! 32kg och 7meter bär respekt med sig.
Jag har kollat runt lite och det finns ingen beg till salu - gör inget då jag alltid brukar modda mina plan på något sätt ändå.
Jag vill gärna ha T-stabbe eftersom jag har för mig att stabben på min gamla BP ibland lossnade när den tog i gräset.
Funderar ev. oxå på någon form av broms typ spoiler eller liknande som på den Bergfalke II/55 och KA-6 jag brukade flyga när jag hade cert, för att få ner inflygningssträckan.
Hittar just nu ingen annan seglare - alla foamies ser tråkiga ut, får ingen riktig känsla när jag tittar på dem .... får väl erkänna att BP:n har lite nostalgikänsla för mig oxå....
Det finns ju finare segelplan än BP men då måste man plötsligt pynta upp en herrans massa pengar och då faller lite av idén om en "liggaigräsetochkopplaavseglare".Kommentar
-
Har som sagt en AXI 2212/26 liggande: http://www.modelmotors.cz/index.php?...e=26&line=GOLD
som har dessa värden till en elseglare:
Flygvikt Lipo Maxamp Rek.ESC Prop
900 3s 12A/60s 18A 10"x4"
Innebär detta att man kan köra en fällbar snurra i samma storlek då också?
Hade tänkt mig denna som Fredrik rekommenderade:
och denna spinner:
Kommentar
-
Men här på denna sidan: http://www.der-schweighofer.at/artik...blatt_aeronaut
står det väl ett stycke ner: Beispiel: 40/3,17mm = Spinnerdurchmesser/Durchmesser Motorwelle
och på bilden finns en propadapter, högst upp till vänster eller är jag helt ute och snurrar?Kommentar
-
Annars en fantastisk seglare som flyger fantastiskt är Cumulus från Staufenbiel, 2.5m spw. Helt klart imponerande. Dock lite trångt och 4 skev servon, men är bara så grym. Jag hade nöjet att bygga och flyga den åt en kompis.DS-24 operatör.
-
Ser mkt extrem ut, kan tänka mig att den flyger bra.
En seglare som jag väldigt gärna ville ha när kunde se en segelkärra på 300m höjd (dvs när jag var ung ....) var Graupners Cirrus, på den tiden en mkt fin och dyr seglare. Hade varit väldigt roligt att flyga en sådan ... men den är utan motor förstås såvida man inte sätter i en elmotor själv.Kommentar
-
Hej!
Undersök gärna Multiplex Solius, går bra att flyga termik med och finns det ingen så är det bara att köra lite akrobatik på vägen ner och dra igång snurran igen. Den har både T-stabbe och kanske din Axi passar? Jag har en själv
Mvh / FredrikFlyger helst segelKommentar
-
Jag köpte min Aeronaut-spinner här för några veckor sedan - http://robotbirds.com/catalog/produc...oducts_id=6908
Men det var mest för att det var ett av få ställen som hade rätt ytter-dia och axel-dia för min motor och modell. Men det gick i alla fall fort att få hem den.
RogerKommentar
-
Jag tycker Multiplex gör fantastiskt trevliga plan - har/haft själv Acromaster, Parkmaster, Funjet och Twinstar och de flyger alla mkt bra men när jag tittar på deras segelplan så känns de inte riktigt ok.... för plastiga på nåt sätt.
Flyger säkert otroligt bra, som de andra planen.Kommentar

Kommentar