EFXtra Racer - PNF modell för skoj-pylon racing

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 715

Har flugit med EFXtra några gånger under sommaren och kört runt en tänkt rak bana med två stolpar.

Med 4S LiPo går det fort, alltför fort för heat racing, c:a 200 km/h skulle jag tro. Planet är med sina 14 dm2 vingyta för litet för den stora banan, 180 m lång med tre stolpar. Det blir svårt att se det lilla planet 160 m bort. Jämför med en Q-500 eller Super-quickie som har 32 dm2 vingyta!

Med 3S LiPo kan jag tänka mig att köra heat racing på den lilla banan, 150 m lång med två stolpar. Farten blir c:a 160 km/h och man står i mitten av banan, alltså max 80 m till planet.

I båda fallen flög jag med propeller APC-E 7x6.

Vilka erfarenheter har ni, alla som köpte var sin EFXtra under vintern 2017/2018 ?

Lars

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Jag köpte en under sommaren och den var fruktansvärt rolig att flyga! Dock vänjer man sig vid farten väldigt fort så att man strävar efter mer i dagsläget... jag känner inte att jag har problem med att se den på håll om man skulle tänkas köra heat så det kan nog allt bli en rolig klass i sig utanför Q-500 mfl om det finns intresse hos folk.
      Har stoppat i en GPS i min EFxtra och den snittar 180-185 och pikar 192-200 med en 7x5 på 4s, ska testa lite fler proppar och se vad de visar. Men helt klart en prisvärd modell!! Är dessvärre något baktung trots 2200mah 4s så hoppas den blir bättre med 2300mah 6s vid senare laboration!!

Kommentar

• hadas
        • mar 2008
        • 74

EFxtra tyngdpunkt

Ursprungligen postat av Mr.Bob
        Är dessvärre något baktung trots 2200mah 4s så hoppas den blir bättre med 2300mah 6s vid senare laboration!!
        Hej Mr.Bob !

Jag har oxå införskaffat en Efxtra, men inte lyckats få till ngn. ordentlig flygning ännu. Detta beror fm. på att TP inte är rätt. Jag har flugit med en 3-cells acce placerad längst fram, på 2200 MaH och som väger 210gram. Detta funkar definitivt INTE med hänsyn tagen till TP. Kan Du vänligen bistå med vikten o placeringen på Din 4 cells acce, trots att den fortfarande är lite baktung ?

MvH
        Lasse

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Tja Lasse!

Började min med 3s 2500mah på 237g och var väldigt baktung(kan berott pga längden på accen), klättrade hela tiden..!
          nu med 4s(2st seriekopplade 2s 2200mah) på 260g och placerade längst fram är den som sagt fortfarande något baktung. Får ligga lite på dyk hela tiden när jag spettar på. Skulle lika gärna kunna vara motorn som är något för lite vinklad nedåt egentligen då man måste tvinga dyk vid inverterad flygning. Man kan ju även trimma ner med dyk men sånt gillar inte jag!

Kommentar

• hadas
            • mar 2008
            • 74

Ursprungligen postat av Mr.Bob
            Tja Lasse!

Började min med 3s 2500mah på 237g och var väldigt baktung(kan berott pga längden på accen), klättrade hela tiden..!
            nu med 4s(2st seriekopplade 2s 2200mah) på 260g och placerade längst fram är den som sagt fortfarande något baktung. Får ligga lite på dyk hela tiden när jag spettar på. Skulle lika gärna kunna vara motorn som är något för lite vinklad nedåt egentligen då man måste tvinga dyk vid inverterad flygning. Man kan ju även trimma ner med dyk men sånt gillar inte jag!
            Tack Mr. Bob för Dina erfarenheter betr. EFxtran. Jag gillar inte heller att justera TP med spakarna😎. Har lagt på mer vikt på accen, så nu väger den 240 gr. Ska prova med denna vikten till att börja med. Hoppas att Du får rätt på kärran, precis som jag förhoppningsvis får
            Med vänlig hälsning,
            Lasse

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
              • sep 2015
              • 288

Vissa snabba kärror har bärande vingprofil som kan ställa till det vid olika farter, md43 är en sådan och då får man mixa in dykroder för att få den att gå rakt fram

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 715

Har idag, i vindstilla, kollat hur min EFXtra beter sig.

Planet flyger vågrätt vid låg fart och vid hög fart utan att jag rör höjdroderspaken. När planet flyger på rygg måste jag ge lite dykroder, vilket är normalt med en halvsymmetrisk vingprofil som denna modell har. Vid riktigt låg fart, före landning, måste jag ge lite höjdroder. Jag tycker att EFXtra är behagligt att flyga, utom vid full gas med 4S då det känns lite stressigt efter en stund.

Tyngdpunkten ligger 54 mm bakom vingens framkant intill kroppen. Jag flyger med 3S, 2200 mAh eller med 4S, 1800 mAh. Båda batterierna väger 195 g och ligger med 20 mm stötdämpande hårt skumgummi framför batteriet. Propellern är APC-E 7x6 vilket är max prop.load. vid 4S LiPo. Man skulle kunna ha större stigning vid flygning med 3S LiPo, men så här på en söndag känns det OK med 7x6 och 3S.

Manualen anger att tyngdpunkten skall vara 50-55 mm bakom vingens framkant vilket är OK. Roderutslagen som anges i manualen är dock alldeles för stora, särskilt för skevrodren.
                +/- 3 mm är lagom för både höjd och skev!
                Detta är ju en racer, inte en 3D-kärra !!!

Lars
                Senast redigerad av Lars 41an; 2018-09-05, 06:30.

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Har glömt denna tråden! Men jag har ju faktiskt testat kärran med 6s för något år sedan, använde då en 7x5propp sen jag korta av något så den var väl som en 6.5x5.
                  Motorn blev varm men inte överdrivet varmt och allt denna med original drivlina.
                  Tråkigaste är att modellen är inte riktigt byggd för dessa farter så den vrider sig gärna hela tiden på Max gas samt att rodren gör inte mycket nytta, även om jag slog på större utslag var det väldigt lite som hände!
                  Har GPS i den men av någon anledning har den inte fungerar de ggr jag testflugit med 6s så farten har jag ingen aning om mer än +200km/h.
                  Även haft funderingar på att man kan säkerligen göra en avgjutning på kärran och göra en glasfiber variant, måste bara hitta någon som har tid och lust då en annan saknar kunskap och tid! Eftersom kärran flyger ju otroligt fint och harmoniskt!!

2x3s 2300mAh tattu
                  Klicka på bilden för större version

Namn: BA2526A0-9361-46F4-B204-CB8D47E08AB2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,4 KB
ID: 513543

/MrBob

Kommentar

Arbetssätt...