Hmmm....
Har funderat lite när jag sett alla eminenta filmsnuttar.
Flygningarna går ju alldeles utmärkt, men alldeles för fort, enligt mitt sätt att se det.
Ponera att man har en modell i skala 1:6.
"Normal" fart för en storkärra, typ Cessna 172 eller Piper PA 28 (Cherokee) ligger runt 100 knop i planflykt, = ca 185 km/h.
"Skala ner" den hastigheten 6 ggr, och du får en hastighet på drygt 30 km/h!
Hur många modeller klarar det???
Nu kan man nog inte skala ner hastigheten rakt över sådär, men visst går modellerna fort... speciellt i start och landning.
Landnigshastigheten för en Cherokee är (minst) 66 knop, dvs drygt 120 km/h. Skala ner denna hastighet 6 ggr och det blir 20 km/h!
Något att tänka på.
Men visst är det väl "najs" att se en fin skalamodell göra en "mjukstart" och sen smyga in över bantröskeln i någorlunda rätt hastighet, eller?
*Flyg lååågt och saaakta....*
:thank:
Thomas
Har funderat lite när jag sett alla eminenta filmsnuttar.
Flygningarna går ju alldeles utmärkt, men alldeles för fort, enligt mitt sätt att se det.
Ponera att man har en modell i skala 1:6.
"Normal" fart för en storkärra, typ Cessna 172 eller Piper PA 28 (Cherokee) ligger runt 100 knop i planflykt, = ca 185 km/h.
"Skala ner" den hastigheten 6 ggr, och du får en hastighet på drygt 30 km/h!
Hur många modeller klarar det???
Nu kan man nog inte skala ner hastigheten rakt över sådär, men visst går modellerna fort... speciellt i start och landning.
Landnigshastigheten för en Cherokee är (minst) 66 knop, dvs drygt 120 km/h. Skala ner denna hastighet 6 ggr och det blir 20 km/h!
Något att tänka på.
Men visst är det väl "najs" att se en fin skalamodell göra en "mjukstart" och sen smyga in över bantröskeln i någorlunda rätt hastighet, eller?
*Flyg lååågt och saaakta....*
:thank:
Thomas


Kommentar