Skalariktig hastighet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #1

    Skalariktig hastighet!

    Hmmm....
    Har funderat lite när jag sett alla eminenta filmsnuttar.
    Flygningarna går ju alldeles utmärkt, men alldeles för fort, enligt mitt sätt att se det.
    Ponera att man har en modell i skala 1:6.
    "Normal" fart för en storkärra, typ Cessna 172 eller Piper PA 28 (Cherokee) ligger runt 100 knop i planflykt, = ca 185 km/h.
    "Skala ner" den hastigheten 6 ggr, och du får en hastighet på drygt 30 km/h!
    Hur många modeller klarar det???

    Nu kan man nog inte skala ner hastigheten rakt över sådär, men visst går modellerna fort... speciellt i start och landning.
    Landnigshastigheten för en Cherokee är (minst) 66 knop, dvs drygt 120 km/h. Skala ner denna hastighet 6 ggr och det blir 20 km/h!
    Något att tänka på.

    Men visst är det väl "najs" att se en fin skalamodell göra en "mjukstart" och sen smyga in över bantröskeln i någorlunda rätt hastighet, eller?

    *Flyg lååågt och saaakta....*
    :thank:
    Thomas
    Retroholic!
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

    #2
    Nu förstår jag inte..För det första så fungerar inte att"skala ner hastigheten" rakt av o för det andra:
    Jag tycker att de filmer vi har gjort o sett är riktigt bra modellflygfilmer!
    Jag lovar också att jag kommer intresserat titta på när du eller någon annan landar sin kärra i "rätt hastighet,om inte annat för att få se resultatet.
    Tror att man får byta till båtåka om man vill uppnå det du nämner!
    Så jag kommer nog även fortsättningsvis ta det säkra före det osäkra o
    inte provocera fram klipp eller stall,trivs bra med mitt flyg som det är!
    För övrigt:
    Mera filmer!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

    Kommentar

    • Thomas

      • jun 2006
      • 7673

      #3
      Alldeles rätt, Bokis!
      För låg hastighet vid landning är förödande!
      Nu ville jag bara väcka en tanke, som jag sa så går det nog inte att skala ner hastigheten rakt över i förhållande till skalan på modellen. Jag bara satt och filosoferade och räknade lite...
      Vissa gillar när planet går som ett skollat troll, andra puttrar omkring på lite förhöjd tomgång. Själv tillhör jag nog de sistnämnda. Allting har ju SIN tjusning!
      Flyger själv UL sedan ett år tillbax, och där är stallhastigheten A&O, framförallt vid landning.

      Nu flyger vi och har kul! Och filmerna är RIKTIGT BRA! (T.ex. han som flög in i vedboden...) Fortsätt med dem!

      Thomas
      Retroholic!

      Kommentar

      • zeno
        • maj 2006
        • 536

        #4
        Kan instämma till viss del. Det här med övermotorisering är inte min grej heller. Men förstår att man vill ha ett par snäpp extra gas när det börjar barka åt skogen.
        Och sen är det grymt skönt med plan som man faktiskt KAN puttra runt med. Det och lågsniffande storloopande warbirds är min melodi

        Finns en del skräckfilmer tagna ifrån övermotoriseringens förlovade land USA. Där man kan få se P-40's komma och flyga kniv över landingsbanan, ser i mina ögon för taskigt ut. Men det är jag det, han som flög verkade nöjd med sig själv :lol:

        Kommentar

        • Krille
          • maj 2006
          • 1184

          #5
          Tänk en cessna 172 som har en max startvikt på runt 1000kg. skala ner den vikten 6ggr blir ca 167 kg. skulle vilka se en 1:6 cessna med den vikten
          //Kristoffer gustafsson

          Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
          Helikopter: T-rex 700 DFC,
          Sändare: Futaba T18SZ,

          Kommentar

          • Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

            #6
            Satt precis och tänkte på det oxå. Vikten stämmer inte heller på långa vägar med skalan. Får blya planen duktigt eller bygga dom i bok träd

            Kommentar

            • Thomas

              • jun 2006
              • 7673

              #7
              Fire!

              Hmm... intressanta tankar...har nog oxå med vingbelastning osv att göra.
              Kanske nån matematiker som vill göra en "utredning"???

              På det glada åttiotalet jobbade jag som officer inom försvaret, och då gjorde vi försök med skjutning på modeller!
              Vad jag kommer ihåg efter alla beräkningar, så stämde det ganska bra med framförhållning mm, om man sköt på en passerande modell med en hastighet av 75-100 km/h. Detta skulle motsvara en fullskalahastighet på sådär 400-600 km/h, och då sköt vi med .22-ammunition i en instickspipa i AK4. Utgångshastigheten var naturligtvis lägre för denna ammunition jämfört med fullprojektil. Avståndet till målet var oxå av avgörande betydelse.
              Jag bogserade i alla fall ett mål i en lång lina på betryggande avstånd med min modell, "beväringarna" sköt, men det var inte många träff i duken efter ett par vändor. SÅ lätt var det inte att träffa...

              Nostalgi? Jaa...bara lite!

              Thomas
              Retroholic!

              Kommentar

              • zeno
                • maj 2006
                • 536

                #8
                Lite off topic men ändå inte.
                Jag har faktiskt efterlyst i miniracing (dvs rc-bil) en gren som är mer skala-riktig. Men det var tyvärr inte många av fjortizarna på rc-bil forumet som förstod grejen riktigt.
                Dom tycker tydligen att det är tufft med mini-z bilar som vallar sig fram mellan väggarna på banorna.

                Kommentar

                • ssn
                  • maj 2006
                  • 796

                  #9
                  Re: Skalariktig hastighet!

                  Ursprungligen postat av Thomas
                  Hmmm....
                  Har funderat lite när jag sett alla eminenta filmsnuttar.
                  Flygningarna går ju alldeles utmärkt, men alldeles för fort, enligt mitt sätt att se det.
                  Ponera att man har en modell i skala 1:6.
                  "Normal" fart för en storkärra, typ Cessna 172 eller Piper PA 28 (Cherokee) ligger runt 100 knop i planflykt, = ca 185 km/h.
                  "Skala ner" den hastigheten 6 ggr, och du får en hastighet på drygt 30 km/h!
                  Hur många modeller klarar det???

                  Nu kan man nog inte skala ner hastigheten rakt över sådär, men visst går modellerna fort... speciellt i start och landning.
                  Landnigshastigheten för en Cherokee är (minst) 66 knop, dvs drygt 120 km/h. Skala ner denna hastighet 6 ggr och det blir 20 km/h!
                  Något att tänka på.

                  Men visst är det väl "najs" att se en fin skalamodell göra en "mjukstart" och sen smyga in över bantröskeln i någorlunda rätt hastighet, eller?

                  *Flyg lååågt och saaakta....*
                  :thank:
                  Thomas
                  www.mrfs.se
                  Hmmm Ingen som har hört att luftmotståndet å bromssträckor ökar med kvadraten på hastigheten?

                  Kanske kan formulan lösa era problem?


                  Sosen..

                  Kommentar

                  • pgrts

                    • jun 2006
                    • 2015

                    #10
                    Man får väl spä på med ett påstående att det inte bara är kvadraten (yta) utan kubiken (volym) då ytan rör sig framåt genom luften.

                    Sedan så måste man hälsa på herr Reinhold för att räkna om vingprofilerna så att de stämmer med den nya hastigheten.

                    Eller så kan man ju flyga så att det blir sköna videofilmer utan att bry sig allt för mycket om aerodynamiken. Resultatet visar ju att det fungerar.
                    /PG
                    ___________________
                    patrik@pgdata.se

                    Kommentar

                    • sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

                      #11
                      har en kväll när jag borde jobba, så vad kan man göra för att slippa det? Jo svara på alla inlägg trots att man inte vet ett s**t :-) På det sättet får jag åtminstone skjuta upp det obehagliga en stund.

                      Mina funderingar: Luftens densitet borde väl vara skalenlig om man ska kunna starta och landa skalenligt. Dvs borde man fixa en hall med 6 atmosfärers tryck om man flyger skala 1:6, så beter sig planet skalenligt eller...?

                      Kommentar

                      • Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

                        #12
                        Nu tror jag att det hela börjar spåra ur. Visst de fysiska lagarna kan vi inte ändra på och personligen är jag helt med på mäster Bokis linje. Jag tänker inte riskera att kvadda mina modeler i exempelvis landning bara för att uppnå maximal skalariktighet. Jag nöjer mej med att bygga så exakt som möjligt. Visst att utföra manövrarna så likt som möjligt gör jag oxså, men INTE alltid till identisk hastighet.
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

                        Kommentar

                        • Kenna
                          • maj 2006
                          • 233

                          #13
                          Visst är det många som flyger omkring på i stort sett fullgas hela tiden, det har man sett, de flesta vet nog hur fort det går flyga med sin modell men inte lika många vet hur sakta...

                          Allt har sin tjusning, allt ifrån hastiga manöverar i fullfart till en långsam inflygning där modellen precist sluta flyga när hjulen tar i marken

                          Kommentar

                          • bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

                            #14
                            Nu startar man väl nåt men just det som Kenna skriver är heller inte något som jag gör på mina modeller d.v.s väntar på att den ska sluta flyga 1 dm över backen,inte om jag kan undvika det..
                            Det är nog den bästa vägen att skaffa sig reparationsjobb på den typen av modeller jag flyger...
                            Jag är förespråkare av att flyga in modellerna som har sporrhjul o sätta dessa distinkt för att sen låta dom rulla ut innan sporren kommer ner till terra firma ,inte provocera fram en klippning med en trepunktare..

                            Därmed inte sagt att en U-CAn-Do eller katanaextracapgilesen inte trivs med trepunktare,det vet jag att de gör,problemet blir när man ska flyga t.e.x en DC-3:a eller spitt(ta vad ni vill av kärror från den epoken),
                            9 ggr av 10 så klipper den när den sjunker igenom,tycker att jag har ett strålande ex. på film å det är min DH 88,tittar man sekunden innan den tar i backen så ser man att den klipper på 1 dm höjd p.g.a att jag undlåter o flyga ner den..

                            Har kärrorna noshjul t.e.x B-25, Lightning , calmaton eller en cessna så föredrar jag att sträva efter att ha en viss "nos upp" (eller alfavinkel)
                            o reglera sjunket med gasen..Ger stiliga landningar å så blir jag
                            jag så jämrans belåten när jag lyckas med detta!
                            // Bokis

                            ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                            (nu även med biskvier!)

                            Kommentar

                            • Kenna
                              • maj 2006
                              • 233

                              #15
                              Nu menar jag inte att det är något man bör göra, det jag menar är att det är en ytterlighet av många i hur man kan ha väldigt bra koll på sin kärra, dvs veta precist hur sakta man kan flyga innan det blir för sakta, det kan vara lika imponerande som någon som utför nån fullfartsmanöver 1dm ovan marken....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...