Konstruktion av vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

För kanter får det gärna vara 1,5 cm att fästa i. Om du kör med överlappande klädsel går det med mindre balsa/furu under. I t.ex. vingspetsen på min sons Poison finns det bara 3 mm att fästa i, och det går med lite trixande. Tänk på att det är viktigast att få det tätt på bränsleflygplan.
    P.s. Kolla på Gårdstads El-Lajban där får du ytterligare tips.
    Även Oracover pdf innehåller fin guide.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerad av freddan_6; 2011-04-04, 09:14.

Kommentar

• NitroVein
      • sep 2010
      • 72

Tackar för tipsen!
      Har kollat som hastigast förut på dom olika tillverkarnas hemsidor vad/hur dom rekommenderar det, men tänkte det var säkrast att fråga er som gjort det några gånger. Det är ibland olika hur man Skall göra och Hur man gör.

Hur är LusterKote färgerna föresten, någon som provat de spray-färgerna?

Konstigt, har haft hela vintern på mig men det är först när det blir vår som man sätter fart...

Kommentar

• NitroVein
        • sep 2010
        • 72

Har pysslat lite med bygget igen det sista, men blev lite osäker på en sak.
        Jag skall sätta dit några gångjärn till rodren, men funderar på hur många som egentligen behövs?
        Jag hade tänkt använda mig av Robart gångjärn (bifogar bild).
        Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 4,5 KB
ID: 482427
        Skevrodren är ca 600mm långa och sidorodret ca 200mm högt.
        Vad är lämplig lim föresten? Jag antar att inte mycket biter i den sortens plast utan det mer skall fylla ut i hullingarna...

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1484

Hej!
          Robarts gångjärn är inte några jag skulle använda på en sportkärra! Bättre då med vanliga platta gångjärn. Anledningen är att man med med platta gångjärn lättare får gångjärnsleden på rätt plats gentemot de andra gångjärnen.Visserligen behöver du bara borra hål för Robartgångjärnen men platta gångjärn är ändå lättare att använda,pröva så får du se!
          Personliigen föredrar jag "håriga" gångjärn som limmas med Ca lim till små kärror (runt 120-140cm spv) då man bara behöver skära upp ett tunt spår med en X-acto kniv nr 11 för att få gångjärnet på plats.
          Använder ofta sådan gångjärn på mina Q-500 kärror.

Vanligt 5-12min epoxylim går bra till Robartgångjärnen.

Kommentar

• NitroVein
            • sep 2010
            • 72

Tackar för svaret!
            Jag har insett att det blir lite lurigare att få allt i perfekt linje så inga brytningar uppstår (jag har monterat en del svetsgångjärn under åren, så viss insikt finns i problematiken). Var mest att jag råkade köpa några Robart vid en tur till hobbyaffären, men jag skulle kunna använda dom till sido-roder där inte så många behövs.
            Läste någonstans att man med fördel borrar hålen (till Robart) i pelarborrmaskin innan vingen limmas ihop.
            Spännvidden blir strax under 130cm så "CA-järn" kanske är enklaste vägen att gå då vinge och roderytor redan är klara sånär som på klädsel.

Kommentar

Arbetssätt...