Garanti!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mageri
    • jan 2008
    • 225

Garanti!

Köpte en sån här acc

från Hobbycity i november. På grund av det urusla vädret som varit har jag inte flugit med den mer än fyra gånger. När jag nu skulle justera servoinställningarna på kärran jag har accen i så var lipon stendöd.

Accen har inte varit med om någon omild behandling alls och ska ju för tusan hålla mer än FYRA laddningar PDT_Armataz_02_42

Har skickat ett mejl till Hobbycity och frågat om dom kan tänkta sig byta ut det trots att det var en tid sedan jag köpte den.

Vad tror ni om chanserna att dom går med på att byta ut det?

Någon som har erfarenhet av att behöva returnera trasiga varor till dom?

Roger.
  • Mikael_jo
    • maj 2006
    • 64

jao dom kanske går med på det...

jag har bara goda erfarenheter av dom, har fått utbytta saker några gånger, en gång vare ett ack som en cell va död i fick ett nytt utan problem, nån gång hade dom glömt något servo, skickade in bild på innehållet o dom skickade ett nytt.

har även fått två nya ackar 1000mAh 3cellers de gamla G1 som svällde bara dom låg, tog kort o dom skickade nya, dom nya ska vara G2 men dom har också börjat svälla lite trots att dom knappt är använda :( samma märke som dina...

nu har jag ett 10A turgnigy reglage som de är kortis i ska se om man kan få ett nytt...

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Tidigare var dom rätt hyfsade att ha att göra med. Numera är dom snorsega - det tar en hel evighet att få svar och måste man då "motfråga" så upprepar sig evigheten. Och du kommer hursomhelst att få skicka tillbaka acken vilket tyvärr inte är helt billigt. Har du sen otur kan du få "momsa" utbytes-acken också... Den tiden när det under vissa betingelser räckte med att skicka in kort på acken är tyvärr förbi.
      Jag har hållit på med ett reklamationsärende sedan i januari utan att ännu inte ha skickat tillbaka acken..:(
      Frågan är om det är lönt att kosta på frakt + moms på utbytesacken - dessutom inga garantier för att dom verkligen byter ut den. Mina ackar är som dina - har knappt gått något alls och det är dessutom utbytesackar för andra "svullna" ackar - och för dom utbytesackarna fick jag betala först returfrakt, sen moms...
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• mageri
        • jan 2008
        • 225

Frågan är då som sagt om det är lönt att skicka tillbaka accen när den kostade ca 300 kr i inköp.

Har köpt ett tjugotal accar från Hobbycity, och den här samt en 1300-acc är de enda som har strulat.

Hoppas att dessa två var "oturs-accar" annars blir det ju inte speciellt billigt att handla där i från i längden :oops: PDT_Armataz_02_20

Kommentar

• hakank
          • maj 2006
          • 1775

Policyn nu för tiden är att du måste skicka tillbaka accen om den faller inom garantin. Den måste dessutom skickas med registrerad post. Garantitiden är:
          "We're offering 30 days on some packs and 3 months on others."
          De med tre månader är nog INTE hextronic accar.
          Mer om detta här: http://myhobbycity.com/showthread.php?t=76
          /Håkan
          "Allting beror på allting"

Kommentar

• mageri
            • jan 2008
            • 225

Ja, jag har förstått att garantitiden har gått ut.

Men tillverkar man en sak för serietillverking år 2008 så ska varan hålla mer än FYRA gånger - även om antalet dagar "har gått ut"...

Får väl se vad Hobbycity anser om detta...

Roger.

Kommentar

• Mikael_jo
              • maj 2006
              • 64

ja, visst ska de hålla fler änn 4ggr men det brukar kunna vara svårt att bevisa att det bara är använt fyra gånger, och vilken ström man plockat ur eller så man inte laddat ur för mycke...

finns ju tyvärr en del som kan gå fel då man handskas med dom också, dock har jag inte sagt att du har gjort något fel för de vet ju inte jag...

men hoppas de löser sig

Kommentar

• mageri
                • jan 2008
                • 225

Visst har man gjort fel med lipo-accar en del gånger genom åren, men inte i detta fall.

Man lär sig med tiden, heter det ju.

Och har man gjort allt enligt regelboken blir man ganska sur om en acc lägger av efter fyra gånger.

Men det är ju jä-ligt svårbevisat för oss fotfolk om en acc inte funkar okej och lägger av.

Roger

Kommentar

• mageri
                  • jan 2008
                  • 225

Nu har jag skickat iväg accen till Hobbycity. Shit va dyr frakten blev för ett sketet litet brev... 160 kr!

Hoppas att dom är hyggliga på andra sidan jordklotet nu och byter ut accen PDT_Armataz_02_43

Roger.

Kommentar

• hakank
                    • maj 2006
                    • 1775

Hoppas att det går bra. Har faktiskt lyckats hålla liv i en likadan i 10 cykler nu utan att den svullit upp. Verkar som om att man har aningens tur med de nya G2 accarna så kan de hålla ett tag. (Har haft runt 5-6 stycken inklusive byte till nya som svällt efter ca 5-10 cykler, G1 dock)
                    /Håkan

Kommentar

• mageri
                      • jan 2008
                      • 225

Jippie!!

Fick idag mejlbesked att Hobbycity skickar en ny acc på garantin - trots att accen är inköpt i November 2007!

Inte dåligt minsann.

Frågan är då bara om man åker på att momsa utbytesaccen också??

Roger.

Kommentar

• hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

Om jag förstår det hela rätt så skall man kontakta tullen INNAN man skickar tillbaka det man skall bytas ut..(Misstänker att de sätter upp nån proformafaktura el. dyl.)

/Håkan

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Hej,
                          Jag har haft ett reklamationsärende på G med HC sen mitten av januari - och inte fått något vettigt besked ännu. Än hit, än dit, tyvärr.
                          Det gäller 2 st D9-ackar som byttes på "ballong-garantin" ifjol höst - men dom nya började "ballonga" dom också efter ett fåtal cykler (5-10) med ytterst modest effektuttag - på 16 min motortid tar jag ur ca: 1600 mAh.
                          Första beskedet var att jag skulle skicka tillbaka dom - då ville jag ha nån form av garanti att dom skulle byta dom eftersom jag redan kostat på returfrakt (samt moms) på de ackar som ersatts av dessa.Sen har en lång konversation ägt rum med svar från HC med ca: 7-14 dagars mellanrum (förr tog det ofta bara 1 dag att få svar). Jag ville bara ha ett Ja eller Nej om dom tänkte byta ut cellerna - men det har inte gått. Jag har som sagt kostat på returrfrakt samt momsat både original-beställningen liksom de ackar jag fick som ersättning. Dessutom är ackarna trots allt flygbara så att skicka tillbaka dom för ytterligare 150-200 kr i fraktkostnad för att sen vara utan dessa ackar helt - om jag inte får ersättningsackar - är inget alternativ. För c:a 2 veckor sedan kom de på att nu var det plötsligt ingen garanti eftersom den bara är 1-3 månader. När jag påpekade att det vid min ursprungliga beställning var 12 (el 14) månaders garanti så kom igår ett svar att jag kunde skicka tillbaka dom så skulle dom se om det var ett reklamationsfall - men inget annat besked. Jag ger nog upp nu och struntar i att reklamera.
                          Hälsningar
                          Roger

Kommentar

• mageri
                            • jan 2008
                            • 225

McRegor - du måste ha haft otur!

Eller är det kanske jag som haft tur eftersom det inte var något problem för mig att få accen utbytt.

Men en sak som irriterar är dock den oerhört sega mejlkontakten i ärendet

PDT_Armataz_02_04

Hur som helst, enligt min mening så är det både för- och nackdelar att handla från Hobbycity.

Billigt och bra, men ibland sviktar kvalitén och det i kombination med lång leveranstid och bitvis allmänt strul gör att man värdesätter de svenska hobbyhandlarna lite extra PDT_Armataz_02_43

Kan upplysningsvis berätta att jag handlar en hel del grejer ifrån de svenska hobbyhandlarna också PDT_Armataz_02_03

Roger

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Hej Mageri,
                              Ja, det som irriterar mig också är den sanslöst långa svarstiden dom har på e-mail numera. Och svaren är närmast av karaktären "Goddag yxskaft", tyvärr.
                              För ca: 1 år sedan så hade dom en mycket bättre fungerande support men det tycks vara ett minne blott numera.
                              Mina affärer med HC har mer eller mindre helt avstannat eftersom dom dels har "dålig" lagersituation på de mest intressanta artiklarna, dels är sena att expediera/skicka iväg försändelserna men kanske främst för de uppenbara problem dom har med supporten som gör att enkla frågor kan ta flera veckor att reda upp.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...