Min formosa brann upp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZeroOne
    • sep 2006
    • 93

Bättre reglage har inbyggda skydd.
    Max ström och temperatur.

Har kört min formosa med en typhoon 15/10 (200W).
    Pressat den med en 10x5 APC-E.
    Tar ut ca 260 W ...inga problem.
    Kört med airmedias 25A(30) reglage.
    Går som ett skållat troll.

/ZeroOne
    Bäst på kundservice!

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Ursprungligen postat av McRegor
      ... Kör själv ett par Assan-reglage - eller snarare Hextronik Pro 18 A resp 36A - men "peppar-peppar" så har dom fungerat hittills.
      ...Ja, man skall aldrig sticka ut huvudet - kolla här vad som hänt idag - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?p=26138#26138

Hälsningar
      Roger

Kommentar

• ZeroOne
        • sep 2006
        • 93

Trist mcRegor :(

Har man tur + att man kollar (mäter) att allting stämmer,
        brukar även billiga grejor hålla.
        Men som jag alltid säger...man får vad man betalar för...(i bästa fall)!

/ZeroOne
        Bäst på kundservice!

Kommentar

• ZeroOne
          • sep 2006
          • 93

Micke!

Hoppas vi snart får se en snygg ny formosa som din avatar..
          istället för påskbrasan...

Lycka till!

/ZeroOne
          Bäst på kundservice!

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ursprungligen postat av ZeroOne
            Trist mcRegor :(

Har man tur + att man kollar (mäter) att allting stämmer,
            brukar även billiga grejor hålla.
            Men som jag alltid säger...man får vad man betalar för...(i bästa fall)!

/ZeroOne
            Hej,
            Jo, nog mäter jag alltid - men inte ens det räcker.
            Setup:en drar max 27 A på backen med aktuell acke.
            En flygning på ca: 8 min drar ur 1000 mAh ur acken - det borde bli en genomsnittlig strömförbrukning på ca: 7,5 A. Och reglaget brann som sagt när jag anslöt det på backen - det var helt svalt alltså...
            Betraktar nog mig själv som en rätt erfaren elflygare efter ca: 7-8 års intensivt elflygande. Men sådana här olyckor (?) är svåra att värja sig mot - troligen är det bristande kvalitet på reglaget.
            Men skam den som ger sig - jag tar chansen och testar ett annat verkligt lågpris 30A reglage - ett Tower Pro..
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• 1984:an
              • feb 2007
              • 230

[/quote]
              Jag har nog haft tur - men ett par reglage av olika fabrikat har strukit med.
              En vattendroppe på fel ställe kan få samma verkan. Tätning i gavlarna är att rekommendera - det flyter ingen luft inuti ändå.
              /Patrik[/quote]

Jag har varit med om ett 18amp reglage som badat i en dam i 10 min.
              det funkade lite halvtaskigt precis efteråt, men lite torkning i ett dygn, och sen gick det bra igen.
              Det verkar inte spela så stor roll om reglaget är billigt eller dyrt, det ser mer ut som ett lotteri.
              Jag kör bara med "lågpris-märkeslösa" reglage och har aldrig råkat ut för något ( men man ska ju som sagt aldrig säga aldrig ).

Kommentar

• mickemicke
                • jul 2007
                • 23

Roger...trist... Du får glädja dig åt att du slapp köpa helt ny utrustning i alla fall.
                Jag var i butiken och köpte en ny Formosa med all elektronik. Jag får börja dölja mina flygkostnader hemma nu :-)

Köpte bl.a. en mottagare av modell graupner R600 light. Den var i litet fint format och förhoppningsvis av bra kvalitet. Är det någon som vet om man verkligen måste använda graupners egna kristaller eller om det går bra med vanliga?

Så om några dagar kommer en ny avatar i fluorescerande färger. Har precis målat klart och det är nästan så jag tror jag kan börja ägna mig åt mörkerkörning !!

Mvh Micke

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Hej Micke,
                  Jo, du hade ju jädrans osis som brände rubbet...
                  Jag hade ju flyt att det hände precis när jag anslöt LiPo:n.
                  Men lite irriterad blir man ändå.
                  Men nu har jag mailat UH så sen får vi höra hur dom hanterar detta.
                  Jag kan i detta fall inte se att jag själv orsakat skadan så det skall bli intressant att höra deras svar...
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

• mickemicke
                    • jul 2007
                    • 23

Nu har jag byggt en ny Formosa (och bytt avatar). Vid test av räckvidd igår upptäckte jag att det kan vara sändaren som orsakade mitt haveri. Fick motorstopp även på min e-starter.

Nu har jag införskaffat en MX-16 som jag hoppas ska fungera bättre

Kommentar

Arbetssätt...