flygande vinge configuration med Futaba 7c

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bob
    • jul 2013
    • 81

Hej Fredrik,
    Då är jag rätt på det.
    ACRO
    ELEVON
    MODE 2.
    Men har fortfarande samma problem med att throttle går igång när jag för höger spaken uppåt (Dyk)

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Styr du trotteln med bara dykroder eller fungerar den också med trottelspaken (vänstra). Och om du drar ner trottelspaken i botten - går ändå motorn när högra spaken står i mitten ? Eller startar motorn i det fallet när du ger dykroder (med trottelspaken i bottenläget) ?
      Fungerar alla roder i alla lägen som dom skall när du rör högerspaken ?
      Har du ingen fri mixer aktiverad - typ Elevator som Master och Throttle som Slave ?
      Roger

Kommentar

• bob
        • jul 2013
        • 81

jag styr throttlen med vänstra spaken som normalt.
        rör jag höger spak (dyk) så går throttle igång också.
        Har jag vänster throttle spaken I botten DVS ingen gas så påverkas inte throttle när jag för höger spak (dyk).
        Har jag däremot minsta lilla throttle upp så påverkar det throttle när jag rör spak höger (dyk).

Jag har förmodligen någon sorts mixer igång men går jag igenom alla så står de som jag tror de skall.
        Det är endast switch E jag var osäker på men lyckades slå av den. Dock så kvarstår problemet.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Men om du kollar igenom dina fria mixrar och letar efter Master = Elevator och Slave = Throttle - hittar du nåt sånt ? I så fall har du nog bara gjort fel när nu tror att du avaktiverat denna mixer.
          Roger

Kommentar

• bob
            • jul 2013
            • 81

Ja då har jag på något sätt lyckats få till mixningen så att ingen throttle går igång då jag inte vill.
            Satte alla mixningar på off och de som inte gick satte jag på +-0 och det verkar vara lösningen på problemet

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Så bra - då var det säkert en aktiv mixer som nu är avaktiverad.
              Roger

Kommentar

• bob
                • jul 2013
                • 81

Nu har det gått troll i sändare eller mottagare igen. Jag trodde att problemet var löst men icke. Den beter sig likadant igen. Förmodligen så fick jag inte till det när jag trodde det var löst.

Har också provat och byta både esc och mottagare men samma strul. Ska kola imorgon med en exakt samma Futaba 7c och får då kanske mer att fundera på.

Letar i olika forum både på futabas egen hemsida och ute i cyberspace men det verkar vara få som har detta problem.

Jag har ELEVON aktiverad som det star i manualen.
                ÄR det någon annan som har någon annan configuration till vingen?

Kommentar

• Jorgen
                  • feb 2013
                  • 777

Du har väl provat att börja om på ett nytt modellminne?

Kommentar

• bob
                    • jul 2013
                    • 81

jo många gånger

Kommentar

• Jorgen
                      • feb 2013
                      • 777

Det är dags att gå till botten med det här.

Om jag minns rätt så sa du att du inte hittade någon monitorfunktion i radion, det känns konstigt även om jag blivit förvånad över hur lite Futaba prioriterar användarinterfacet. Men utan det så får vi göra så här:

Börja med att koppla fartreglaget på en annan kanal, koppla bort motorn. Vi använder bara fartreglaget som strömförsörjning för radion. Om du har ett mottagarbatteri så fungerar det lika bra.

Börja med att koppla in ett servo istället för motorn så att du ser tydligt hur stort utslaget är.

Notera utslagen, filma gärna rakt ovanför servot så att du även har sändaren i bild.

Gå igenom det här:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 7c_reset.png
Visningar: 1
Storlek: 126,3 KB
ID: 503980

Skapa en vanlig modell med höjd, skev och roder. Se om du får samma problem. Om du inte får det så nollställer du modellen och sätter upp din vinge igen.

Om den vanliga modellen trasslar på samma sätt så kan det vara något elektriskt problem, tex en dålig jordanslutning på en eller flera av dina gimbals.

Kommentar

• bob
                        • jul 2013
                        • 81

jag var iväg och flog vinge idag och då testade jag kontrollen en gang ifall att och döm om min förvåning så funkade Futaban 7c igen utan något strul. Blir inte klok på den men det kan ju vara en bugg I mjukvaran på kontrollen. jaja återstår och se när strulet kommer tillbaka igen.

Kommentar

• Mr X
                          • apr 2007
                          • 1055

På den gamla goda tiden med 35MHz fick jag vatten i en av mottagarna och vid landning när jag drog av gasen gav den sidoroder. Detta problem blev bara värre och värre men kul blev det när man skulle landa. Bytte mottagare och problemet var löst. Ser att du bytt mottagare så fel på mottagaren kan det inte vara.
                          RC Åland
                          RC Åland på facebook
                          På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Jorgen
                            • feb 2013
                            • 777

Ursprungligen postat av Mr X
                            På den gamla goda tiden med 35MHz fick jag vatten i en av mottagarna och vid landning när jag drog av gasen gav den sidoroder. Detta problem blev bara värre och värre men kul blev det när man skulle landa. Bytte mottagare och problemet var löst. Ser att du bytt mottagare så fel på mottagaren kan det inte vara.
                            Det kan mycket väl vara samma fel i sändaren.

Kommentar

• bob
                              • jul 2013
                              • 81

jaha då hände det igen, samma strul och det är inte fel på mottagaren då jag testat med olika mottagare och har nu kopplat in en futaba 6ex och då funkar allt riktigt
                              Förstår inte vad man kan göra för att avhjälpa detta problem

Kommentar

• Jorgen
                                • feb 2013
                                • 777

Det beror på vad du har för elektronikkunskaper. Då du inte hittar någon monitorfunktion som visar utslagen på de olika kanalerna så är det inte mycket mer att göra än att mäta inne i radion.

Då det är ett intermittent fel så kan det vara svårt att hitta felet, risken är överhängande att felet inte visar sig när du mäter...eller så hittar du ett kabelbrott eller liknande direkt.

Kommentar

Arbetssätt...