poison på el
Kollaps
X
-
Flygtiden beror nog mera på flygstil.
Det är en aning skillnad om man flyger pylon med 100% hela tiden eller om man tuffar runt på minfart.
Om jag har en setup där jag kan flyga 10 minuter i min normala stil så får jag bara 7-8 minuter om jag flyger när det blåser rejält. Det är ju inte rimligt väl? Jag flyger betydligt fortare i svängarna och i medvinden när det blåser för att ha mera marginal för eventuella snurror som kan få planet att stalla.
Om jag flyger 10 minuter med min flygstil så kan en annan pilot kanske bara få ut 6 minuter med sin aggressivare flygning.
Man kommer nog närmast sanningen om man frågar någon med samma setup än om man försöker räkna sig fram när det gäller en Funfly som detta.
1 minut plus reserv är väl sanslöst vettigt som första test. Då kan man ju mäta hur mycket mAh man har tagit ur batteriet vid första flygningen och lätt se hur många minuter man skulle kunnat flyga med samma flygstil.___________________
patrik@pgdata.seKommentar
-
Märkligt svar, Henke. Du med din erfarenhet borde väl veta att man inte enkelt kan räkna på detta utan att känna till saker som t ex flygstilen - alltså det Patrik förklarar i inlägget under ditt. Det är väl bara att börja med ett par minuters flygtid och mäta och sen öka på flygtiden.
RogerKommentar
-
Det finns nog ingen, inte ens de mest rutinerade som kan tala om på en given dag och vid ett givet tillfälle vilken flygtid man kommer att få vid en specifik flygning. Som Patrik upplyser så beror det på många faktorer.
Vad man därimot kan få är ett hum om flygtiden när man skissar på en setup. Känner man till max strömuttag vid full gas vet man också ungefär halv gas. Med kalkylatorn ovan få detta hum. Och visst. Man skall inte dra ur accen till mer än 65-70%. Ett hyffsat fartreglage slår i från innan det är för sent. Själv använder jag mig av: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...are-skyddslarm som jag vid första flygning ställer på 3.6v / cell vilket ger en bra marginal."Allting beror på allting"Kommentar

Kommentar